knopflerbruce Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Uten å ha lest alle sidene, ved å ha eit underholdningsprogram med litt stripping bør vel ein kunne unngå denne momsen. Det var noe modell-greier på experience, hvertfall Vet ikke om de slapp unna moms. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 momsen: ikke rart at ting blir dyrt ? men for pokker hvorfor skal denne momsen være tilbake virkende ? er det slik sosialisten tenker: - det er for mange rike i landet her - de må betale mere i skater og avgifter - bl.a. moms - de aller rikeste rømmer landet . meste parten i hvertfall - de med vanlig eller normal formue får svi - de fattigste får bare enda en avgift - det var jo de som hadde -dårlig råd som skulle hjelpes. alt dette fordi de tror de trenger disse pangene. olje pengen kan ikke røres ( brukes til noe fornuftig ) da er det bedre at de forsvinner på børsen når krakket kommer på en måte så har arrangørene dårlig råd i utgangspunktet. det er greit når man vet at man skal betale moms da justeres billettprisene og man håper at man ikke taper på det. men når man først vet at man ikke skal betale moms ( over flere år ) og så plutselig må betale moms likevell - på etterskudd. da er det på grensen til trakassering Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Stupid ass Norske regjering, skal de ha moms på TG med grunnlag i at folk kommer for 1GiB internettlinje krever jeg at de skal de pokkeren meg ha moms på DDE konsert også, av den grunn at folk kommer for å høre musikk… (staten hevder jo sikkert at de eier lydbølger, sånn som de eier alle 1ere og 0er som de gjør nå) Noen som ser ironien i det? Dette er noe av det dummeste jeg har hørt fra den Norske stat, og det er sikkert bare en mor på stortinget som har bestemt dette fordi sønnen på 16 ikke ville være med på påskefjellet mer, og dette er hennes hevn.. La oss få vår årlige samling som stolte nerder og slutt og tjen mer penger enn dere trenger. Det er så unødvendig å skulle ha mer penger på et arrangement som TG når de drar opp olje til 10ganger den verdien daglig. Hele TG er basert på NON-PROFIT og det har det alltid gjort, men når noen først oppdager at det er noen som faktisk gjør ting på initiativ og ikke trenger å tjene shitloads med penger på det så er det alltid en jævel som skal ødelegge, sånn som staten.. dette var for bra til å være sant, derfor må staten tjene penger på det… Urimelig etter min mening! ~Diddern Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 noen som ser likheten mellom dette og tv-lisensen ( noe ensartet diskusjon om lisensen får man ta opp et annet sted ) ? begge disse saken virker urokkelig. Lenke til kommentar
trondmm Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 momsen: ikke rart at ting blir dyrt ? Hvis du vil ta en diskusjon om hele det norske skatte- og avgiftssystemet, så er det kanskje et litt vel stort tema for denne tråden. men for pokker hvorfor skal denne momsen være tilbake virkende ? Det er den ikke. men når man først vet at man ikke skal betale moms ( over flere år ) og så plutselig må betale moms likevell - på etterskudd. Det blir feil å si at TG visste at de ikke skulle betale moms. De trodde de ikke skulle det. De var helt sikker på at de ikke skulle det. Saken er at de tok feil. Dvs. Skatt Øst er uenig, og det er de som bestemmer. Lenke til kommentar
trondmm Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Stupid ass Norske regjering, skal de ha moms på TG med grunnlag i at folk kommer for 1GiB internettlinje krever jeg at de skal de pokkeren meg ha moms på DDE konsert også, av den grunn at folk kommer for å høre musikk… Nei, konserter og dansegallaer er eksplsitt fritatt for moms. (staten hevder jo sikkert at de eier lydbølger, sånn som de eier alle 1ere og 0er som de gjør nå) Hvordan klarer du å tolke dette momskravet som at Staten mener de har enerett på det binære tallsystemet? Noen som ser ironien i det? Jeg ser noe, men jeg vil ikke kalle det "ironi". Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 @elg-elg123: Når det gjelder merverdiavgift ble den innført i 1969 (1.1.1970) av en borgelig regjering (H, V, Krf, Sp). Så å gi sosialistene skylda for merverdiavgift er å tøye historien litt vel langt. Faktisk særdeles langt - strikken har vel røket lenge før. Satsen var i 1970 20 %. Satsene og regelverket er siden endret av skiftende regjeringer, når det gjelder hovedsatsen sist av Bondevik sin andre regjering. Ellers har faktisk alle EU-land merverdiavgift, samt Russland, Kina, India, Canada etc. Merverdiavgift brukes ellers fordi det er en nøytral skatt, dvs. den påvirker ikke lokalisering av arbeidsplasser eller påvirker konkurranseevne i særlig grad. Den påvirker heller ikke hvor folk med formue bosetter seg i særlig grad. Likhet mellom merverdiavgift og TV-lisens finnes ikke. Ellers har ikke oljefondet tapt 270 mrd kroner, det er kun et regnskapsmessig "tap" på papiret. Oljefondet verdsettes løpende etter kursen på de aksjer og obligasjoner det består av. Om et par år er nok tapet hentet inn og mer enn det. Det blir som om man kjøpte seg et hus i 1995 for 1 mill kr, anslått markedsverdi 1.1.2007 var 3 mill, men pga stilstand i boligmarkedet er det i dag bare verdt 2,5 mill. På papiret har man tapt 0,5 mill fra 1.1.2007, men man har tjent 1,5 mill fra 1995. Men tapet eller gevinsten får man først når man selger huset. Skulle ellers oljefondet virkelig tape mye penger er vi faktisk kommet i en verdensomspennende økonomisk krise som får depresjonen på tredvetallet til å virke som en solskinnsdag. @trondmm: Honnør for gode poenger og forklaring. @Diddern: Det er faktisk merverdiavgift på leie av linjer. Så var realiteten at folk kom på TG pga internettlinja, så er det ikke tvil om at billettene til TG skulle vært momsbelagt. Faktisk er den 1 GB internettlinja til ulempe for arrangementet avgiftsmessig. Men som jeg har skrevet tidligere, jeg oppfatter hensikten med TG å være noe annet, hvor 1 GB internettlinje er mindre relevant og således et kulturarrangement. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 jeg har ikke skrevet noe om at sosialistene innførte moms.jeg skrev at de skulle kreve den inn ( pluss andre avgifter) for enhver pris for å ramme de rike i samfunnet ( penger til felleskassen) siden olje fonnet er super-hellig. de rikeste som har god råd til det rømmer fra landet. de med "normal" inntekt må ta den største belastningen og de med dårlig råd får enda en avgift . det er jo det motsatte som skulle skje det er dette som rammer TG.antagelig så tenker myndighetene at alle som er på TG har masse penger ( om de har det vet ikke jeg fordi jeg har ikke vært der ) nå sitter jeg med spørsmålet : hvordan kunne TG være så skråsikker på at de ikke skulle betale moms ? hvis skatte øst (var ikke det det selskapet het) krever inn denne moms millionen så risikere de jo si nei til fremtidige inntekter eller moms. det har jo visse likheter til dette sykehus hottellet som noen på rikshospitalet begynte å bygge uten lov ( hvis jeg husker riktig). når de så var kommet igang så hadde ikke hverken staten eller noen andre offentlige penger til å forsette byggingen. derimot så hadde de mere en nok penger til å rive det som var bygd. her klarte noen private hotellkonger få gjort jobben. man kan lure på hvordan hjernen hos disse byråkraten fungerer når de er på jobb . ihvertfall ikke som hos vanlige folk. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) @elg-elg123: Jaggu blander du mye hummer og kanari. Innkreving av moms har skjedd på samme måten siden den ble innført. Regler er noe endret underveis (klarere regler, styrket nøytraliteten i systemet, flere områder er belagt med mva), men grunnprinsippene er helt like. Og de er identiske uansett hvem som sitter i regjeringer. Ja, jeg har håndtert moms som næringsdrivende siden 80-tallet. Selve beregnings- og innkrevingssystemene for skatt og avgifter har da ingen politisk valør. Man er meg bevisst på at det ikke skal ha politisk valør. Det er bare administrativ håndtering av politisk vedtak (lover,regler skatte- og avgiftssystemer). Og politiske vedtak har politisk valør. Men det er ikke skattetatens ansvar. Moms rammer ellers alle helt likt, da det er en "skatt" på forbruk. Derfor regnes det som en "nøytral" skatt. Om jeg tjener 500' i året eller 1 mill, men har samme forbruk uansett, betaler jeg akkurat like mye i moms pr år. Dobler jeg forbruket mitt, betaler jeg det dobbelte i moms. Skatt Øst er ikke noe selskap, det er en statsetat (del av skatteetaten) med ansvar å forvalte lovverket samt innkreving knyttet til skatt og ulike avgifter. Samme sted som behandler selvangivelsen din (og min). De i skatteetaten som håndterer moms, vurderer ikke om organisasjoner/bedrifter har penger eller ei, de vurderer kun om man etter lover og regler er merverdiavgiftspliktig eller ei. Så om deltakerne på TG er rike eller fattiglus spiller ingen rolle. Så skattemyndighetene har nok ikke vurdert hvem som deltar på TG. Akkurat som at minstepensjonisten og Røkke betaler akkurat samme momsen på 1 liter melk. De vurderer heller ikke om man risikerer å gå konkurs eller ei. Men det er jevnt over kurant å få til en betalingsordning om det er nødvendig (egen erfaring som bedriftsrådgiver). Er det så mange rike som har rømt landet da. Røkke bor her, Hagen bor her, Reitan, Andresen, og så videre. Og rømmer de landet skyldes det heller formuesskatt, som fortjener en diskusjon. TG kunne ikke være sikre på at de var fritatt for moms. Faktisk er det svært sjelden du kan være helt sikker, derfor bør man alltid få et såkalt forhåndsvedtak knyttet til om man er innenfor eller utenfor avgiftsområdet. Dette er etter min mening en tabbe av KANDU. Men det endrer ikke realitetene for min del, jeg mener TG ikke skal betale moms. Nå er det faktisk staten som finansierer sykehushotellet ved Radiumhospitalet. Men jeg skal ikke legge skjul på at engasjementet til Arthur Buchardt hjalp til å få den saken på glid. Et engasjement grunnet i noe helt annet enn at han er hotellkonge. Ellers er også dette en sak som viser at byråkrater (her helsebyråkrater) ikke alltid er helt logiske i tankegangen. Akkurat som skattebyråkrater. Ellers så hadde staten penger til å bygge, problemet var at man hadde startet byggingen uten at det var formelle vedtak og i strid med prioriteringer. At saken ble tåpelig håndtert, ja det er nå sin sak. Hjernen hos byråkrater fungerer akkurat som hos alle andre - ja, helt identisk. Ikke for å være spydig eller stygg, men litt mer saklighet og kunnskap om hvordan samfunnet fungerer hadde vært på sin plass. Endret 4. august 2008 av Bolson Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Det er kjekt å lese dine innlegg Bolson =) +1 Lenke til kommentar
bjornw7 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 E-post er sendt til alle kjente aviser og nyhets sider! Jaggu skal vi få orden på dette! Om det ikke blir noe ordning på dette skal den som bestemte dette få angre!! Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Ikke for å være spydig eller stygg, men litt mer saklighet og kunnskap om hvordan samfunnet fungerer hadde vært på sin plass. er ikke alle som har 20-30 års erfaring som næringsdrivende dessverre... Lenke til kommentar
Magneticflux Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Dette her er bare å gå over alle grenser, jeg mener selv herregud barna har fått pengene til å dra på TG av foreldrene som allerede har betalt skatt av pengene de betaler med. Dessuten er det i det hele tatt helt på tryne å ta moms av dette det er jo ren kultur, Å jeg mener de fleste politikkere som er for dette burde bare bli kastet rett på dynga. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Ikke for å være spydig eller stygg, men litt mer saklighet og kunnskap om hvordan samfunnet fungerer hadde vært på sin plass. er ikke alle som har 20-30 års erfaring som næringsdrivende dessverre... Det er ikke akkurat nødvendig med 20-30 års erfaring for å ha litt mer kunnskaper enn det som framvises i noen innlegg her. AtW Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Ikke for å være spydig eller stygg, men litt mer saklighet og kunnskap om hvordan samfunnet fungerer hadde vært på sin plass. er ikke alle som har 20-30 års erfaring som næringsdrivende dessverre... Det er ikke akkurat nødvendig med 20-30 års erfaring for å ha litt mer kunnskaper enn det som framvises i noen innlegg her. AtW heh, mulig det mulig det Lenke til kommentar
tigersager Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 faen ass,de byråkratene av noen gamlinger klager på at ungdommen idag er så grusomme osv, og her har vi et arangemang som holder 5200 av dem på et sted som er kontrollert som de morer seg på, så skal de jævla gamlingene ødelegge den driten der! nei fy faen! Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 faen ass,de byråkratene av noen gamlinger klager på at ungdommen idag er så grusomme osv, og her har vi et arangemang som holder 5200 av dem på et sted som er kontrollert som de morer seg på, så skal de jævla gamlingene ødelegge den driten der! nei fy faen! Er TG en drit nå? var du for eller mot MVA sa du? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) booson : at du ikke forstod helt hvor jeg ville hen får så være. uansett politikerne bestemmer om TG skal betale denne momsen ( reglene ). siden det er ingen fattige som kjøper billett der så er det et ypperlig argument for å ta enda mere penger fra folk. jeg hørte i nyheten i da at det var noen som mente at folk betalte for lite skatt. det virker som jo rikere staten blir jo dyrere blir alt.enten prisen på varene eller at avgiften og skatten blir plutselig for lav. jeg fikk lyst til å nevne en gammel historie som stod i Donnald. der nok ikke helt representativ men det gir et bilde slik jeg oppfatter økonomisystemet i fler sammenhenger onkel skrue hadde denne gane pengen i en åpen pengebinge som lignet på en kornsilo. innbyggerne i landsbyen gjorde vanlig tingene. men så kom det en orkan og alle pengen til onkel skrue ble spredd for alle vinder. og da alle i landsbyen fikk penge mellom hendene gadd de ikke å jobbe mere. det ble lite varer i butikken og onkel skrue satte opp prisene. f.eks et kålhodene koste da flere tusen andby penger. tror det var snakk om 50 tusen tilslutt hadde onkel skrue fått tilbake alle pengen poenget med dette er å fortelle at kjøpekraften endrer seg ikke når man får mye penger . alt blir bare dyrere. man kan jo lure på om det er der som skjer med staten Norge også. at de får mindre igjen for de pengen de tar og mener derfor at momsen fra TG er så viktig at de bar må ha den for enhver pris. Endret 5. august 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 @elg-elg123: For meg får du bare tro at det er slik der meste henger sammen. Og, jeg forstår nok ikke helt hvor du vi, for du blander i sammen så mye rart, som ikke har med hverandre å gjøre i det hele. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 har du ikke forstått det ? de som kjøper billetter på TG har nok penger derfor tror staten ( politikerne eller byrokratene) at de kan melke enda fler penger ut av dem.( ved å moms legge TG) det spiller ingen rolle om staten har bruk for disse pengen eller ikke. det er kun for å hindre at noen har for mye penger. nå utgjør det heller ikke så mye penger for staten , men det virker som om det er et beinhardt prinsipp som gjelder her riktig nok så finnes det andre avgifter der dette kommer enda sterkere fram. kom ikke å si at det er skatteetaten som har bestemt det . det er politikerne som bestemmer loven. derfor er de også den store stygge ulven. angående det jeg skrev om kjøpekraften så har jeg sett at hver gang mesteparten befolkningen får lit penger mellom hendene så blir prisene juster slik at den ekstra kjøpekraften det utgjør går tilbake til det den var før. altså ikke noe mere for pengen. det forkommer unntak, men det virker som om det er sjelden det skjer . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå