Joachim Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Skaffet meg en Acer Aspire One for å bruke til bl.a for å kjøre diagnoseprogram til bil. Hadde Ubuntu inne på min "vanlige" bærbare PC, men har ikke lykkes i å koble meg opp mot bilen. Bruker i utgangspunktet et Windows-program som heter EasyOBD2. Funker selvfølgelig fint i Windows, men jeg vil jo gjerne ha det til fungere 100% med Linux om mulig. Programmet i seg selv kjører fint gjennom Wine, men det er konfigureringa av USB/COM-portene som er problemet. Jeg får rett og slett ikke kontakt med boksen/bilen. Bruker altså en Acer A1. Diagnoseboksen er en ELM327 med USB-kabel. I programmet har jeg 3 COM-porter å velge mellom. Tydelig at det vet at jeg har 3 stk USB på maskinen(?). Nå skal det også sies at det fulgte med en driver-cd for Windows til denne, men tviler på at dette funker i Linux. Vet ikke om disse er et absolutt must. Så..noen som har kjennskap til ELM327/Linux og som kan gi meg en DETALJERT guide på hvordan jeg skal få dette til å fungere(altså portene)? Bruker EasyOBD2 pga flott grensesnitt, men åpen for andre forslag. Takk Endret 1. august 2008 av Joachim Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Det du må gjøre er å lage en symlink fra /dev/navnpåusbtilkobling til /home/bruker/.wine/dosdevices/com1. Gjorde det samme selv med GPS-en for lenge siden, men husker ikke helt hva den dukket opp som under /dev/. Koden blir uansett noe slikt: ln -s /dev/ttyUSB0 /home/bruker/.wine/dosdevices/com1 Bruk tab når du kommer til tty-biten og se hva du finner som passer. Lenke til kommentar
Joachim Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Takker! Skal prøve på det, så kommer jeg heller tilbake om det er noe mer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå