Piratpjokken Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 - Vi har gratis skolegang og utdannelse Jippii!! Smekk meg på ræva! Utdannelse også? :S (så vidt jeg vet sitter de fleste med lån til halsen etter utdanning) Elg-elg123, er skrue onkelen din? Alt skal visst skattes i dagens samfunn. Pengen du tjener på jobben blir beskattet, pengene du bruker på bussen hjem fra jobben blir beskattet, etter å ha gått av bussen, og går inn i en butikk for å kjøpe noe, så blir de pengene også beskattet.. fy flate.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 - Vi har gratis skolegang og utdannelse Jippii!! Smekk meg på ræva! Utdannelse også? :S (så vidt jeg vet sitter de fleste med lån til halsen etter utdanning) Folk sitter ikke på lån fordi det koster penger å gå på universitetet/høyskolen. AtW Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Kan noen komme med et skikkelig bra argument for at TG er et kulturarrangement? Det beste forslaget jeg har lest hittil i tråden må være argumentet om at spilling på TG kan ses på som et digitalt idrettsarrangement, men jeg må si det argumentet også er utrolig tynt. Hvordan kan 5500 mennesker som sitter foran 5500 datamaskiner sammenlignes med hva som foregår under f.eks vinter ol? Har noen tenkt over at alle som drar på tg kan delta i denne digitale idretten uten å faktisk være på tg? En skiløper, operasanger, fotballspiller, skiskyter, rallysjåfør etc. kan ikke delta i sine arrangementer uten å faktisk være til stede. For hvem sier vel at de har deltatt i vinter ol om de kun har sittet hjemme å sett det på tv/spilt et eller annet ol spill? Jeg må også legge til at et arrangement blir ikke kultur bare fordi mange møter opp eller spiller på samme server i wow. Å sitte foran en pc i påskeferien har enkelt og greit særdeles lite med kultur å gjøre. Jeg skulle ønske saken var annerledes, da jeg synes tg er flotte saker, men jeg har en følelse av at litt for mange her prøver å vri sannheter inn til egne fakta, for så å hakke på andre fordi de ikke klarer å se disse "faktaene". Dere må også huske at mye av det som foregår på scenen under tg, i praksis har fint lite med tg å gjøre. Hvem her ville latt være å dra på tg fordi en eller annen artis(elns) valgte å ikke møte opp? Folk drar ikke på tg pga hva som skjer på scenen eller rundt om i bygget, alt det er kun eventer som bidrar til en litt mer livat stemning enn kun tusenvis av mennesker foran pcene sine. edit: Dette er hva som burde skje i mine øyne: TG er ikke kultur, derfor burde tg som alle andre betalte moms. Men siden tg er et såpass populært og givende arrangement burde heller staten hjelpe til med penger slik at 5500 håpefulle skal få dra på norges største lanparty. Staten kaster bort penger på langt mindre interessante begivenheter enn tg så jeg ser ingen realistisk grunn til at regjeringen ikke skal kunne hjelpe kandu å holde det hele i livet. Endret 6. august 2008 av Nyhus Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Kan noen komme med et skikkelig bra argument for at TG er et kulturarrangement? Det beste forslaget jeg har lest hittil i tråden må være argumentet om at spilling på TG kan ses på som et digitalt idrettsarrangement, men jeg må si det argumentet også er utrolig tynt. Hvordan kan 5500 mennesker som sitter foran 5500 datamaskiner sammenlignes med hva som foregår under f.eks vinter ol? Har noen tenkt over at alle som drar på tg kan delta i denne digitale idretten uten å faktisk være på tg? En skiløper, operasanger, fotballspiller, skiskyter, rallysjåfør etc. kan ikke delta i sine arrangementer uten å faktisk være til stede. For hvem sier vel at de har deltatt i vinter ol om de kun har sittet hjemme å sett det på tv/spilt et eller annet ol spill? Jeg må også legge til at et arrangement blir ikke kultur bare fordi mange møter opp eller spiller på samme server i wow. Å sitte foran en pc i påskeferien har enkelt og greit særdeles lite med kultur å gjøre. Jeg skulle ønske saken var annerledes, da jeg synes tg er flotte saker, men jeg har en følelse av at litt for mange her prøver å vri sannheter inn til egne fakta, for så å hakke på andre fordi de ikke klarer å se disse "faktaene". Dere må også huske at mye av det som foregår på scenen under tg, i praksis har fint lite med tg å gjøre. Hvem her ville latt være å dra på tg fordi en eller annen artis(elns) valgte å ikke møte opp? Folk drar ikke på tg pga hva som skjer på scenen eller rundt om i bygget, alt det er kun eventer som bidrar til en litt mer livat stemning enn kun tusenvis av mennesker foran pcene sine. edit: Dette er hva som burde skje i mine øyne: TG er ikke kultur, derfor burde tg som alle andre betalte moms. Men siden tg er et såpass populært og givende arrangement burde heller staten hjelpe til med penger slik at 5500 håpefulle skal få dra på norges største lanparty. Staten kaster bort penger på langt mindre interessante begivenheter enn tg så jeg ser ingen realistisk grunn til at regjeringen ikke skal kunne hjelpe kandu å holde det hele i livet. Altså, man må nesten være i Vikingskipet for å faktisk være på arrangementet TG, på samme måte som man må nesten være på stadion for å være i OL. Man kan lett dra opp på nærmeste idrettsplass og ha direkteoverføring av en enkelt manns 100m, men at dette er mulig gjør da ikke at OL ikke er kultur? Mildt sagt merkelig argument du hoster opp der. Fra wikipedia: Kultur brukes spesielt for å betegne menneskelig aktivitet i samfunnet, til forskjell fra for eksempel natur. Kultur, i denne sammenhengen, er resultatene og oppnåelsene av en periodes, et samfunns eller en gruppes samlede åndelige og materielle virksomhet (på et visst trinn, og som befolkningen oppfatter som felleseie), ofte særlig om vitenskap, opplysning, kunst, litteratur eller religion. - krøkkete skrevet IMO, men jeg kan ikke se at et arrangement som samler gamere er så forskjellig ift. kravene enn et arrangement som samler jazzentusiaster eller operaelskere f.eks. Mulig enkelte bakstrevere henger seg opp i sine merkelige definisjoner av hva som er høyverdig (og dermed kultur) og hva som er not, men det står ikke nevnt på wiki - og har vanskelig for å se at det skal være med i enhver definisjon av begrepet "kultur". Sceneshowet har da masse med data/gaming å gjøre, om enn ikke alltid. Uansett tviler jeg på at du vil finne et vedtatt kulturarrangement som ikke har noen "irrelevante" elementer på en eller annen måte. Pleier det ikke alltid å være masse dans o.l., og gjerne en eller annen sanger som synger en trall under OL-åpningene? Dette er da opplagt irrelevant ift. fokus under lekene, som jo er "sommersport". Å vimse rundt på en matte og kauke i en mikrofon har fint lite med utøvelse av sporten å gjøre. Når det gjelder editen din er jeg enig i at staten kaster bort penger på langt mer fjollete arrangement enn TG, men at det er kultur er det ingen tvil om når du faktisk setter deg inn i arrangementet og hva som faktisk generelt sett går under det vi kaller "kultur" her i landet. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Selvfølgelig må en være i vikingskipet for å delta på tg, men et argument før i tråden tilsa at tg var kultur fordi tusenvis av gamere møtes for å spille det samme spillet, noe de fint kan gjøre uten å faktisk være på tg. En kan derimot ikke delta i en olgren uten å være på ol stadion. Det var hele poenget. Jeg må legge til at du ikke kom med noe argument om hvorfor tg er kultur? En begivenhet blir ikke automatisk kultur kun fordi mange deltar. Ikke forklarte du hvordan tg kan bli sett på som hverken vitenskap, opplysning, kunst, litteratur eller religion heller, da det strengt tatt er ingen av delene. Så må jeg spørre deg hva fakirer og norsk wrestling har med data å gjøre, for der har jeg ingen anelse? Jeg skjønner faktisk ikke hva slikt har å gjøre på et datatreff i det hele tatt. Det eneste "sceneshowet" på tg som, i mine øyne, har noe med data/pc å gjøre er konkurransene. Lenke til kommentar
Refi Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Selvfølgelig må en være i vikingskipet for å delta på tg, men et argument før i tråden tilsa at tg var kultur fordi tusenvis av gamere møtes for å spille det samme spillet, noe de fint kan gjøre uten å faktisk være på tg. En kan derimot ikke delta i en olgren uten å være på ol stadion. Det var hele poenget. Man må være på tg for å delta i compoer/konkuranser. Så en kan ikke delta i en compo uten å være på tg. Det blir samme tingen som ol. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Selvfølgelig må en være i vikingskipet for å delta på tg, men et argument før i tråden tilsa at tg var kultur fordi tusenvis av gamere møtes for å spille det samme spillet, noe de fint kan gjøre uten å faktisk være på tg. En kan derimot ikke delta i en olgren uten å være på ol stadion. Det var hele poenget. Jeg må legge til at du ikke kom med noe argument om hvorfor tg er kultur? En begivenhet blir ikke automatisk kultur kun fordi mange deltar. Ikke forklarte du hvordan tg kan bli sett på som hverken vitenskap, opplysning, kunst, litteratur eller religion heller, da det strengt tatt er ingen av delene. Så må jeg spørre deg hva fakirer og norsk wrestling har med data å gjøre, for der har jeg ingen anelse? Jeg skjønner faktisk ikke hva slikt har å gjøre på et datatreff i det hele tatt. Det eneste "sceneshowet" på tg som, i mine øyne, har noe med data/pc å gjøre er konkurransene. Hvis du ikke kan delta i OL uten å være på stadion er det fordi regelverket for OL sier det. Et regelverk har ikke noe å si for graden av kultur, og dermed faller "stedsforskjellen" mellom OL og TG bort. Du kan spille på en CS-server sammen med andre uten å være i samme rom (ved hjelp av online-gaming-teknologi), på samme måte som et det GÅR AN å filme en 100m fra et annet sted og overføre til en storskjerm på en OL-arena. Kultur er et vanskelig degrep å definere sånn uten videre, jeg kan ikke komme med noen tungtveiende arguemnter på hvorfor TG er kultur. Det kan jeg ikke ang. jazz eller OL heller. På den annen side har ikke du kommet med noe særlig bra grunenr til hvorfor det ikke er det. Du SYNS dataspill i påskeferien har lite med kultur å gjøre - dette er din MENING, ikke noe snev av fakta som kan påvirke graden av kultur TG er. Det er forøvrig tull å løpe rundt en idrettsbane i 25 runder midt i sommerferien åsså (10000-meter), for å ta ditt argument på OL. Stedsargumentet ditt holder ikke mål, isåfall diskvalifiseres idrettsarrangementer som har med individuell idrett å gjøre (av grunner nevnt i denne posten, og forrige). Scene-argumentet er forsåvidt greit, men om det er irrelevant for TG, så er jo alle irrelevante ting av noenlunde samme sort diskvalifiserende grunn (f.eks, åpningsseremonien i OL og pauseunderholdning under fotballkamper). Den enkleste måten å finne ut om noe er kultur på er å sammenligne det med ting som er opplest og vedtatt er kultur. Forklar hvorfor TG ikke er kultur mens jazzfestival, operahus, kirkelige "ting", malerier, teater og diktopplesning går under dette begrepet. Det meste handler om ting som har var viktig for såpass mange, og over så lang tid, at det har blitt en ingrodd del av samfunnet. Det er vel over 25 år siden folk ble ihuga opptatt av dataspill, og pdd. fins det vel hundretusenvis av gamere og generelt datainteresserte i det ganske land. Forøvrig er det endel overklokkere på TG (meg inkludert), og vi kan sikkert snike oss innunder begrepet vitenskap. Forsåvidt er overklokking på høyt nivå også en idrett, så den biten burde være grei ift. kultur. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Man må være på tg for å delta i compoer/konkuranser.Så en kan ikke delta i en compo uten å være på tg. Det blir samme tingen som ol. Jeg snakket ikke om konkurransene, jeg snakket om spilling over internett. Stedsargumentet ditt holder ikke mål, isåfall diskvalifiseres idrettsarrangementer som har med individuell idrett å gjøre Denne må du nesten forklare? Mener du at i følge min logikk vil ikke idrettsgrener som holder seg innenfor et stadium være en del av ol? Det meste handler om ting som har var viktig for såpass mange, og over så lang tid, at det har blitt en ingrodd del av samfunnet. Det er vel over 25 år siden folk ble ihuga opptatt av dataspill, og pdd. fins det vel hundretusenvis av gamere og generelt datainteresserte i det ganske land. Forøvrig er det endel overklokkere på TG (meg inkludert), og vi kan sikkert snike oss innunder begrepet vitenskap. Forsåvidt er overklokking på høyt nivå også en idrett, så den biten burde være grei ift. kultur. Er dette forklaringen din på hvorfor tg er kultur? 1. Å se på tv er langt mer inngrodd i samfunnet enn hva det er å spille pc-spill, er å se på tv kultur? 2. Hvordan kan det å installere kjølere for så å sette opp spenningen til f.eks en prosessor være en idrett? Underholdende og spennende, selvfølgelig, men ikke noe mer kultur enn hva det ville være å skru opp spenningen på en lyspære for å få den til å lyse sterkere. 3. Er det å høyne spenningen på en lyspære vitenskap? I følge, og dette er satt på spissen, dine påstander vil det nemlig være både kultur og vitenskap å skru opp spenningen til en lyspære. Om tråden handlet om at en lyspæreprodusent må betale moms fordi det de gjør ikke blir sett på som kultur, tror jeg ingen her ville ment noe annet. Og bare for å klargjøre dette: Jeg er ikke mot TG, jeg har bare virkelig store problemer med å se hvorfor folk mener TG er kultur. Ingen jeg har snakket med har gitt noen som helst god forklaring og før jeg faktisk får en bra forklaring ser jeg ingen grunn til å påstå noe som ikke stemmer, kun for å påstå det. Men jeg håper jeg har feil og dere rett, da jeg håper TG09 ikke blir det siste. Men så lenge skatteetaten følger min tankegang kan det se ut som at TG enten går under eller blir endel dyrere for alle parter i framtiden. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Stedsargumentet ditt holder ikke mål, isåfall diskvalifiseres idrettsarrangementer som har med individuell idrett å gjøre Denne må du nesten forklare? Mener du at i følge min logikk vil ikke idrettsgrener som holder seg innenfor et stadium være en del av ol? ... Er dette forklaringen din på hvorfor tg er kultur? 1. Å se på tv er langt mer inngrodd i samfunnet enn hva det er å spille pc-spill, er å se på tv kultur? 2. Hvordan kan det å installere kjølere for så å sette opp spenningen til f.eks en prosessor være en idrett? Underholdende og spennende, selvfølgelig, men ikke noe mer kultur enn hva det ville være å skru opp spenningen på en lyspære for å få den til å lyse sterkere. 3. Er det å høyne spenningen på en lyspære vitenskap? I følge, og dette er satt på spissen, dine påstander vil det nemlig være både kultur og vitenskap å skru opp spenningen til en lyspære. Om tråden handlet om at en lyspæreprodusent må betale moms fordi det de gjør ikke blir sett på som kultur, tror jeg ingen her ville ment noe annet. Og bare for å klargjøre dette: Jeg er ikke mot TG, jeg har bare virkelig store problemer med å se hvorfor folk mener TG er kultur. Ingen jeg har snakket med har gitt noen som helst god forklaring og før jeg faktisk får en bra forklaring ser jeg ingen grunn til å påstå noe som ikke stemmer, kun for å påstå det. Men jeg håper jeg har feil og dere rett, da jeg håper TG09 ikke blir det siste. Men så lenge skatteetaten følger min tankegang kan det se ut som at TG enten går under eller blir endel dyrere for alle parter i framtiden. For å snu stedsargumentet ditt på hodet: Iflg. reglene i OL må man nok delta på samme sted som konkurrentene for at dette skal være gyldig. De samme reglene gjelder for TG. Det er praktisk mulig å konkurrere i hvilken som helst individuell idrett uten at man må være på samme sted, selv om ethvert fornuftig regelverk forbyr sånt pga ulike forhold etc etc. Det jeg vil fram til er at Har noen tenkt over at alle som drar på tg kan delta i denne digitale idretten uten å faktisk være på tg? En skiløper, operasanger, fotballspiller, skiskyter, rallysjåfør etc. kan ikke delta i sine arrangementer uten å faktisk være til stede. ikke er i nærheten av å være et argument for at TG ikke er noe kulturarrangement. Hvis noen hadde lagd en skikkelig TV-messe, med stands etc etc som på TG hadde jeg glatt tatt det innunder begrepet kultur, ja. TV har langt mer innenfor kulturbegrepet å gjøre enn ganske sære interesser som opera og jazz (skal prøve å finne andre eksempler, men er disse jeg tenker på først). Å installere kjølere på en datamaskin har like mye med sport å gjøre som å innstallere kjølere i en racerbil med stor motor. For å fortsette Formel 1-analogien: personen som overklokker kan sammenlignes med formel 1-føreren - det er utøveren som skal få et best mulig resultat i konkurranse med andre. For å vinne må man ha tilgang til en bil som er best mulig (tilsvarende at den som overklokker må skaffe bra deler og sette sammen pc'en). På veien må man finne ut hvor man skal legge seg i hevr sving for å utnytte banen mest mulig (tilsvarende å finne optimal spenning, minnetimings kombinert med frekvens på minnet, tweaks og resten av tingene man gjør i windows). Personen som kommer fortest til mål vinner i formel 1, på samme måte som den som beregner 1 million sifre raskest i superpi vinner (evt får høyeste score i en syntetisk test). Faktisk er klokking ganske seriøst, mange av de beste blir sponset av produsentene (på samme måte som formel 1-førerne blir sponset av bilfabrikanter osv). Nivået på toppen er høyt, og det er MANGE som driver med dette. Hvorfor er ikke klokking idrett når formel 1 er det? Mer fart og spenning, kanskje, men det er ca. like spennende å se på sjakk som å se klokking - og sjakk er jo definert som en idrett! Hvis lyspærevoltmodding blir en sak folk gjør over hele verden, og aktivt konkurrerer med hverandre i på et seriøst plan så er det i nærheten av en idrett, ja. Hvorfor er kappgang en idrett? Forklar hva som rent idrettsmessig er avgjørende for at det ene er og det andre er ikke. Jeg står på at TG er kultur, inntil det motsatte er bevist - og i likhet med deg har jeg ikke sett noe argument som tilsier at jeg tar feil. At internettilkoblingen var forklaringen sist sier jo egentlig det aller meste om kompetansen til de som tok den avgjørelsen... folk som drar på festival drikker, men er det ølet de drar dit for? Mer sannsynlig det enn at folk drar på TG for å ha internett. På tross av det er visst festivaler kultur. Akk ja. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) - Vi har gratis skolegang og utdannelse Jippii!! Smekk meg på ræva! Utdannelse også? :S (så vidt jeg vet sitter de fleste med lån til halsen etter utdanning) Folk sitter ikke på lån fordi det koster penger å gå på universitetet/høyskolen. AtW Ikke? Er du en av de bortskjemte som fikk penger av mamma og pappa til å dekke utgifter forbundet med videregående og høyere utdanning, samt livsopphold mens man utførte dette? Såvidt jeg husker holdt ikke hverken jobb ved siden av skole eller stipend til min skolegang. Snakk med Satans Lånekasse så vil nok virkelighetsbildet justere seg. Endret 6. august 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Ikke? Er du en av de bortskjemte som fikk penger av mamma og pappa til å dekke utgifter forbundet med videregående og høyere utdanning, samt livsopphold mens man utførte dette? Såvidt jeg husker holdt ikke hverken jobb ved siden av skole eller stipend til min skolegang. Snakk med Satans Lånekasse så vil nok virkelighetsbildet justere seg. Universitetsutdanning i Oslo koster 440 kroner per semester. Kopiavgiften er 100 kroner. Man tar altså lån ved siden av for å slippe å måtte jobbe i tillegg. Og før noen skriker, nei, jeg sier ikke at det er galt å ta lån for å slippe jobbing ved siden av studiene. Men lånet tas ikke fordi studiene koster så mye, det tas for å slippe stress man ville hatt uten det. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Så bøker, annet skolemateriell, transport til og fra studieplass osv er gratis? Det ble også nevnt høyskole og der hender det man må kjøpe skolemateriell som er betydelig dyrere enn bøker. I tillegg har mange videregående skoler yrkesrettede linjer som krever at du må kjøpe deg mye dyrt utstyr. Da må man ofte jobbe ved siden av skole i tillegg til stipend og studielån. Da tar jeg ikke med boutgifter som man ville hatt uansett hva man gjorde. Endret 6. august 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg måtte i alle fall betale for skolebøker og materiell. Vet ikke om det har endret seg i ettertid.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) jeg vil nå si at definisjonen på kultur er at mesker samles og har en eller annen aktivitet. da dekker det alt fra å gå på kafe' og kino til et idrettsarrangement. går du tur i naturen så kan det også kalles for kultur Endret 7. august 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Ikke? Er du en av de bortskjemte som fikk penger av mamma og pappa til å dekke utgifter forbundet med videregående og høyere utdanning, samt livsopphold mens man utførte dette? Såvidt jeg husker holdt ikke hverken jobb ved siden av skole eller stipend til min skolegang. Snakk med Satans Lånekasse så vil nok virkelighetsbildet justere seg. Universitetsutdanning i Oslo koster 440 kroner per semester. Kopiavgiften er 100 kroner. Man tar altså lån ved siden av for å slippe å måtte jobbe i tillegg. Og før noen skriker, nei, jeg sier ikke at det er galt å ta lån for å slippe jobbing ved siden av studiene. Men lånet tas ikke fordi studiene koster så mye, det tas for å slippe stress man ville hatt uten det. kompis av meg hadde både jobb og fullt studielån når han studerte i bergen, likevel gikk det bare så vidt i null pr måned. men men, er vi ikke en smule off target nå? Endret 6. august 2008 av hobgoblin Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Stupid ass Norske regjering, skal de ha moms på TG med grunnlag i at folk kommer for 1GiB internettlinje krever jeg at de skal de pokkeren meg ha moms på DDE konsert også, av den grunn at folk kommer for å høre musikk… Nei, konserter og dansegallaer er eksplsitt fritatt for moms. (staten hevder jo sikkert at de eier lydbølger, sånn som de eier alle 1ere og 0er som de gjør nå) Hvordan klarer du å tolke dette momskravet som at Staten mener de har enerett på det binære tallsystemet? Noen som ser ironien i det? Jeg ser noe, men jeg vil ikke kalle det "ironi". Hvis konserter og dansegallaer skal være fritatt for moms, hvorfor skal ikke et like sosialt arangement som et dataparty være momsfritt da? det er det jeg mener med det, de mener at konserter selvfølgelig er momsfritt fordi der kommer folk for å more seg å høre/se på at folk spiller, gjør sitt beste, og lager liv... ser du den store forskjelden mellom dette og tg. Imo sier de jo det, iogmed at de legger moms på bruk av internett, og hvis du hadde fulgt med litt så er jo internett bare binære tall. hva ville du kalt det da? ~Diddern Lenke til kommentar
bjornw7 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 sukk...http://www.gathering.org/tg08/video?465 Se der det er 2:09 minutter igjen av videoen... Sånne videoer tar nesten på helsa! TG 09 SKAL ARRANGERES. Samma va de fordømte politikerne sier!! Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Kan noen komme med et skikkelig bra argument for at TG er et kulturarrangement? For å flippe det litt rundt, kan noen komme med noen skikkelig bra argumenter for at dansebandfestivaler, OL (*spesielt* OL), sportsarrangementer, kunstutstillinger osv er kulturarrangementer? (edit: nå veit jo ikke jeg om de nevnte faktisk er definert kultur, men jeg ville anta det) OL kan jo ses på hjemmefra. Dansebandfestivaler kunne høres på. Kunstutstillinger kunne du fått sendt i posten. Det som, i min mening, gjør TG til et kulturarrangement er at mange mennesker med samme interesse møtes for å dele den interessen og gjøre ting sammen. Akkurat som OL, dansebandfestivaler og kunstutstillinger. Det eneste problemet er at de som sitter og drar i "kulturspakene" ikke akkurat er født inn i datagenerasjonen. Endret 8. august 2008 av mrhenrik Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 virker som om staten sin definisjon av kult er at X personer ser på at Y personer gjør Z på f.eks operan(som forresten kostet ca 3 700 000 000) er det ett fåtall som faktisk er så engasjerte at de driver med opera selv, de drar dit for å høre og ikke delta. samme gjelder konserter, ol på TG er alle deltagere faktisk så interesserte at de er med på å lager arrangementet selv, de fleste "store" gutta sitter i salen selv, VIP finnes ikke på tg, pga av at alle er interessert i det samme. jeg har f.eks sittet nesten ved siden av DVD-Jon ett år, prøv å finn det noen andre steder. når satte fotballspilleren seg tilbake blandt publikum for å nyte neste kamp og være en del av stemningen? men, her er definisjonen av kultur(wikipedia): Kultur (latin: colere eller cultura, «dyrke», «bearbeide» eller «kultivere») er et mye brukt, men vanskelig definert uttrykk med flere betydninger. Kultur brukes spesielt for å betegne menneskelig aktivitet i samfunnet, til forskjell fra for eksempel natur. Kultur, i denne sammenhengen, er resultatene og oppnåelsene av en periodes, et samfunns eller en gruppes samlede åndelige og materielle virksomhet (på et visst trinn, og som befolkningen oppfatter som felleseie), ofte særlig om vitenskap, opplysning, kunst, litteratur eller religion. Kultur er også til en viss grad holdninger, verdier og normer som er rådende hos en viss gruppe mennesker eller en organisasjon.[1] Kultur kan også anses som en foredlende prosess på det åndelige område hos et individ eller samfunn; syn som ligger til grunn for hevdvunnen fremgangsmåte og skikk og bruk.[2] jeg synes ihvertfall TG passer minst like bra som opera under kultur, den største forskjellen fra TG og mange andre kultur-arrangementer er at på TG er faktisk deltageren selv med på å lage arrangementet og opplevelsen, man kommer ikke å setter seg ned for å bli underholdt og dra hjem når underholdningen er ferdig, man er en del av og skaper sin egen underholdning ut fra sin egen interesse innen data. virker som om staten spyr ut penger til spesiellt opera, som interesserer en brøkdel av samfunnet, mens de ødelegger TG som de faktisk ikke har hatt nevnbare utgifter på, hvis de i det hele tatt har noe støtte og utgift på det... utgifter på opera: 3,7 mrd i byggekostnader og 400 mill i driftkostnader, sett at 300 000(ca 10% av norsk befolkingn over 18 år) besøker operan hvert år, og legger igjen 500 pr pers, da har staten en utgift på 250 mill på operan hvert år. så, når staten tydeligvis har dørssevis av milliarder å øse ut til noe som bryr de fleste der sola aldri skinner, hvorfor skal dem da ødelegge ett helt topp, idealistisk og kostnadsfritt(for staten) kun for å dra inn 0.4% av utgiftene de har til operan, og samtidig ruinere arrangementet økonomisk så de må slå seg konkurs? er ganske sikker på at tg skal bli ruinert fordi det skjer en del piratkopiering der, men det skjer over alt, alle forsøk på å stoppe det ender bare opp i nye og sikrere løsninger, neste skritt nå er vel å kryptere all data man sender over internett for å hindre at "storebror" skal se hva man driver med. knopflerbruce: sjakk er idrett, så da kan vel cs og programmering være idrett også... de har ikke tenkt på effekten av dette heller, 5000-10000 sinte nerder er ikke alltid like morro å ha med å gjøre, kan fort gå ut over en del servere og systemer det var vel alt jeg hadde å si, godt å få det ut Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) - Vi har gratis skolegang og utdannelse Jippii!! Smekk meg på ræva! Utdannelse også? :S (så vidt jeg vet sitter de fleste med lån til halsen etter utdanning) Folk sitter ikke på lån fordi det koster penger å gå på universitetet/høyskolen. AtW Ikke? Er du en av de bortskjemte som fikk penger av mamma og pappa til å dekke utgifter forbundet med videregående og høyere utdanning, samt livsopphold mens man utførte dette? Såvidt jeg husker holdt ikke hverken jobb ved siden av skole eller stipend til min skolegang. Snakk med Satans Lånekasse så vil nok virkelighetsbildet justere seg. Jeg har ikke fått lommepenger fra mine foreldre siden ungdomskolen, men å gå på universitet er i seg selv en minimal kostnad, man kan ikke argumentere imot at vi har gratis skolegang fordi det koster penger å bo et sted og kjøpe mat. Det er for å bo og kjøpe mat og andre ting tar opp lånn, ikke for å komme inn på universitet. Om det er gratis inngang på en konsert så klager ikke folk over at de tikke er gratis fordi man må kjøre til konsertstede, og kjøpe seg en brus mens man er der for å slokke tørsten. AtW Endret 8. august 2008 av ATWindsor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå