Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe til stue - må lage lite lyd.

Anbefalte innlegg

Skal pusse opp stua og i den forbindelse skal jeg montere varmepumpe. Trenger nøytral anbefalinger her... lite vits og gå til "levrandør" for de forguder sitt eget produkt.

Har hatt en Foma varmepumpe på gangen og den bråker noe fælt... denne skal nå pensjoneres og jeg skal invistere i en støysvak varmepumpe som skal være på stua.

Noen anbefalinger? Tenkte en pris på max 15.000,-

Innedelen kan og være "nøytral" og se på.... (Ikke en stor klump)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heisann.

Eg kjøpte denne toshiba pumpen. Eg betalte 17900 inkl montering.

Innedelen å utedelen bråker minimalt. Å eg er meget fornøyd med varmingen å kjølingen til pumpen. :D

Men den ligger litt over din prisklasse, men det sparer du kanskje inn igjen på strømforburket ii løpet av noen år ? :D

Lenke til kommentar

Toshiba sine dyrere modeller til mellom 15 og 20 er svært gode produkter. De støyer nok mindre enn billige NECs, panasonic osv, samt er mer effektive. Daiseikai heter de (morsomt navn i seg selv :p), og de fleste kundene som går for disse blir godt fornøyde vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

De fleste har bare hatt 1 varmepumpe, og har dermed ingen preferanser å forholde seg til. Derfor kan man være fornøyd, fordi man ikke vet hva som er bedre, om du skjønner hva jeg mener.

Jeg ville sett på oppgitt støynivå i spesifikasjonene, dette pleier å være nærme sannheten.

Lenke til kommentar

Søsteren min har en Panasonic varmepumpe hu bare har trøbbel med, her i huset har vi to Toshiba varmepumper, den ene er en Daisenkai og den andre er en eldre modell fra 2005. Ingen av disse har det vært noen problemer med og er rimelig stillegående, dog du får de ikke helt stille.

~ Mortis360

Lenke til kommentar
http://www.refrigeration-engineer.com/foru...ead.php?t=13439

http://www.carltonsales.co.uk/viewproductd...id=54&page=

5000,- i england... 18 0000,- i norge? Tror ikke det var et spesiellt godt tilbud du fikk fra kraftleverandøren din.

Nå er den i norge ink monterin, så en kan jo ikke sammenligne helt da.

Det blir helt feil å kun se på pris. Du må utifra hvor du bor bestemme hvilken pumpe som passer deg. Jeg har en "vestlandspumpe" som ev veldig god mellom 2 og 8 grader. Noe som er en typisk Stavangervinter.

Alle pumper oppgis hvor god effekt de gir etter hva utetemperaturen er.

Endret av Alfaromeo
Lenke til kommentar

Har nå fått tilbud frå ein levrandør:

Toshiba RAS10 16990,-

Toshiba RAS13 17990,-

Toshiba Daiseikai 10 Polar 21000,-

Alle er inkl. mva og montering.

Pumpa skal stå på dagligstue/kjøken ca. 50m2

Hvilken velger jeg? Greier ikke og bestemme meg...

Endret av huldal
Lenke til kommentar

RAS13 er ment for boliger opptil 130 kvadrat, så det burde da holde fint hos deg. Polar-versjonen har mulighet for vedlikeholdstemperatur på 8 grader, for hytter o.l. - ser ikke helt behovet for slikt i en vanlig leilghet. Effekten er også litt bedre.

Lenke til kommentar

Polar pumpa trenger man ikke skifte filer på (en fordel?) den er også produsert for nordisk klima. Ved 7 grader så har den en COP på over 5! dette er jo bra? Jeg bor ved kysten på sunnmøre og her er sjelden noe kaldere en -2 -3 grader.

Er veldig i tvil på hva jeg skal velge som sagt.....

Kanskje det er like greit og gå for RAS10? Uansett så spiller kronene ingenting... Ser dessuten av "veil" pris på Polar pumpa er 24.000 inkl mont. Så 21.000 er en ok pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...