Gå til innhold

Ønsker forslag til sykkel


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Skal kjøpe meg sykkel, primært for til og fra jobb men også litt småturer.

Blir hovedsakelig asfaltsykling, og ser for meg en hybridsykkel til 5-6000.

Har vært litt rundt og sjekket hva de ulike butikkene har, og det er stort sett en eneste sykkel de ulike kan tilby.

De fleste butikkene mener at ramme (form osv) og generell kvalitet ikke har betydning og at man kun skal se på type gir, brems, og krank.

Har ellers sett ulike forskjeller:

1 -Noen leverer med setedemping, andre bruker isteden skum som visstnok former seg til riktig form.

2 -Styreforskjeller, både justeringsmuligheter og selve formen

3 -Bremser, dvs om det er skiver eller klosser

 

Vil jo helst ha en behagelig sykkel som tar meg raskt frem, og har god holdbarhet med minimalt med vedlikehold.

Alle skryter jo selvsagt over at deres sykkel er aller best, men hva er bra idag?

Er enkelte merker generelt bedre eller verre enn andre, eller går det mest på modeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med å finne "den rette sykkel" er på ingen noe enkel sak. Det jeg imidilertid fraråder deg (dersom sykkelen 99,9%av tiden KUN brukes på asfalt) er demper. Dette gjelder setedemper og bakdemper, så vel so fordemper. grunnen her er rett og slett at mye av energien du bruker på å tråkke vil gå til gyning (opp og ned og opp og ned og opp og ned.....osv)

Dersom du nevner dette i butikken vil de antakelig komme med forslag om å kjøpe en sykkel med "låsbare" dempere. Dårlig erfaring med dette også, da det viser seg at "låsen" ikke tåler å bli brukt over en "lenger" periode (1-2uker for min del) Selfølgelig kan dette skyldes dårlig kvalitet.

Jeg skal ikke begynne å "henge ut" butikker eller merker ol. rett og slett fordi jeg har såpass mye erfaring fra bransjen (det vil da si so rytter og IKKE som selger eller lignende) At det vil vær umlig å si at den enner er så mye bdre enn den andre.

Som sagt sykkel må velges med omhu etter hva den skal brukes til og hvor mye den blir brukt. Det viktigste vil til syvende og sist, uansatt hvordan man vrir og vender på det, være PERSONEN PÅ SYKKELEN (JA DEG).

 

Det eneste jeg kan anbefale er at du finner en sykkel ,ed ca passlig pris (og gjerne vekt, PRØV å hold deg til mellom 10 og 15 kg om mulig, med mindre dette blir for dyrt) ikke tenk på utstyret, men prut litt på prisen å prøv "få med på kjøpet" gjerne en drikkeflaske med stativ, lykt, pedaler, ekstra verktøy (om du reparer selv) ++ så kan det for lønne seg uansett om du må en tusenlapp høyere for skelen pga vekt.

 

Og siden noen antakelig kommer til å kommenter dette; Det som angår pruting gjelder også på kun selve sykkelen, dog er ikke all BUTIKKE fornøyde med dette.

 

NB: det er en fordel om det erbutikksjefen som er "din selger" da det er letter å for dem å gi en bedre pris enn hva det er for en "vanlig selger".

 

Uansett hva du velger så får du ha lykke til med kjøpet og jeg tror du kan se frem mot mange hyggelige timer på setet (DOG vær varsom i trafikken

 

Mvh

Tidligere aktiv sykelist, nå aktiv kommissær;

Lenke til kommentar

Grunnen til at de i butikkene ikke snakker så mye om formen på ramma, er nok at det kommer helt an på kroppen din. Skritthøyde, beinlengde, armlengde, lengde på overkroppen osv. er ting som spiller en rolle. Det er ikke bare den totale kroppslengden som betyr noe. Derfor er justerbart styrestem smart hvis du ikke finner en sykkel som passer deg 100%, eller hvis du har lyst på muligheten til å skifte mellom en foroverlent og en mer oppreist sittestilling.

 

V-bremser vs. skivebremser er ikke så viktig. V-bremser er lettere, mens skivebremser bremser like bra uansett vær. V-bremser er lettere å vedlikeholde.

 

Hvis jeg skulle kommet med et konkret forslag, ville jeg nok sagt Diamant Mixed Cut Alnatt. Den er lett og rask, har stiv gaffel, bra girsystem og gir en meget god sykkelopplevelse.

 

Ellers var det mange gode råd fra kterjesen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

ALLE syklene jeg har blitt tilbudt har hatt støtdemper foran som er låsbar.

Jeg tenker litt på når sykkelen treffer de utallige hullene i veien, sykling på brostein og lignende.

Husker fra gamle dager når jeg hadde sykkel uten demper at det skranglet rimelig bra i skrotten når jeg traff f.eks et hull.

MEN så har jeg jo en mistanke om at låsingen av gaflene ikke er verdens beste kvalitet, selv om de hevder at det ikke er noe problem.

Ser vel ikke helt hvordan demping på setet kan påvirke kraften som overføres når man tråkker, det er det vel kun gafflene som gjør?

Så på den diamant sykkelen, og la merke til at det var brukt ulike deler på gir ,krank osv.

Har blitt anbefalt av flere sykkelverksteder å velge deler fra samme leverandør, da skal ting passe skikkelig sammen.

Har sett på marvil hybrid city:

 

http://www.veron.no/productview/20054121/

 

Kjente ikke noe til merket før, men har sjekket dem opp på nettet og de får gode omtaler.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vel, så er man ute og sykler.

Gikk for den Marvil hybrid city sykkelen, delvis fordi den hadde gjevnt gode deler og delvis fordi den hadde en klassisk oppreist sittestilling (dvs ikke liggende som alternativet var).

Syntes også det var viktig at den som solgte den hadde svært gode kunnskaper om sykkel og virkelig kunne reparere sykkler.

Traff på altfor mange som kun solgte uten å vite hva de egentlig solgte.

Fungerer bra, ihvertfall til nå....

Lenke til kommentar

Bra at du fant noe du trives med. Det er utrolig kjedelig med folk i sportsbutikker som ikke vet hva de gjør. Jeg jobber selv i sportsbutikk og har lagt ned en god del innsats på fritida mi for å lære mer om det jeg selger og reparerer. Har brukt veldig mange timer på å lese og prøve meg fram på sykkelreparasjon. Jeg føler at både jeg og mine kunder har fått mye igjen for det, og siden interessen er der, er ikke det noe problem. Men kravene er nok ikke like høye over alt. Er ofte innom mange andre sportsbutikker og blir stort sett hver gang oppgitt over hvor mye dumt de som jobber der sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...