Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Idealvekten for gutt på 182 cm?


HaterDiskus

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på cirka 182 cm, og jeg lurte på hva som da vil være min idealvekt? Har begynt å ta litt vare på kroppen min, og dette er noe jeg trenger å ha i bakhodet for å ha/få en sunn kropp. Vet at forholdet høyde/vekt er noe som ikke sier deg så mye, som bare blir brukt for å lokke deg til slankepiller og dyre opplegg, men jeg er jo litt nysgjerrig. Til alle som har lyst til å komme med spydige kommenatarer så skal det nevnes at poenget ikke er å komme ned hvis jeg er over, men å komme opp hvis jeg er under. Og dette skal i så fall ikke foregå med usunn mat, men med trening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg tror ikke det fins noen ideal vekt.

Vekt er jo basert på fett, muskler og beinstrukturen din. Noen har veldig lett skjellet og veier lite og er tynn. Mens andre kan være veldig tynne men fortsatt veie litt fordi de har et tungt skjellet.

 

Og BMI skalaen fungerer jo heller ikke for den kalkulerer ikke for fett og muskler.

Det er ingen mal er idealvekt for noe menneske tror jeg.

 

Vis du er glad som du er og ikke føler deg overvektig eller undervektig så er viktigst.

Sånn som du har det inni deg som er aller viktigst ikke det ytre.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Idealvekten varierer fra person til person. Hva som er din idealvekt kommer an på muskelmasse, fettprosent og benbygning. Det er med andre ord umulig å legge frem et tall.

Lenke til kommentar

Som jeg prøvde å få frem i førsteposten så er jeg helt klar over at BMI er et "pseudo-mål", men jeg er bare nysgjerrig på hva jeg ville ha ligget på. Jeg vet det dere sier om at det ikke tar hensyn til hva som er fett og muskler osv, men det er bare noe jeg kom til å tenke på. Og når jeg sier "idealvekt" så mener jeg ikke den vekten som faktisk er best for min kropp; tankene mine går jo til BMI-land. Hadde forresten vært litt artig å sjekke opp hvor mye av kroppen som var ditten og datten. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Hadde forresten vært litt artig å sjekke opp hvor mye av kroppen som var ditten og datten. :)

Det er faktisk mulig og få funnet ut hvor mye fett og hvor mye muskler du har men det er sånne tester som må tas helt spessiele steder. Så det på tv en gang bare så kanke si hvor det kan gjøres.

BMI test

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Jeg er kanskje litt høyere enn deg, og jeg veier ~ 60kg.

 

Jeg er fornøyd,trener mye fotball, så jeg går ikke opp uansett virker det som, kunneg odt sett litt kraftigere ut, men jeg foretrekker å prestere topp i 90 minutter på banen i stedet ;P

Lenke til kommentar
Bruk speilet istedet for vekten ;)

 

Er egentlig enig i det. Men er også enig i det andre som blir sagt her, at det ikke er så dumt å få sjekket hva som er hva på kroppen. Hjelper ikke å se bra ut i speilet hvis man er usunn. Da får man jo akkurat de samme problemene og sykdommene som en som ikke tar seg så bra ut. Eller? Bare for å ha sagt det så er det i bunn og grunn ikke vekten jeg tenker mest på, men om jeg er sunn og føler meg bra.

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Den BMI test greia over meg er vel litt missledende? Jeg har en BMI på 27 og da er jeg visst "overvektig" men alt sammen er muskler (er bodybuilder).

 

Forstår du er selvproklamert bodybuilder.

BodyMassIndex(BMI)testen gir et svar utifra høyde/vekt. Ikke om det er muskler, fett eller om du har tynt/tykt skjelett. Dermed blir det feil, mener jeg, å måle med BMI,da vi mennesker er veldig forskjellige. - Men det gir jo ca tegn da.

Lenke til kommentar

La meg se om jeg har forstått dette med BMI ved å gi min tolkning av begrepet. BMI er egentlig et dårlig begrep brukt for å loppe penger av slankegale mennesker. Målet sier ingenting om hva som er fett og muskler på kroppen, og kan dermed ikke brukes. På en annen side så er jo BMI et mål på hvor mye du skal veie ved en viss høyde, så la oss ta en gruppe med lite fett og mye muskler som eksempel. Hvis man er f. eks. bodybuilder betyr ikke det umiddelbart at du har den vekten som er best for kroppen din, og føyer deg inn under det man kan kalle "normalen". Dette blir da, etter min mening, meningsløst å bruke til å argumentere med. Kommentarer?

 

EDIT: Feil tegnsetting.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...