Gå til innhold

Paranoide amerikanere eller nødvendige vedtak?

Anbefalte innlegg

Edit:

Amerikanske myndigheter har nå innført flere lover for å hindre terrorisme. Innreisende kan nå riskiere å bli fratatt laptopen uten grunn. Overvåkingssamfunnet kommer snikende så godt som uten motstand. «Om man er redd kameraer og overvåking - så betyr jo det at man selv er ute på noe snusk.» Er man skeptisk til overvåkingssamfunnet betyr det med andre ord at man selv er en potensiell kriminell.

Paranoide amerikanere eller nødvendige vedtak?

Endret av asandnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dette en sak du har satt deg inn i, eller har du skummet gjennom en agurk-nyhet fra Nettavisen? Du kan jo gjerne dele med oss dine synspunkter på hvorfor dette er galt, og hva de bør gjøre anerledes?

*Gjesp*

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...ml?hpid=topnews

Federal agents may take a traveler's laptop computer or other electronic device to an off-site location for an unspecified period of time without any suspicion of wrongdoing, as part of border search policies the Department of Homeland Security recently disclosed.

Also, officials may share copies of the laptop's contents with other agencies and private entities for language translation, data decryption or other reasons, according to the policies, dated July 16 and issued by two DHS agencies, U.S. Customs and Border Protection and U.S. Immigration and Customs Enforcement.

Personlig bryr jeg meg ikke så mye, men fortsettelsen på innskrenkelse av friheten til Amerikanerne og nå innreisende begynner å bli litt drøy.

Lenke til kommentar

Men så skryter ikke UK av å være "Land of the Free" heller da ;)

Skremmende, skremmende utvikling. Nesten litt underlig at det amerikanske folket ikke har satt foten ned enda. Til tross for generell oppfatning er nemlig ikke alle der borte totalt idiot :)

Lenke til kommentar

Lurer på hvor langt de vil gå.

Ikke minst hva tid norge osv vil følge etter.

Overvåking blir det mer og mer av, og vi gir fra oss mer og mer ''frihet''. Hva tid setter vi foten ned?

Hva tid skal folk tenke over hvorfor er verden så ''utrygg'' som noen vil ha det til, spesielt de som prøver å få overvåking osv akseptert og normalisert?

Lenke til kommentar
Overvåking blir det mer og mer av, og vi gir fra oss mer og mer ''frihet''. Hva tid setter vi foten ned?

Rammene for hva man kan gjøre og hva som er sosialt akseptabelt blir snevrere. Hva skjer med demonstranter, opprørere eller folk som ønsker å være annerledes når det offentlige rommet de kan ferdes i skrenkes inn?

Lenke til kommentar
Til info så er England værdens mest overvåkede land (med overvåkingskameraer). De har f.eks. automatiske systemer til ansiktsgjennkjenning på masser av overvåkningskameraer.

Så kansje ikke USA er så ille alikevel.

Du vert overvåka mykje grundigare kvar gong du beveger deg på internett. Videokamerarer kan berre lagre at ein person som ser ut som deg har vore den og den staden på det og det tidspunktet. Det fangar ikkje opp navn eller andre opplysingar.

Lenke til kommentar
Du vert overvåka mykje grundigare kvar gong du beveger deg på internett. Videokamerarer kan berre lagre at ein person som ser ut som deg har vore den og den staden på det og det tidspunktet. Det fangar ikkje opp navn eller andre opplysingar.

Denne teknologien det er snakk om i England fungerer utifra avstanden mellom øyne, hake, nese og noen flere trekk i ansiktet og det er like induiduellt som et fingeravtrykk og det går heller ikke an å skjule ved og gro et skjegg, barbere håret eller begynne og bruke briller (mørke solbriller derimot tror jeg vil fungere men hvem gå med det hele tiden).

Og ja navnet, osv til de som har rulleblad eller på andre måter er interessangte (terrorist misstenkte) vil komme opp da dette systemet er helt automatisk og man kan dermed få opp alle stedene denne personen har vært og se på videoene hva han har foretatt

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Rammene for hva man kan gjøre og hva som er sosialt akseptabelt blir snevrere. Hva skjer med demonstranter, opprørere eller folk som ønsker å være annerledes når det offentlige rommet de kan ferdes i skrenkes inn?

Hvorfor er situasjonen slik?

Lenke til kommentar

Enkel forklaring. 9-11 og "War on Terror". Folk skremmes til å si fra seg mer og mer rettigheter med unnskyldning om at det beskytter dem mot terror.

Sakte men sikkert tar man de første skrittene mot et totalitært samfunn der frihet bare er ett fremmedord.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det er jo passe ironisk at amerikanerene, som nærmest tilber sin egen grunnlov og "Founding Fathers", prøver å beskytte det ved å gå i mot alt de tror på. For å sitere en av landsfaderene, Benjamin Franklin:

"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

Lenke til kommentar

Det er vel ikke slik at man bare blir "fratatt laptopen uten grunn", men immigrasjonsmyndighetene har rett til å midlertidig ta fra deg laptopen for å undersøke innholdet. Dersom det ikke finnes noe snusk, får du den tilbake og all informasjon som eventuelt har blitt mellomlagret skal slettes.

Omtrent på samme måte som at tollere på svinesund kan undersøke bilen og all bagasjen din om de finner det for godt, så kan nå amerikanerene også undersøke det digitale innholdet du måtte bringe med deg.

Jeg sier ikke at jeg er en stor tilhenger av dette, men på den annen side så er det vel egentlig ikke så mye mer dramatisk enn det å gå gjennom bagasjen din?

Så gjenstår det jo å se hvor stort dette problemet blir i praksis. Jeg har de siste årene hørt mange som syter og klager over hvor strengt alt har blitt ved innreise til USA, men jeg har til dags dato aldri opplevd problemer i forbindelse med det.

Lenke til kommentar

Her er ennå en link for å bekrefte læpptåpp-tjuveriet til yankee-dustene:

http://www.reuters.com/article/technologyN...126069520080801

Jeg er kommet dit hen at jeg ikke lengere gidder å bry meg eller bli forbannet/opprømt/sur/affisert av de her tullingene i vest. Det som bekymrer meg er at resten av verden ikke snart sier at nok er nok.

Som sjømann og reisende verden rundt ser jeg "mye rart" men ingenting, og da mener jeg *ingenting* slår oppfinnsomheten til US Immigration, aka usa's svar på det norske tyttebærpolitiet (immigrasjonen/tollerne), når det gjelder å prøve å gjøre seg upopulær blandt innreisende. Muligvis med unntak av Saudi Arabia hvor *alt er forbudt og Nigeria, korrupsjonens høyborg.

Såvidt jeg nå kan se, er usa på samme vei (skriver ikke usa med store bokstaver, da jeg nå har mistet all respekt for denne parodien på et "land"). Snart må vel samtlige ankomme kokkolandet fullstendig naken og uten noen som helst form for bagasje. Nei, forresten, det går ikke, nakenhet er jo forbudt i "land of the free". Da blir det vel heller innreiseforbud for alle (inkludert returnerende amerikanere).

Jeg likte det franskmennene gjorde for noen år siden. Amerikanerne hadde det med "random check" med lubrikert gummihanske uten spesiell grunn. Dette så franskerne seg lei på og da det noen tid senere var duket for diplomatbesøk til Frankrike ble absolutt samtlige amerikanske (kun de amerikanske) utsatt for samme "random check" :)

Brasilianerne gjorde også opprør for en tid tilbake. Amerikanerne har alltid krevet visum for innreisende fra Brasil, men under innføringen av "homeland security" ble de "gamle" visumene ugyldige og brasilianerne fikk generelt meget vanskelig for å få innvilget innreise. På sin side hadde ikke brasilianerne visumkrav for yankee'ene. Men etter behandlingen de fikk fra yankee'ene innførte de visumplikt med øyeblikkelig virkning. Dette betydde at de som allerede var i luften eller på vei til Brasil ble snudd på grensen. Da de prøvde å protestere ble de bare henvist til et offisielt regjeringsskriv uten noen form for "medfølelse". Jeg var i Brasil da, og etpar av mine amerikanske arbeidskollegaer ble returnert med beskjed om å fremskaffe visum (som tok 3-4 måneder)..

Nå er det på tide at Norge og Europa forteller dette "landet" at nok er nok, det får være måte på paranoia. Jeg var i usa den 11.09.2001. Alle (spesielt amerikanerne) synes denne dagen fortjener ubegrenset sympati overfor amerikanerne. Men ingen spør seg om 11.09.1973.. (http://www.guardian.co.uk/world/2002/sep/16/pinochet.september11)

Eller 06. og 09. august 1945 (http://no.wikipedia.org/wiki/Atombombene_over_Hiroshima_og_Nagasaki)

Da kan man spørre seg; hvem er den største terroristen? Det er tross alt kun en eneste stat som har brukt atombombe mot en annen suveren stat og et annet folk..

Og til de som føler for å "forsvare" usa; kunne ikke bry meg mindre. Jeg reiser verden rundt og får sett litt av hvert og har gjordt opp min personlige mening om forskjellige land. Enkelte land blir ganske enkelt ikke lengere vurdert som potensielt turistmål for meg, såsom usa og nigeria.

Lenke til kommentar

Bikeridr: hva med å komme med et par eksempler på negative opplevelser du har hat tmed immigrasjonsmyndighetene i USA?

Jeg reiser selv mye inn og ut av USA, men har til dags dato aldri blitt utsatt for noe ubehagelig eller idiotisk oppførsel fra immigrasjonspersonell, snarere tvert imot. Jeg synes faktisk det er hyggelig å møte immigration officer'en i skranken. De ønsker deg velkommen, sjekker papirene dine og sender deg avgårde med ønske om en god dag. Jeg forstår ærlig talt ikke hva som er det store problemet.

En gang har jeg opplevd å få koffertene min gjennomsøkt av US Customs, men også da var de hyggelige og høflige og bortsett fra at jeg kom 15 minutter senere ut fra flyplassen så led jeg ikke noen skade av det.

Kommer man derimot uten å ha papirene sine i orden eller med snusk i bagasjen, så får man sikkert sett en annen side av immigrasjonsmyndighetene, men som man reder, så ligger man.

Andre land står selvsagt fritt til å lage sine egne immigrasjonsordninger, og det er jo som du sier bare å slutte å reise til USA dersom man opplever problemene som så store.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...