Gå til innhold

[Besvart] Når skal man egentlig sjekke blinsonene skikkelig?

nree

Anbefalte innlegg

Når skal man sjekke blindsone "orndli"? Altså snu hode og blikket bort fra frontruten og til siden?

Kjørelæreren min sier jeg har "Ingen eller lite observasjon" og hvis man skal sjekke blindsone i hver eneste sving stemmer det ganske godt.

I boken "Veien til Førerkortet", kjøpt av kjøreskolen forstod jeg at man kun skal sjekke blindsonene ved å rotere hode ved feltbytte siden det er trafikkfarlig å snu hode bort fra kjørebanen for ofte.

Mulig jeg har missforstått, men håper da noen kan rette opp i missforståelsen? :)

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg trur man sjekker blindsona når det er fare for at noe eller noe kan komme opp på høyre siden av bilen din. Ellers husker jeg at det var mye pes om å sjekke bakspeil/sidespeil veldig ofte for å hele tiden vite hva som lå bak, i tilfelle en må bråbremse eller legge seg inn i sida eller noe..

Lenke til kommentar

Å sjekke blindsonen tar jo bare et nanosekund da. Heller var jeg ikke klar over at det var en skikkelig måte å gjøre dette på og en ehh...uskikkelig? Enten sjekker jeg blindsonen eller så gjør jeg det ikke. Dette gjør jeg hver gang jeg endre retning eller skifter fil. Man skal ikke ha mange nestenulykker før man finner ut at det er faktisk mening i det.

Er enig med kjørelæreren din, men er ingen kjørelærer selv så jeg skal ikke pårope meg noen ekspertise her.

Lenke til kommentar

Det gjelder bare å snu holdet raskt for å se om det er noen der, du skal ikke studere området i flere sekunder.

Pleier å gjøre det hver gang jeg bytter fil og hver gang jeg svinger ved steder der det er en fare for at sykkelister/mopeder kan komme. Du må også vurdere sitasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...