Gå til innhold

Paranoide amerikanere eller nødvendige vedtak?

Anbefalte innlegg

Bikeridr: hva med å komme med et par eksempler på negative opplevelser du har hat tmed immigrasjonsmyndighetene i USA?

Som skrevet; jeg er sjømann. Det virker som man med denne status pr definisjon er kriminell terrorist.

Som sjømann får man et "sjømannsvisum" som heter C1/D. Dette gir ikke tillatelse til å være lengere i landet enn 24 timer. Altså, man må reise fra flyplassen og være ombord i båten innen 24 timer. Det samme gjelder returen. Man får immigrasjonsmyndighetene ombord, de stempler passet og gir deg 24 timers "opphold". Dersom du ikke er ute (eller på båt) innen denne tiden får du/rederiet $2.000,- i bot og advarsel. 3 slike advarsler og en er persona non grata i 2 år.

Det finnes et annet visum vi sjøfolk kan få, det er B1/OCS. Dette er et business-visum for "outer continental shelf", og er en midlertidig arbeidstillatelse gyldig i 3 måneder for å jobbe innenfor amerikansk territorialfarvann. Teoretisk kan man jobbe 3 mnd på land i usa med dette om båten f.eks er på verksted og en er mønstret/ansatt ombord. Problemet er at det er svært få immigration officer's som kjenner til dette visumet og da er det problemer. Jeg har selv nesten blitt arrestert/internert flere ganger da immigrasjonsoffiseren mener dette er "fake" siden han "never seen this before". Jeg er drit forb. lei av å være høflig og prøve rolig å forklare at han må hente sin overordnede for å få avklaret situasjonen, overfor denne arrogante blei'en av en offisersparodi.

Jeg har jobbet/reist inn og ut av usa i tilsammen 5 år, har 4 utgåtte visa og ett pass som måtte byttes før tiden siden det var fullt av usa-stempel. Likevel, de ser at jeg har reist inn og ut av landet med 5-6 ukers mellomrom i flere år og fortsatt påstår de at visumet er falskt siden de ikke har sett det tidligere.

Det skal også sies at jeg *ALDRI* har hatt med meg noe "snusk" eller annet ulovlig inn eller ut av usa.

På den "positive" siden skal det sies at før 11.09.2001 var det greit å reise inn og ut av usa, og jeg trivdes med det. Men f.o.m 2002 og etter har amerikanske direktiver og restriksjoner blitt stadig vanskeligere gitt spesielt sjøfolk "tøffere tider".

Trenger du flere eksempler? Vi kom inn med båt fra Mexico og hadde etpar dagers landligge. Dette var i januar 2006 og etter at nordmenn hadde fått visumfritak dersom en kunne fremvise maskinlesbart pass (den "nye" typen). Selv hadde jeg ennå gyldig C1/D visum, mens B1/OCS var utgått. Jeg kunne såvidt få lov å gå på land sålenge jeg hadde "fast adresse" på båten, men jeg fikk ikke lov å overnatte på land. De som hadde maskinlesbart pass (som i utgangspunktet ikke trengte visum) men ikke gyldig C1/D eller annet visum ble "detained", de fikk ikke tillatelse til å gå i land. På argument at nordmenn ikke trengte visum fikk vi beskjed at vi ikke var "norwegians but seamen, and thus considered illegal aliens". Videre fikk vi forklart at dersom de som ikke hadde visum ville i land, kunne de leie helikopter som kunne bringe dem til nærmeste internasjonale flyplass hvor de da kunne komme inn som turist. Vi trodde dette var en spøk, og bare fri tolkning fra en vrang offiser. Imidlertid foreviste han oss et skriv "directive" hvor akkurat denne påstanden var stemplet og godkjent gjennom "homeland security" "to prevent terrorism and stowaways (blindpassasjer) entering the Nation via uncontrolled entries".

Så ja, jeg føler jeg har mitt på det tørre når jeg synes usa nå er blitt paranoiaens høyborg. Og skal jeg være ærlig, tror jeg dette bare er begynnelsen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bikeridr: Nei, jeg trenger ikke flere eksempler, og det høres ut som om praksisen med sjømenn er rimelig streng, men nå har ikke jeg noe erfaring med den type opphold uansett.

Men det kan vel ikke stikkes under en stol at det nok gjennom tidene har blitt gjort ganske mange forsøk på å få inn en del snusk over grensa sjøveien, og dere sjømenn med rent mel i posen har tydeligvis blitt den lidende tredjeparten.

Den virkeligheten du beskriver er uanset helt motsatt av mine opplevelser ved vanlig flyinreise til USA, så det er et interessant perspektiv.

Lenke til kommentar
Enkel forklaring. 9-11 og "War on Terror". Folk skremmes til å si fra seg mer og mer rettigheter med unnskyldning om at det beskytter dem mot terror.

Sakte men sikkert tar man de første skrittene mot et totalitært samfunn der frihet bare er ett fremmedord.

Satser på at det var svar til meg... Men er trøtt og usikker. :p

Greit nok 911 var det scenariet man trengte for å sette igang ''war on terror''. Og en måte å skremme folk slik at de ''vi?'' gir lette fra oss rettigheter for å få illusjonen av å være trygg.

Men det forklarer enda ikke.

Hva skjer med demonstranter, opprørere eller folk som ønsker å være annerledes når det offentlige rommet de kan ferdes i skrenkes inn?

Hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...