Gå til innhold

Konfigurere serialport i Linpus Lite?

Anbefalte innlegg

Skaffet meg en Acer Aspire One for å bruke til bl.a for å kjøre diagnoseprogram til bil. Hadde Ubuntu inne på min "vanlige" bærbare PC, men har ikke lykkes i å koble meg opp mot bilen. Bruker i utgangspunktet et Windows-program som heter EasyOBD2. Funker selvfølgelig fint i Windows, men jeg vil jo gjerne ha det til fungere 100% med Linux om mulig. Programmet i seg selv kjører fint gjennom Wine, men det er konfigureringa av USB/COM-portene som er problemet. Jeg får rett og slett ikke kontakt med boksen/bilen.

Bruker altså en Acer A1. Diagnoseboksen er en ELM327 med USB-kabel. I programmet har jeg 3 COM-porter å velge mellom. Tydelig at det vet at jeg har 3 stk USB på maskinen(?). Nå skal det også sies at det fulgte med en driver-cd for Windows til denne, men tviler på at dette funker i Linux. Vet ikke om disse er et absolutt must.

Så..noen som har kjennskap til ELM327/Linux og som kan gi meg en DETALJERT guide på hvordan jeg skal få dette til å fungere(altså portene)? Bruker EasyOBD2 pga flott grensesnitt, men åpen for andre forslag.

Takk :)

Endret av Joachim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du må gjøre er å lage en symlink fra /dev/navnpåusbtilkobling til /home/bruker/.wine/dosdevices/com1. Gjorde det samme selv med GPS-en for lenge siden, men husker ikke helt hva den dukket opp som under /dev/. Koden blir uansett noe slikt:

ln -s /dev/ttyUSB0 /home/bruker/.wine/dosdevices/com1

Bruk tab når du kommer til tty-biten og se hva du finner som passer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...