Gå til innhold

Problemer med oppstart, hovedkortet er antatt årsak

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et hovedkortet EPoX Ep-8KDA3+, men da jeg i dag skulle fyre opp PC-en, forble skjermen svart som om den ikke får signal (noe den åpenbart heller ikke får). Oppstartssekvensen foregikk heller ikke som normalt: lydene som vanligvis kommer, kom ikke - det var bare helt alminnelig viftesus. Jeg har et display på hovedkortet som viser hva som eventuelt er feil, og displayet viste kode nummer 26. Jeg forsøkte å starte maskina på nytt, i håp om at det var et engangstilfelle, men det var det altså ikke. Jeg fulgte med på displayet mens jeg forsøkte å starte maskina på nytt, og også denne gangen ville ikke maskina starte, og displayet ble stående på kode nummer 26. Denne gangen så jeg imidlertid at displayet viste flere andre koder før den stoppet på 26, nærmere bestemt kode C1, C3, 25, 26 og en kode mellom C3 og 25 som blinket for raskt til at jeg klarte å registrere den.

Vanligvis står det FF i displayet, når alt fungerer som det skal. Jeg kan ikke huske om displayet viser andre koder før den stiller seg inn på FF når alt går som normalt, så jeg kan derfor heller ikke vurdere om det bare er kode 26 som er problemet, eller om det er problemer også ved de andre kodene.

Uansett, jeg slo opp i brukermanualen som fulgte med hovedkortet, og fant følgende forklaringer på kodene:

C1h - Detect memory

- - - - Auto-detection of DRAM size, type and ECC.

- - - - Auto-detection of L2 cache (socket 7 or below)

C3h - Expand compressed BIOS code to DRAM

24-26h - Reserved

Hvis det har noen betydning, står det følgende om kode FF:

FFh - Boot attempt (INT 19h)

Hvis det som står i parentesen refererer til kode 19, står det følgende om kode 19:

19-1Ah - reserved

Jeg forstår lite av hva dette vil si. Skjermen får, som sagt, ikke signal i det hele tatt - den viser ikke minnekontroll, ikke BIOS - ingenting. Standby-knappen på skjermen bare blinker, og gir uttrykk for at den tilkoblede enheten (altså maskina mi) ikke er påslått. Ut ifra dette, kan det kanskje virke som om det er feil ved alle de oppgitte kodene (C1, C3, den jeg ikke rakk å registrere, 25 og 26), i og med at skjermen verken viser minnekontroll eller BIOS. En annen detalj (som jeg ikke vet om har noen relevans) er at den optiske musa ikke fikk strøm. Det virker som om strømforsyningen fungerer som den skal - det ser i hvert fall ut som om hovedkortet får den strømmen den skal, men at hovedkortet får noen problemer på vei til oppstarten. Den optiske musa begynner å lyse først når maskina nærmer seg å laste inn operativsystemet, og det passer godt inn i hendelsesforløpet. Problemet/problemene ligger altså før det.

Jeg har for øvrig sjekket at alle kabler sitter på plass, og jeg trakk ut kabelen til strømforsyningen for en liten periode, men selv etter dette, viste maskina de samme feilkodene.

Siden jeg har vært på ferie, og ikke brukt maskina i en tidsperiode på to uker, kunne det kanskje være naturlig å anta at det var snakk om et gåent batteri, men det er sannsynligvis heller ikke det som er problemet, ettersom maskina fungerte som normalt senest i går kveld.

Er det noen som kan utdype de aktuelle feilkodene fra EPoX, eller er det noen som har andre forslag til hva jeg kan forsøke for å få maskina til å gå som normalt igjen?

Svar mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

POST koder viser sekvensen av alt BIOS gjør under oppstart med å initialisere og teste hardware. Det starter på 00 og slutter på FF, som bare betyr at POST er ferdig og boot sekvensen begynner.

Hva hver enkelt kode betyr har egentlig lite å si, ettersom det er lite man kan gjøre for finne og rette feil på hovedkort.

Prøv å koble fra alle kabler og kort og se hva som skjer. Hvis det stopper på samme kode så er det vel grunn til å anta at HK er defekt.

Lenke til kommentar

Mitt HK dumpet en FF kode, og det var ett EPoX 8RDA+ nForce 2, joda jeg fant feilen, hele greia gikk ned til 4x blåste kondensatorer og en gjeng til var på vei å ryke, de bulet ut ganske kraftig.

Det kortet er nå pensjonert men jeg skal nok ha det på service, er ikke mange 8RDA+ kort med nForce 2 Ultra 400 brikkesett :D

Gå over HK og sjekk kondensatorene, om de buler har du funnet feilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...