Gå til innhold

TG må betale

Anbefalte innlegg

jeg vet ikke om det er foreslått her, men vårt gode fine parti www.arbeiderpartiet.no har jo en egen kulturseksjon der man kan sende inn spørsmål. Så om alle sammen kanskje sender inn spørsmål om hvorfor vår alles fine trond giske ikke har satt inn foten og fjernet dette kanskje de ser antal velgere de har mistet evt mister i fremtiden? evt sende til skattemyndighetene, sikker på at skatteetaten har en eller annen form for mail der det kan sendes spørsmål på... har hvertfall sendt inn en liten forespørsel til ap, så får vi se hva for et morsomt svar jeg får tilbake :D gleder meg litt egentlig...

Det hadde sikkert vært dritkult det, hadde arbeiderpartet, Trond Giske, Stortinget eller politikk generelt noe å gjøre med saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har vel mistanke om at folk flest har inntrykk av at TG består i å samle noen tusen fjortiser som drikker cola, laster ned porr, promper og spiller CS en uke i strekk. Jeg forstår godt at enkelte myndigheter finner at det har fint lite med kultur å gjøre. ;)

Det har vel heller ikke her i denne tråden kommet fram særlig gode argumenter for at dette skal ansees som et kulturarrangement.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Vel, jeg har vel mistanke om at folk flest har inntrykk av at TG består i å samle noen tusen fjortiser som drikker cola, laster ned porr, promper og spiller CS en uke i strekk. Jeg forstår godt at enkelte myndigheter ikke finner at det har fint lite med kultur å gjøre. ;)

Det har vel heller ikke her i denne tråden kommet fram særlig gode argumenter for at dette skal ansees som et kulturarrangement.

Det er sosialt. Selv om det er pc'er rundt om kring kan man ikke si at en samling av 5500 personer i en og samme hall, ikke er sosialt.

Ungdom har mulighet til å møte gutter og jenter med samme interesser. Man kan delta på kurs om forskjellige datarelaterte emner. Det er en ting som skjer under en uke i året. Det gir alle oss som forbinder hk med hovedkort framfor hestekrefter noe å se fram til!

Nå er det ikke akkurat så alt for mange ungdomstilbud her i landet heller, så alt hjelper.

Lenke til kommentar

Du har nettopp argumentert for at det er et sosialt arrangement og et sted du kan lære masse (hvilket ingen har tvilt på), men du har ikke kommet med noen argumenter for at det skulle være et kulturarrangement. Det er sosialt å gå på cafe med andre også, men det betyr ikke at varene du kjøper der skal være fritatt for mva.

Lenke til kommentar
Du har nettopp argumentert for at det er et sosialt arrangement og et sted du kan lære masse (hvilket ingen har tvilt på), men du har ikke kommet med noen argumenter for at det skulle være et kulturarrangement. Det er sosialt å gå på cafe med andre også, men det betyr ikke at varene du kjøper der skal være fritatt for mva.

Clicky :)

Lenke til kommentar

Clicky :)

*leselese*

Tjenester i form av rett til å overvære teater‑, opera‑, ballett- og sirkusforestillinger, konsert- og idrettsarrangementer, utstillinger i gallerier og museer, samt adgang til fornøyelsesparker, opplevelsessentra og dansetilstelninger med levende musikk. Unntaket omfatter også formidling av slike tjenester.
Case closed, let's go home.
Lenke til kommentar

Online spill er absolutt kultur. Når om lag 10 millioner spillere verden over logger seg på å tilbringer flere timer i WoW, GW og AoC - er det kultur. Og når de meste engasjerte samles for å konkurrere og utveksle opplevelser - er det kultur arrangement (digital-idrett om du vil).

Problemet med det heile TG saken - det er ingen klar definisjon hva er det som skjer på TG. Er det spill? Koding? Konkurranser? Og når det heile blir miksa sammen er det umulig å si hva er det egentlig er for noe. Og da er det greit å skjer gjennom med Internett tilgang og sted for å drikke brus og kafe.

TG må ha et klar profil - f.eks. rusfritt ungdoms arrangement med online spill i fokus.

Bare et eksempel - men poenget at det må defineres klart og tydelig.

Lenke til kommentar

Må jo sies at dette er ganske så korttenkt av regjeringen. De burde støtte opp om å gi midler til rusfrie arangement for ungdom. Det er da mye bedre at den yngre garden kaster seg på PC bølgen enn å hive seg ut i dop, fyll og fanteri?

Ikke bare legger regjeringen en liten del av en generasjon for hat (som effektivt BØR sørge for mindre oppslutning i fremtiden), men de gir dem ikke noe alternativ. Hva i alle dager skal ungdom som ikke spiser appelsin og marsipan i 25 stive blå gjøre i påsken? Mor og far vil ikke at de skal være alene hjemme...da kan jo alt skje.

Det er flere her som slenger dritt om operaen og den elitekulturen som blir fremelsket der, men det er flere sider av den saken. OK: de får noe sånt som 1000 kr i støtte av staten per sete de selger (aftenposten hadde en artikkel om det der like før åpningen hvis jeg husker rett), men denne formen for kultur har tross alt eksistert i noen år lenger enn LAN party. Det blir ikke helt fair å sammenligne et ukes arrangement med en helårsbedrift sånn økonomisk. Når det er sagt så burde staten sponset hele gigabitlinjen (de eier jo tross alt mer enn 50% av telenor) og husleien i vikingskipet. De skal være glad for at noen greier å bruke den hallen der til noe fornuftig. Å legge den der i utgangspunktet er vel ikke det smarteste som skjedde i -94.

Apropo gigabitlinjer så er det da INGEN som stikker på TG KUN for internettforbindelsen? Må si jeg ikke bruker den til annet enn å surfe VG eller laste ned en og annen tilfeldig driver hvis noe går galt. Det er det interne nettverket på TG folk drar dit for (+spill compoer og foredrag osv).

Tok i tillegg et raskt søk gjennom Soria Moria erklæringen. Her legger regjeringen frem hensikten med sin neste styreperiode. Bla står det: ".... Viktige elementer i dette vil være et

velfungerende offentlig velferdstilbud, kulturtilbud og møteplasser for ungdom.", "...Regjeringen vil fremme tiltak

med særlig fokus mot ungdom og kvinner." Den som sjokkerte meg mest var: "...utrede muligheten for et kulturkort som kan gi ungdom og studenter gratis inngang eller redusert pris ved kulturarrangementer."

Vel vel....jeg stemmer iallefall FRP ved neste valg.

Lykke til!

Lenke til kommentar

det er gigabit internett, pga av at det trengs så mye båndbredde for at folk skal kunne gjøre det de vanligvis gjør hjemme, streamer gjerne radio/tv/videoer fra nettet. Hallo, youtube?

Jeg kjøper ikke argumentet med at fordi det er fet linje der så er det det som er grunnen til at tg skal betale bot.

Om det så virkelig er tilfelle, bør den/de som har tatt en avgjørelse basert på det, straks sendes på kurs/få sparken for idioti.

Lenke til kommentar
Vel vel....jeg stemmer iallefall FRP ved neste valg.

Det er nå én ting, men FRP har ikke noe mer makt over skattemyndighetene enn dagens regjering. TG og Kandu har allerede støtte fra politikere, og venter egentlig bare på å få anka seg bort fra byråkratene og til politisk behandling.

Lenke til kommentar

Ser det er en del her som feilaktig antar at regjeringen har noe som helst å gjøre med denne momspåleggelsen. Skatteetaten er ikke underlagt regjeringens direkte kontroll. Regjeringen kan dermed ikke bestemme over skatteetaten på noen som helst måte. Hvertfall ikke i enkeltsaker. Regjeringen kan derimot foreslå endringer i loven for momsfritak, som effektivt inkluderer dataparties under begrepet "kultur /kulturarrangement". Dagens regjering, i denne saken representert ved kulturminister Giske, har allerede gått ut med en støtteerklæring til TG. Noe mer kan dere desverre ikke forvente. Så lenge skattemyndighetene fortsetter med sin sneversynthet kan ikke TG gjøre noe annet enn å anke saken.

Lenke til kommentar
Uten å ha lest alle sidene,

ved å ha eit underholdningsprogram med litt stripping bør vel ein kunne unngå denne momsen.

Nei, det går ikke. Hvis man hadde solgt billetter til hver enkelt lille ting på TG, så ville det aller meste vært fritatt for moms. Men skatteetaten mener at arrangementet som helhet ikke kvalifiserer til fritak. Hovedargumentet er at deltagerne ikke kjøper sitteplasser på TG for å se på det som skjer på scenen. Og det er jo i og for seg sant. Sånn sett er det problematisk at TG pågår så lenge som det gjør. Hadde man i stedet solgt en pakke med 16 6-timers-billetter, så hadde det vært lettere å argumentere for at halvparten av disse gjelder for momsfrie aktiviteter. Men, noe slikt er selvfølgelig umulig å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...