HattyBusk Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Kjøpte for litt under to år siden en HP Pavilion dv9074ea fra Milrab.no. Og med unntak av at skjermkortet tok kvelden etter et halvt år har den oppført seg svært bra frem til nå for en uke siden. Problemet på pcen: (Lang versjon, så er bare å skippe om man ikke er interessert ) Den begynte å låse seg ved spilling et par ganger. Jeg kunne ikke finne noen åpenlys grunn til det siden jeg ikke merka flere forandringer så tenkte det nok bare var ustabil software. Etterhvert har det skjedd oftere og oftere og den har også begynt å ofte repetere et mønster over hele skjermen (gjerne et liten bit av hva som var på skjermen om igjenn og om igjenn) og den låser seg til tider før jeg engang kommer inn i windows, mens andre ganger kan den vare betydelig lenger, det virker som om problemet rett og slett er varme siden det ser ut som det hjelper litt om jeg tar ut batteriet. (Men dette er veldig upraktisk pga problemer som har komt etterhvert med laderen. Den har dårlig kontakt så mister ofte strømmen om jeg beveger på ledning/pc). Og er vanskelig for meg å vite siden pcen alltid har blitt veldig varm og det i følge hp er "normalt at pcen blir litt varm". Er ikke så lett å kjenne forskjell på veldig varm og veldig veldig varm =\ Strømadapteren har også i det siste vert nødt til å ligge litt i spenn for at den skal gi strøm til pcen. Kan nesten virke som om den ikke har tålt å bli rulla sammen og frakta :S Den har også fått en slags mellomting hvor lyset i pluggen lyser, men ikke like sterkt som vanlig. :S Kort historie. Pcen har begynt å fryse seg og det kan virke som det er overoppheting eller annet problem med skjermkortet. Las nå på HW.no at nvidia har et problem med den kortserien jeg har noe som kan tyde på at dette faktisk er en produksjonsfeil. Laderen har også begynt å veldig dårlig kontakt og det blir ikke akkuratt bedre med tida. Vil dette komme under "mangel på varen" for reklamasjon? Eller at varen er defekt før forventa levetid som på laptop er 5 år om jeg ikke har forstått feil? Gjelder dette for begge feilene? Eller vil en strømforsyning bli sett på som slitasje/forbruksdel? Kort sakt. Har jeg krav på noe eller må jeg fikse opp i det selv? Takker på forhånd for svar Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Hvis skjermkortet nå er i ferd med å ta kvelden, er det en iboende feil som har vært der hele tiden. Dette er utvilsomt reklamasjonsgrunn. Du bør dog kontrollere at ikke hele maskinen er full av støv, for sikkerhets skyld. Blås litt inn i vifteåpningene osv. Når det gjelder laderen, så spørs det litt hva feilen er. Hvis det er en kontaktfeil fordi du f.eks. har dratt i ledningen istedet for pluggen, så er det nesten din egen feil.. Hvis det er snakk om en produksjonsfeil, vil du også ha reklamasjonsrett på laderen. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Dette er jo også innenfor HPs garantitid, så jeg anbefaler iallefall å gjøre noe med det før to år er gått for å forkorte prosessen litt. At mønstret gjentar seg over skjermen kan jo tyde på at den blir varm og henger seg, men det kan også tyde på dårlige drivere. Har du prøvd å oppdatere drivere eller kjørt recovery? Varme kommer ofte av at pcen ikke blir behandlet veldig bra. Laptop har en tendens til å bli plassert på en duk, på sofaen, i senga eller ja, på fanget. Dette drar mye støv inn i vifta, samtidig som det er med på å blokkere luftveiene. Dette forkorter levetiden veldig, men er ikke enkelt å avdekke for verkstedet (med mindre det er mye støv i pcen). Laderen blir også ofte mishandlet, ved at man flytter laptopen rundt med kabelen slepende etter, drar ut laderen uten å holde i pluggen, snubler i ledning etc.. Det er mao derfor litt vanskelig å svare på spørsmålene uten å ha sett på laptopen. Ta kontakt med selger for servicerutiner, så får du iallefall sett på den. Husk at om det er støv, koster det fort 699,- å blåse ut støvet av den hos verkstedet... Endret 2. august 2008 av efjeldse Lenke til kommentar
TEE Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Feilen du beskriver dekkes ikke av den utvidede garantien som er gitt, men vil uten tvil dekkes av reklamasjonsretten du har på maskinen med mindre det er støv som er årsaken. Når det gjelder adapteren så er HP en av de produsentene som ikke bryr seg om å krangle så mye. Du får samme reklamasjonsfrist på adapteren som du får på maskinen, siden det blir ansett at de skal vare like lenge. Det er kun batteriet som har en forventet levetid som er kortere enn resten av maskinen. Du kan kontakte butikken du kjøpte den fra for å reklamere, eller så fungerer det også like bra å kontakte HPs kundeservice for å starte en reklamasjonssak. Som regel ganske raskt og smertefritt. Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Har nå kjørt destructive recovery (formatering med reinstalasjon fra HP backup partisjon) og den frøs til og med mens jeg holdt på med dette, så måtte prøve 4 ganger med pause imellom før jeg endelig fikk meg igjennom hele. Når det var gjor og jeg kom meg i windows igjenn var feilen fortsatt der så er ingen tvil lenger om at det er hardware. Men det at den frøs under recovery får meg til å lure på om det egentlig er varme. Recoveryskjermen burde jo ikke være så krevende for skjermkortet at det kjører seg varmt :S Men er vel kanskje nettopp det som er feilen =\ Har også prøvd å installere alle de nye driverene som HP har lagt ut på driversida for pcen uten at det ser ut til å hjelpt noe. Ser ikke hva mer jeg kan gjøre egentlig så blir vel å ringe til HP på mandag og høre om de tar den inn og om det går på garanti, utvida garanti eller reklamasjon. Hvis skjermkortet nå er i ferd med å ta kvelden, er det en iboende feil som har vært der hele tiden. Dette er utvilsomt reklamasjonsgrunn. Du bør dog kontrollere at ikke hele maskinen er full av støv, for sikkerhets skyld. Blås litt inn i vifteåpningene osv. Når det gjelder laderen, så spørs det litt hva feilen er. Hvis det er en kontaktfeil fordi du f.eks. har dratt i ledningen istedet for pluggen, så er det nesten din egen feil.. Hvis det er snakk om en produksjonsfeil, vil du også ha reklamasjonsrett på laderen. Godt å vite Tenkte meg at det måtte være dekka, men hadde ikke noe lyst til å begynne å krangle med kundeservice bare for å finne ut at jeg har feil så måtte spørre Har prøvd å fjerne støv ja. Er ikke mulig å komme til vifta desverre så får ikke sett inni den. Men har pusta og pesa til den store gullmedalje uten at det har kommet noe spesielt så kan ikke forstå at det skal være det. Isåfall skal jeg heller betale for å få det fjerna Drar i pluggen og ikke i ledningen, ganske enkelt fordi det som regel er mer praktisk Men får høre hva de sier, laderen er vel egentlig en gråsone så om de ikke gjør seg vanskelig med pcen så ser jeg egentlig ingen grunn til å begynne å krangle om den =\ Dette er jo også innenfor HPs garantitid, så jeg anbefaler iallefall å gjøre noe med det før to år er gått for å forkorte prosessen litt. At mønstret gjentar seg over skjermen kan jo tyde på at den blir varm og henger seg, men det kan også tyde på dårlige drivere. Har du prøvd å oppdatere drivere eller kjørt recovery? Varme kommer ofte av at pcen ikke blir behandlet veldig bra. Laptop har en tendens til å bli plassert på en duk, på sofaen, i senga eller ja, på fanget. Dette drar mye støv inn i vifta, samtidig som det er med på å blokkere luftveiene. Dette forkorter levetiden veldig, men er ikke enkelt å avdekke for verkstedet (med mindre det er mye støv i pcen). Laderen blir også ofte mishandlet, ved at man flytter laptopen rundt med kabelen slepende etter, drar ut laderen uten å holde i pluggen, snubler i ledning etc.. Det er mao derfor litt vanskelig å svare på spørsmålene uten å ha sett på laptopen. Ta kontakt med selger for servicerutiner, så får du iallefall sett på den. Husk at om det er støv, koster det fort 699,- å blåse ut støvet av den hos verkstedet... Tror faktisk denne pcen bare har et års garanti =\ Er ihvertfall det som står bakpå, men er nå bare å ringe inn å høre med hp/milrab og i verste fall ta det på reklamasjon. Har fortsatt en mnd på meg ca og skal ringe dem på mandag nå som jeg har funnet ut at det er hardware Som jeg sa lenger oppe i denne posten tok jeg i gårkveld og kjørte full recovery og innstallerte de nyeste driverene desverre uten resultat Joda, pcen har blitt kjørt på mange rare plasser, men er godt klar over kjølebehovet for bærbare. Spesielt på denne siden den ikke er spesielt strømgjerrig og strøm som kjent er varme. Så passer alltid på at vifta har fri tilgang på luft. PCen er for varm når jeg tar hensyn for det det så hadde nok bare brent meg om jeg ikke hadde gjort det Skal ikke så mye til før en lader får seg en smell nei, så har ikke noe imot å betale for en ny lader egentlig. Er mest pcen jeg tenker på siden jeg har behandla den fint og hadde håpt at den ihvertfall skulle holde seg i et år til. Hehe, jeg kommer ikke til å få vifta reinere selv uten å enten bruke kompressor eller zalo så den sjangsen er jeg villig til å ta Feilen du beskriver dekkes ikke av den utvidede garantien som er gitt, men vil uten tvil dekkes av reklamasjonsretten du har på maskinen med mindre det er støv som er årsaken. Når det gjelder adapteren så er HP en av de produsentene som ikke bryr seg om å krangle så mye. Du får samme reklamasjonsfrist på adapteren som du får på maskinen, siden det blir ansett at de skal vare like lenge. Det er kun batteriet som har en forventet levetid som er kortere enn resten av maskinen. Du kan kontakte butikken du kjøpte den fra for å reklamere, eller så fungerer det også like bra å kontakte HPs kundeservice for å starte en reklamasjonssak. Som regel ganske raskt og smertefritt. Hadde egentlig håpet at dette var innunder den utvida garantien. Siden produksjons nummeret var satt opp på lista over pcer som problemet kunne oppstå på. Hadde bare lest feilbeskrivelsen i artikkelen på hw.no ("....ulike feil i skjermbildet.....") Men etter å ha lest den mer om den på HP sin hjemmeside ser jeg nå at dette nok er noe annet Og om det er en reklamasjons sak så er det egentlig ikke så viktig om det går under utvida garranti eller ikke. Vil bare ha en pc som funker og hva de kaller reprasjonen får vere opp til dem Hadde egentlig ikke forventa å få reklamasjon på adopteren, men om jeg får det er jo det sykt bra Og om jeg ikke husker feil så jobber du med å bestemme i rekamasjon og garanti saker og slikt for blant annet hp til vanlig så isåfall vet du hva du snakker om Men har ikke lyst til å krangle over en lader jeg heller så får bare se hva de sier når jeg ringer dem på mandag så får det bli med det Kommer nok til å kontakte HP direkte. Har gode erfaringer fra suporttelefonen deres så er ikke noe poeng i å begynne med mellomledd. Og har større tro på at de vet hva de snakker om der Lenke til kommentar
Xolan Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Jeg hadde selv flere feil på min dv9074ea etter hvert. De symptomene du beskriver her fikk jeg også. For min del viste det seg å være et defekt hovedkort, webcam, dvd-rom og skjermkort... Jaja, garantien ordnet den saken Etter at jeg fikk den tilbake er batteriet på ca 4% av sin maksimale kapabilitet, og den blir utrolig(!) varm. Har nå installert et program for å enkelt overvåke cpu-temperatur, og har satt den til å slå seg selv av ved 95 grader Celsius. Dette skjer hvertfall annenhver dag. Bedre det enn svidde komponenter dog. Varmen mener jeg kommer av støv, så jeg skal gå over den med høytrykksluft i helga. Kan komme med tilbakemelding om du vil det EDIT: Fjerna unødvendig quote... Endret 13. august 2008 av zirzolan Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Harddisken på min nå pent brukte 3 år gamle laptop røk. Er det 5 år som gjelder, eller 2 år? Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Noe slikt kan ikke svares på 100% sikkert, men med mindre du har fysisk forårsaket skaden som er på din harddisk og det ikke er rens eller slitasje det forekommer av så vil den nok gå på 5 års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 ... og hvis det er et forbrukerkjøp (du kjøper som privatperson, av et firma). Lenke til kommentar
StudJur19 Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Harddisken på min nå pent brukte 3 år gamle laptop røk. Er det 5 år som gjelder, eller? Siden hardisker en ment til å vare vesentlig lenger enn 2 år så vil du ha 5 års reklamasjonsfrist på denne. Dette følger av forbrukerskjøsplovena reklamsjonsfrist, og fra blant annet av Videospillerdommen også forarbeidene forutsetter dette. Husk allikvel at du må reklamere innen rimelig tid(hvertfall 2 måneder) etter at mangelen ble oppdaget. Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Dette dere skriver høres ut som min dv9074. Jeg kjøpte den for litt over 2 år siden. Sommeren for over et år siden, altså før garantien gikk ut, sluttet den å virke, og jeg sendte den på reperasjon. Om jeg ikke husker feil så byttet de hovedkort, tror det gamle hadde smeltet eller noe slikt. I vår fikk jeg beskjed om å installere noen drivere, jeg gjorde det, men driverne var korrupte eller noe slikt, og HP byttet hovedkort enda en gang. Nå har den klikka for tredje gang, den vil ikke slå på skjermen når den starter, det kommer bare 3 pip fra høyttaleren når jeg starter opp... I tillegg kan jeg nevne at den har vært syk varm så lenge jeg kan huske, og batteriet holder maks 20 minutter uten strøm.. I tillegg har den vært generelt ustabil, i alle fall et års tid. Jeg har formatert osv mange ganger, oppdatert drivere osv, men jeg føler at det er en skikkelig møkka-PC. Dette ble litt langt, men akkurat nå driver jeg å fyller ut reklamasjonsskjema til HP. Tror dere jeg har krav på ny PC? Aller helst vil jeg få pengene igjen, er det mulig? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Om du krever ny maskin skriver du det i reklamasjonsskjemaet. Det vil nok bli krevet at du sender maskinen til InfoCare for undersøkelse før det blir tatt stilling til kravet om ny maskin eller pengene tilbake, men om hovedkortet har gått for tredje gang vil du jo ha en ganske så sterk sak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå