Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er normal hvilepuls for "unge menn"?


HaterDiskus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

å store allpakka!

 

Du er sirka gjennomsnittlig, damn, skulle ønske jeg også var gjennomsnittlig. Jeg er 1 meter og 10 høy og har en hvilepuls på 90.

 

Fra spøk til revolver. Normal hvilepuls er fra 60 til 80, mens godt trente gjerne ligger godt nede rundt 30 til 40. Folk med dårlig form vil gjerne ligge på rundt 70 til 90. Alt etter hva de har gjort tidligere på dagen/dagen før, og stressnivået. Tipper jeg ikke har hvilepuls hvis jeg våkner etter "night terror".

 

Hva var grunnen til at du ville vite hva som var normalt?

 

Hvis jeg hadde hatt grønnt blod, 190/130 i blodtrykk og 15 i hvilepuls, så kan jeg skjønne det. ;)

 

JFGI

Lenke til kommentar
Hva var grunnen til at du ville vite hva som var normalt?

 

Etter å ha levd et forholdsvis stillesittende liv med godteri og mye drittmat har jeg i det siste blitt veldig opptatt av kroppen min. Jeg har begynt å ta vare på den, sånn man skal ta vare på den. Og i den sammenheng tenkte jeg at dette kunne være en kjekk ting å finne ut av. Hvis jeg f. eks. hadde ligget skyhøyt over gjennomsnittet så hadde ikke det vært i tråd med "mitt nye liv", så da måtte jeg gjort noe med det.

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Det er enkelte ting som også spiller inn på hvilepulsen. Medisiner for blodtrykk, astma ol. vil også påvirke pulsen. Så om du måler hvilepuls mens du har medisiner i kroppen kan målingen bli feil.

 

Noen er også født med naturlig høyere puls enn andre generelt sett, så selv om to personer har ulik hvilepuls kan de ha like god kondisjon.

 

Den beste måten å måle kondisjonen på er å få pulsen opp mot makspuls for så å slappe helt av og se hvor raskt du er nede på normalpuls igjen. Har ingen måletall på dette, men det er nok mulig å finne.

Lenke til kommentar
Det er enkelte ting som også spiller inn på hvilepulsen. Medisiner for blodtrykk, astma ol. vil også påvirke pulsen. Så om du måler hvilepuls mens du har medisiner i kroppen kan målingen bli feil.

 

Noen er også født med naturlig høyere puls enn andre generelt sett, så selv om to personer har ulik hvilepuls kan de ha like god kondisjon.

 

Den beste måten å måle kondisjonen på er å få pulsen opp mot makspuls for så å slappe helt av og se hvor raskt du er nede på normalpuls igjen. Har ingen måletall på dette, men det er nok mulig å finne.

 

Interessant. Dette skal jeg nok prøve.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...