Gå til innhold

PC-8500 @ 400 MHz?!

Rudde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blant annet må du stille opp volten på rambrikkene, så langt jeg kan lese EPP dataene.

Nå er eller 400 det samme som 800 Mhz og 533 det samme som 1066, i og med at du har DDR ram (Dual data rate). Dual Data Rate betyr at det sendes både på stigende og synkende klokke, dvs man klarer å doble den faktiske hastighet. Så den går faktisk 75 % hastighet.

Du får heller ikke mer enn noen få prosent ytelsesøkning med å øke hastigheten til 533. Har du f.eks en CPU med 333 Mhz FSB (1333 QDR) kan du faktisk få nesten like bra ytelse med å senke minnets hastighet til 333 Mhz (667), øke volt og senke timings. Særlig når man klokker litt kan det å kjøre minne synkront lønne seg ytelsesmessig.

Kanskje vi trenger en "sticky" tråd med korrekt og god info om minne, blant annet hastighet, latency, typer etc. Og hvordan ytelse reelt endres.

Lenke til kommentar

Går ut i fra at Maximus II Formula bruker nogenlunde lik bios som Maximus Formula, og for å kjøre minnet på 1066MHz (+/-) så må du endre DRAM Frequency: Auto til DRAM Frequency: DDR2-1066

Endret av blade-bunny
Lenke til kommentar
Når du leser av 400 MHz, det er vel ikke tilfeldigvis under SPD i CPU-Z? I så fall så er alt bra. Mener at CPU-Z ikke leser høyere enn PC2-6400 (400 MHz) elns.

Forresten, er det denne rammen du har?

Ja det er den rammen jeg har :p

Fikk rammen til 556.6 MHz

Ja den leser fortsatt PC2-6400 :S er det noe i veien med rammen min?

Lenke til kommentar

400 Mhz avlest er det samme som 800 Mhz spesifisert. Brikken oppgis med FSB (hastighet) ganger 2 i og med at det er DDR. Jeg forklarte litt dårlig.

Trolig gir den rammen PC2-6400 som standardavlesning der i SPD. Klarer rammen 533 med minst de timingsa som er angitt i EPP ved 2,1 volt gjør rammen det den er spesifisert for den.

Ofte er det slik at PC2-8500 ram faktisk er de samme brikkene som PC2-6400 ram, men noe bedre kvalitetsplukket for å sikre at de klarer spesifisert hastighet på angitt volt. Faktisk hadde Crucial noen PC2-5400 brikker en gang i tiden (da 2 GB kostet mer enn 2 store) som jevnt over klokket til PC2-8500 med 2,1 - 2,2 i volt. Jeg vet i alle fall at mine Corsair PC2-6400 brikker fint klarer 533 Mhz med 2,1 volt.

Lenke til kommentar
Da skjønner jeg litt mer så DDR3 ram som er 1600 MHz er oppgitt 533 MHz?

Rammen jeg har er jo ram for klokking, fikk den opp til 1113 MHz men fikk den ikke oppå 1200 MHz eller 1333 MHz noen årsak til dette?

Nei, DDR3 ram er også Dual Data Rate og DDR3 på 1600 Mhz har således en hastighet på 800 Mhz, slik som gammel DDR PC-3200 var oppgitt til 400 Mhz, men hadde en hastighet egentlig på 200 Mhz. Men da DDR3 har langt høyere forsinkelse blir den allikevel ikke særlig raskere enn rask DDR2 ram. Ytelsen til rammen bestemmes både av hvor rask hastigheten er, men også av hvor mange klokkeslag den må vente mellom hver gang den kan behandle data. Litt forenkla forklart klare f.eks DDR2 PC2-6400 med forsinkelse på 4 å behandle 200 megaenheter data i sekundet, mens DDR3 PC2-12800 med forsinkelse 8 klarer akkurat samme antall. Dobbelt så rask, men må vente dobbelt så lenge.

Realiteten er litt mer komplisert, og det er andre som kan detaljene langt bedre.

Du klare nok ikke å få ram som er spesifisert til å kjøre 533 Mhz (1066) opp i 600 Mhz (1200) eller høyere uten å dra på skikkelig med volt (om du i det hele tatt klarer det). At PC2-8500 regnes som overklokkingsram er mest fordi den er spesifisert til å kjøre på en langt høyere hastighet enn FSB til CPU. Har du for eks. en E8400 med FSB på 333 Mhz, kan man med PC2-8500 klokke CPU/HK (FSB) opp til 533 Mhz og rammen kan kjøres synkront, dvs FSB:DRAM = 1:1. Så langt får du ikke E8400 på luft, og neppe på vann heller. Men du kan da redusere multiplier på CPU for å få en fornuftig klokk.

Grunnen til å bruke godt spesifiser ram når man klokker er primært å ikke bli begrenset av rammen. Nyere HK til Intel kan heller ikke ha lavere hastighet på ram en FSB på hovedkort/CPU.

Personlig stiller jeg alltid rammen synkront med CPU/FSB når jeg driver litt med klokking. Når jeg har fått en ønsket og stabil klokk på hovedkort og CPU, strammer jeg heller opp timings på rammen enn å prøve å øke hastigheten på denne.

Lenke til kommentar
Når du leser av 400 MHz, det er vel ikke tilfeldigvis under SPD i CPU-Z? I så fall så er alt bra. Mener at CPU-Z ikke leser høyere enn PC2-6400 (400 MHz) elns.

Forresten, er det denne rammen du har?

Ja det er den rammen jeg har :p

Fikk rammen til 556.6 MHz

Ja den leser fortsatt PC2-6400 :S er det noe i veien med rammen min?

Må man ikke gange det med to siden det er DDR2?

Jeg har PC2-8000-1000mhz. Men det står i PC2-6400

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...