Gå til innhold

BK: Bildet som ble for sært for konkurransen

Anbefalte innlegg

Vel, det er mulig for meg også å missforstå. I min enfoldighet trodde jeg at uvanlige portretter var spesielt ønsket i portrettkonkurransen, men det går visst ann å bli for uvanlig også. Det var visst en konkurranse for reportasjeportretter for helgebilag til dagsaviser som var malen, og det er forståelig for meg.

Men her er i alle fall et av bildene som nok ble for sært for juryen, i og med at tekniske kvaliteter skulle være underordnet. Ansiktet skulle være godt kjent for de eldre på forumet, så nærmere presentasjon er ikke nødvendig.

Gratulerer til alle som vant. Det var flotte bilder alle sammen. :thumbup:

Edit: Det må nevnes at alt som står i denne posten er mine egne subjektive utsagn, og ingenting annet. Konkurransen var selvfølgelig for alle typer portretter, ikke bare for de som aspirerer til Dagbladets Magasinet og tilsvarende publikasjoner. Det var bare en spøk. Selv om bildene ser slik ut.

post-76334-1217607498_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke akkurat noe man forbinder med vanlige portrettbilder, men det var utrolig kult.

Liker myggnettingen, eller hva det er, som er forran guttungen din.

Flotte farger, passelig difuse kontrast, uttrykket er veldig sterkt.

Nå har jeg ikke sett så mange bilder fra deg, PM, men dette er absolutt det jeg har likt mest.

Sansynligvis fordi det er så enkelt og krever så lite innsats fra min side.

Lenke til kommentar

Bildet er jo ganske kult egentlig. Jeg sitter allikevel å tenker for meg selv at det er litt vanskelig å forstå det helt. Det jeg mener er at han helt klart har ett uttrykk. På meg virker han litt sint. Også siden noen nevnte myggnett.. så tenker jo jeg hvorfor i alle dager man kan være sint bak ett myggnett. Kanskje han må stå ute, og skuler inn? Da skjønner jeg at han ser litt sur ut..

------

edit: jeg sjekket noe, og det var feil.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Det er unektelig et portrett - uansett hvordan du vender og vrir på det. Jeg synes dette var meget, meget bra. Selvfølgelig en stil og teknikk som ikke passer til alle personer, men til den som er avbildet fungerer det 100%! Faktisk vil jeg strekke meg så langt som å si at dette er noe av det aller beste jeg har sett av deg, PM... Dette er et bilde jeg kunne tenkt meg i høyoppløselig versjon for print ;-)

Lenke til kommentar

Det er nok et myggnett, og gutten kan det å være sint. En hissigpropp kan man si han er, men i dette bildet agerte han bare hissig. Men at det tar ham på kornet er det ingen tvil om.

Takk for særdeles bra kritikk. Det ser ut som om bildet er for sært for kommentatorene i BK også, så juryen i fotokonkurransen er nok ikke alene. Kanskje det er et tegn på at det er et særdeles vellykket PMnormal-bilde.

Og det er kanskje et signal til meg om at min tidligere filosofi om å ikke delta i konkurranser stemmer. Jeg har ikke noe i konkurranser å gjøre, rett og slett. De er ikke for meg, så jeg kan like godt holde meg unna. Som jeg alltid har gjort.

Lenke til kommentar

Generelt synes jeg at portretter blir for stive/statiske og får et oppstilt preg. Det er befriende at noen har fantasi nok til å gjøre en vri på standardvarianten, da kan også jeg gidde å se på det to ganger. Jeg synes ikke alle ideene dine faller like godt ut (jfr. mann med Instamatic og lekedyr), men her har du truffet.

Tar man mainstreambilder liker mange resultatet litt. Tar man sære bilder like noe få det mye. Da er det bare å velge...

Lenke til kommentar

Det er godt å se at jeg ikke er helt alene med mine ideer iallefall. Men jeg så nå at det er veldig få av dere. Det blir kanskje litt feil å vurderer hvorvidt jeg skal stille opp i en ny konkurranse eller ikke etter denne erfaringen, men jeg er jo egentlig imot konkurranser. Jeg tenker på det med å banke på for at noen skal åpne døren. Det blir litt vilkårlig hvordan man vurderer bilder i ytterkantene av spekteret, så for meg så er det litt feil når begjæret etter premiene har gitt seg.

Takk for kommentarer til dere som har tatt dere tid.

Lenke til kommentar

Dette bildet blir altfor flatt og kjedelig for meg. Den "myggnettingen" gir meg assosiasjoner til grufulle ferdig-effekter man legger på i et redigeringsprogram. Det som i utgangspunktet er et ganske flott og følelsesladd motiv blir for min del ødelagt av dette. Vet ikke eksakt hva som får meg til å tenke som jeg gjør, men når jeg ser på bildet savner jeg en dybdefølelse og en opplevelse av at det jeg ser er ekte.

Sært kan være fint, men ikke alt som er sært er fint. Bildet er egentlig ikke så sært heller så det er ikke det som gjør at jeg ikke liker det.

Men denne kritikken blir ikke fullkommen uten å nevne at det motivet som skjuler bak de tingene jeg missliker er et flott portrettbilde med mye følelser og et sterkt uttrykk. Ville så gjerne sett denne gutten med det samme uttrykket i en annen komposisjon/setting.

Endret av Taxxi
Lenke til kommentar

Herlig mørkt. Jeg får umidelbare "fanget", assosiasjoner før øynene mine ser at det er en myggnetting og ikke gjerde som sperrer han inne. Utifra min subjektive tolkning har han kastet seg under nettingen som en siste panisk handling for å komme seg vekk fra de fryktelige, blodsugende og kvinnelige myggfittene som flyr rundt og gir oss alle malariaassosiasjoner.

Jeg likte det. Blikket hans var så skremmende og truende at jeg fikk lyst til å lappe til ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...