Gå til innhold

Rage vil se dårligere ut på X360?


LarZen

Anbefalte innlegg

Jeg blir alltid så imponert over slike tråder. "La oss lage hat mot DVD drevet til 360 så for og spytte mer på den. Så den dagen spillet kommer ut er alt glemt og folk gnir DVD plata opp etter skrittet og elsker spillet. Grafikken, lyden, gameplay, hvor lang den er, hvor bra den kjører".

 

Hvis du er for lat til og bytte DVD plate etter 8 timer intens spilling sier det mer om `brukeren` enn hvilket valg MS gjorde for tre år siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
..ganske rart at Rage ikke klarer å gi opptimalt med to plater, da er det egeentlig bare et tegn på dårlig jobbing av utviklerene.

 

According to id Software's resident genius John Carmack, the developer's upcoming title Rage could actually look worse on Xbox 360 "due to the compression needed to fit the game's assets on two DVDs," reports Shacknews.

 

Som du kan lese her så er det spillets resurser (hovedsaklig teksturer og lyder men muligens også objektmodeller) som trengs å komprimeres. Disse resursene har ikke noe med grafikkmotoren å gjøre annet enn at grafikkmotoren laster inn disse objektene og gjør dem om til det du ser på skjermen. Grafikkmotoren vil være den samme selv om resursene komprimeres men komprimeringen gjør at resursene mister oppløsning og resultatet er lavere detaljenivå og derfor ser det dårligere ut.

 

Hvis du er for lat til og bytte DVD plate etter 8 timer intens spilling sier det mer om `brukeren` enn hvilket valg MS gjorde for tre år siden.

 

Evidently royalty fees associated with a third disc would make the project financially unviable

Det er ikke det at folk ikke vil bytte til den tredje platen som er problemet. Problemet er at lisensprovisjonen som tilkommer med en tredje disk gjør at spillet vil være urealiserbart på tre plater.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Litt morsom at noen kaller id for dårlige utviklere. De er noen av verdens mest talentfulle utviklere. Om de ikke får til ting tyder på at problemet er vanskelig å løse.

 

Tech 5 har en ulempe og det er plassen hovedteksturen tar. Dette er mange giga med data.

 

Når det gjelder plater, tror jeg Carmack finner en løsning med MS. Han har god kontakt med de. Kanskje får han en lavere pris på royalties, og får Rage over på 3 plater.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

At Id er gode utviklere er det vel ingen tvil om, men de er hovedsaklig pc-utviklere. At de støter på nye problemer nå som selskapet for første gang satser på konsoller er nødvendigvis ikke overraskende

Lenke til kommentar
Dvd drevet til X360 er muligens det mest hata dvd drevet i verden. Du har dem som ikke sier det bråker og dem som ikke orker eller tolererer bråken den genererer.

Ja dette kan være irritasjonsmoment, men som en løsning vil det med neste store dashboard oppdatering til høsten være mulig å legge inn spillene på harddisken.

 

Men har det nå kommet enda en stor ripe i lakken til MS og det beryktede dvd drevet?

Så det blir kanskje mer komprimerings artifacts i Xbox360 versjonen av Rage. Jeg tror de færreste vil legge noe særlig merke til dette.

 

Noen spill til X360 er allerede på flere dvd plater og brukeren må faktisk skifte plate underveis i spillingen. Noen som får flashbacks til spill som Monkey Island etc til Amiga?

Man trenger da ikke å gå lenger tilbake enn til forrige generasjons konsoller. Jeg ser heller ikke på dette som et problem så fremts man ikke må bytte frem og tilbake ganske ofte og slik vil neppe multi-disc spillene bli satt opp.

 

Men nå advares det at det kan faktisk blir "dårligere" kvalitet på spillene til X360 pga den begrensete lagrings kapasiteten til dvd.

For multi-plattfrom spill vil vi neppe se store forskjeller, men for eksklusive PS3 spill vil vi nok se ting som ikke vil være mulig med DVD. Men det betyr ikke at PS3 vil få bedre spill eller at det ikke vil være mulig å lage gode og pene spill på Xbox360 i fremtiden.

 

Er det kanskje snart påtide MS inseer at dvd er gårsdagens teknologi og må over på Blu-Ray?

Det er vel kanskje litt seint for MS å gå over til Blu-Ray på Xbox360 med en kundebase på 20 millioner med DVD drev. For neste generasjon Xbox igjen vil de nok velge bort DVD, men det er mange andre alternativer enn Blu-Ray.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Litt morsom at noen kaller id for dårlige utviklere.

 

Er vel ingen her som kaller de for dårlige utviklere? Er vel heller det at det nevnes at dersom ikke Rage ser bedre ut enn dagens spill på 1 dvd så kan man jo stille seg noen spørsmål. Det er jo ikke bare å pøse på med høyoppløselige teksturer, man må jo faktisk ha hardware som er kraftig nok til å håndtere de også.

 

Men det er jo et potensielt problem som helt sikkert løses på en eller annen finurlig måte. Er vel fortsatt en stund til Tech 5 klar, kanskje et par år? Da er jo 360 nærmere 5 år gammel og da er det uansett på tide med en ny konsoll spør du meg. 5 år gammel hardware er utdatert.

Lenke til kommentar
Er vel ingen her som kaller de for dårlige utviklere?

Kanskje ikke direkte...

at Rage ikke klarer å gi opptimalt med to plater, da er det egeentlig bare et tegn på dårlig jobbing av utviklerene.
Men det er jo et potensielt problem som helt sikkert løses på en eller annen finurlig måte. Er vel fortsatt en stund til Tech 5 klar, kanskje et par år? Da er jo 360 nærmere 5 år gammel og da er det uansett på tide med en ny konsoll spør du meg. 5 år gammel hardware er utdatert.

Rage kommer sikkert i løpet av neste år.

 

Og problemet har to løsninger:

1. 3 DVD-plater

2. Bedre kompressjonsalgoritme

5 år gammel hardware er utdatert.

Fortell det til PS2 :)

 

En ny Xbox kommer ihvertfall ikke før høsten 2010. Og da er vel Tech 5 snart utdatert igjen.

Lenke til kommentar

Må si meg veldig fornøyd med dvd drevet til 360. De to første dagene med konsolen var jeg forbauset over uvant høyt lydvolum, men dette er ikke noe jeg merker under spilling.

faktisk eneste negative erfaringen jeg har hatt med dvd drevet var når jeg prøvde arcade cd'en som fulgte med 360en(arcade versjonen). Da hørtes det ut som hele maksinen skulle lette og stikke av.

 

Kan heller ikke skjønne alt hatet mot dvd drevet på 360, det funker da utmerket godt!.

 

Å nå som jeg har oppgradert 360en med 120 gb hdd og wlan antenne så er det jo ikke noe annet å gjøre enn å glede seg til den kommende oppdateringen:)

Endret av Huffern
Lenke til kommentar

Ser ut til at responsen ble noe annet enn trådstarter regnet med.

 

For meg har dette egentlig lite å si, ettersom jeg ikke ble spesielt imponert over IDs siste spill. Det skal også sies som noen nevner, at det kommer ann på utvikleren hvor mye de klarer å utnytte kapasiteten på konsollene. ID Software ser ut til å kjøre samme stil som Crytek, grafikk over gameplay. For litt siden fikk vi vite at doom 4 skal kjøre på 30 FPS på grunn av kapasiteten grafikken krever.

 

Jeg legger aldri merke til xbox-bråk under spilling, jeg synes det er merkelig at andre finner det så irriterende. Jeg har sett det motsatte av hva trådstarter sier, til tross for DVD-format. Feks. Bethesda foretrekker også Xbox360 over PS3 som format.

 

Bluray er definitivt en fordel, men neppe en gigantisk ulempe for Microsoft dersom de ikke planlegger å lage et "spill" med 400 minutter med 1080i cutscenes. Foreløpig tror jeg DVD9 holder helt til neste generasjon, jeg kan leve med å måtte skifte DVD et par ganger på Final Fantasy.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Fortell det til PS2 :)

 

En ny Xbox kommer ihvertfall ikke før høsten 2010. Og da er vel Tech 5 snart utdatert igjen.

 

Ventet bare på at ps2 kom på banen :) At ps2 fortsatt er populær forandrer da vitterlig ikke at teknologien er utdatert. Veteranbiler er også populære blant mange folk.

 

Hadde ps2 solgt like lite som den gamle boxen hadde den vært et glemt kapittel for lenge siden.

 

Håper den nye kommer i 2010, slik at vi kan få den første skikkelige hd konsollen.

Lenke til kommentar
Fanboy eller ikke, bruk hode og ikke skriv piss.

 

Dette er særdeles ironisk siden du starter denne tråden med å skrive masse "piss". Epic fail kalles vel slikt i disse dager.

 

X360 har allerede eksistert i 2,5 år og jeg har tilgode å se ett spill som begrenses nevneverdig av DVD formatet. Store spill som Mass Effect, Oblivion og GTAIV ser flotte ut selv om de kun kommer på 1 DVD plate.

 

Som sagt tidligere i tråden finnes det gode løsninger på problemet: Flere DVD plater, bedre komprimering og installasjon til harddisk.

Endret av Norse360
Lenke til kommentar

Siden trådstarter bruker Carmack som kilde er sikkert også dette interessant:

 

"What you can say really quite clearly and not get into too much argument about it is that the 360 is much easier to develop for, it's easier to get the performance out of it that it can deliver, and the rasterizer, the GPU side is generally faster than what the PS3 has," Carmack told Eurogamer at QuakeCon.

 

"You could design a game where the PS3 would be the superior platform, but you'd have to go out of your way to do it. If you're doing a game like people just want to do games now, the 360's the better platform."

 

kilde

Endret av Norse360
Lenke til kommentar
Ikke kast flammer på bålet nå... Det har ingenting med denne diskusjonen å gjøre.

 

Tja tråden handler jo om Carmacks kommentarer vedrørende PS3 og X360. Jeg vil påstå at hans kommentar om at X360 er bedre er relevant i denne sammenheng.

Endret av Norse360
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Som nevnt i andre tråder bryr ikke jeg meg lenger om id Software sine spill, de lager gode spillmotorer og kjipe spill.

 

Men jeg er til en viss grad enig med trådstarter, Microsoft kunne godt integrert et optisk system med større lagringskapasitet enn vanlig DVD. Og de kunne fint også gjort harddisk obligatorisk på alle 360-er, men bare beholdt muligheten for å enkelt kunne fjerne/bytte den.

Lenke til kommentar

Ja, dette er noe jeg har sagt hele tiden. Det er også godt å få dette bekreftet fra høyeste hold. Er vel bare toppen av isberget dette. Noe de fleste utviklere sikkert har tenkt, men ikke våget å si før nå. DVD formatet er trolig akilleshælen til xboxen. Den trangeste av flaskehalser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...