Myr Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Hei Hei Har lyst å kjøpe meg et kamera,men veit ikke om eg skal velge et speilrefleks eller ett kompakt ultrazoom. Kommer til å bli brukt til turer i naturen,på ferie og litt andre anledinger som måtte dukke opp. Har ikke et utrolig stort budsjett men rundt ca 3000kr (pluss/minus selfølgelig) Har sett meg ut to kameraer til nå: Nikon D40 Og Panasonic FZ18 Er ute etter de beste alaround kameraet samtidig har eg lyst på et bra og "underholdende" kamera(speilrefeks??? ) Har mest lyst på speilrefleks men tviler på eg kommer til og kjøpe noe serlig med ekstra linser osv. Så kommer eg til å angre om eg kjøper speilrefleks og reiser på ferie ,eller er ute i naturen uten zoom linse? De er vell de største problemet eg har med å velge. Men også dette med vilket kamera som er rasket til å fokusere og ta brae bilder. Noen som har noen innspill om noen av kameraene,vilken av dei to som er de "bedre" kameraet. Takker for alle innspill,veit at de ikke blir lett og gi meg noe svar i og med eg har forklart dårlig hva eg er ute etter osv. Men takk til alle som prøver:P (sorry om denne er feilpostet!) Endret 1. august 2008 av Mafuck Lenke til kommentar
missvero Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Hei jeg kjøpte meg nylig et Nikon D80 og er STOR fornøyd, fotografi fikk ei helt annen betydning. Det er gøy å ta bilder + at jeg ble mye mer nøye etter jeg fikk speilrefleks. det er selvsagt masse å sette seg inn i, men det er verdt det, det er faktisk gøy og lese og lære. så¨jeg vil anbefale speilrefleks om du tar mye naturbilder og slikt. lykke til:) Lenke til kommentar
SRD Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Jeg ville satset på speilrefleks, men jeg ville kjøpt noe bedre enn D40. Veldig mange (inkludert meg selv) har først kjøpt D40(x) for å så selge det igjen etter en liten stund for å kjøpe noe bedre. D40 er ikke noe dårlig kamera, det er veldig enkelt og passer bra for nybegynnere. Men problemet er at du ikke kommer noe videre med kameraet, det mangler en del funksjoner som er veldig greit å ha når du har fotografert en del. Kameraet har også veldig lite grep (for å være speilrefleks), så du bør gå i en fotobutikk å sammenligne grepet med f.eks Nikon D80, Pentax K200D/K20D, Sony A200/A300/A350 osv. Jeg tror at Pentax K200D er et bedre valg for deg fordi: - Det har værtetting (tåler en del regn og sand) - Det har bedre grep, pluss at du kan få batterigrep: Link - Det har bildestabilisering i kamerahuset. Det gjør at du kan ta bilder selv om det er veldig dårlig belysning. - Har topp-LCD skjerm. - 10 megapiksler vs. 6 - Flere funksjoner, mer avansert (men ikke vanskeligere å bruke) - Større skjerm Jeg vet at dette er litt over budsjettet ditt nå, men på lang sikt er jeg sikker på at det vil lønne seg. Nikon D40 er avhengig av å fokusmotor i objektivet. Dette gjør at du ikke kan bruke eldre/brukte objektiver på kameraet. Nikon har ikke bildestabilsering i kamera huset, så hvis du skal ha det må du kjøpe objektiv som har det innebygd. Dette slipper du på Pentax. Og så er ofte Pentax billigere enn Nikon på en del objektiver og ekstra utstyr En test av K200D: Akam.no Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Jeg ville satset på speilrefleks, men jeg ville kjøpt noe bedre enn D40. Veldig mange (inkludert meg selv) har først kjøpt D40(x) for å så selge det igjen etter en liten stund for å kjøpe noe bedre. D40 er ikke noe dårlig kamera, det er veldig enkelt og passer bra for nybegynnere. Men problemet er at du ikke kommer noe videre med kameraet, det mangler en del funksjoner som er veldig greit å ha når du har fotografert en del. Jeg vet at dette er litt over budsjettet ditt nå, men på lang sikt er jeg sikker på at det vil lønne seg. Nikon D40 er avhengig av å fokusmotor i objektivet. Dette gjør at du ikke kan bruke eldre/brukte objektiver på kameraet. Hvordan går det med forsvarsskriftet, PM? Lenke til kommentar
missvero Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Om du kjøper Nikon, husk at objektivet må ha VR, det er da bildestabilisator. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Hvordan går det med forsvarsskriftet, PM? Ja, det er sant. Jeg har helt glemt det ut. Ok: Hva mangler i Nikon D40. Før man svarer på det så må man tenke som en vanlig person, ikke som en nerd som til enhver tid ønsker seg ny optikk. Det finnes de som kjøper det de trenger, og koser seg med det. En normalzoom og en telezoom. De fleste klarer seg faktisk med det, og tenker ikke noe mer på den saken. Men noen er dumme nok til å henge rundt her etter at de har valgt kamera. De får plutselige lyster til å handle 8 år gammel optikk. De andre tar bilder av barna i hagen og den fine utsikten fra Rondane. Mangler D40 noen viktige moduser jeg ikke vet om? PSAM? Iso? WB? Det er alt man trenger i et kamera. Og TTL (ikke helt nødvendig, men alle har det). Fokusmotor eller ikke avhenger av om du har tenkt å tråle bruktmarkedet for optikk. Lite fastoptikk? So what? Det er noe, og så lenge gode objektiver som Sigma 18-50/2,8 HSM og Nikon 16-85 VR finnes så er det ikke noe stress. Lens lust? Vel, hver sine lyster. Noen tenner på digre daier, andre tenner på hus. Jeg tenner ikke på glass i et plast eller metallrør. Selv har jeg brukt nesten samme optikken i 20 år, og har ikke tenkt å oppgradere veldig mye uten at jeg får usaklig mye penger. Jeg ser ingen problemer med å leve lykkelig med D40 til det går i stykker, og et nytt kamera må kjøpes. Det koster ikke mer en en kasse sardiner, og gir knallbra bilder rett ut fra kamera. At du får kjøpt det samme sted som du kjøper sardiner er litt mer betenkelig. Dette ble et kortfattet og stikkordformet forsvar for D40. Men jeg glemte et råd som må følge med for å gjøre forsvarstalen komplett: Kjøp D40, og forlat Akam med en gang. Se deg aldri tilbake, så sparer du masse penger, lever lenger og tar bildene dine med glede. Men kjøp med en god bok som du studerer skikkelig. Kelbys to bøker om digital fotografering har de i bundle på Japan Photo. Der har de også Magnar Fjørtofts "Digital Fotografering i praksis". Begge deler anbefales, men vil du sette deg skikkelig inn i sakene så er nok Fjørtoft bedre. Les bøkene skikkelig, og gå ut i verden for å ta bilder. Prøv å minnes adressen til dette forumet til en gang når du skal velge mellom to telezoomer, og gjenta prosedyren jeg beskrev tidligere. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Skjønner hva du mener PMnormal, D40 har jo alt du "trenger" for å ta et godt bilde. Men det mangler bracketing (noe som jeg mener er viktig), du får heller ikke batterigrep -og det er ekstra ille når du ser hvilket grep som er på D40:P Personlig byttet jeg til Samsung GX-10 (samme som Pentax K10D) fordi jeg ikke kunne bestemme meg for om jeg ville ha lyssterk normalzoom, eller en med mindre lysstyrke og bildestabilisering. Nå har jeg Tamron 17-50mm F2.8 og bildestabilisering i kamerahuset. Det var også på grunn av prisen på objektivene, en 70-300 VR hos Nikon koster ca 4500-5000 kr eller en Nikon 55-200 VR koster ca 2000-2500 kr. Men Pentax 55-300mm koster ca 2500 - 3000kr, og Samsung 50-200mm koster 995 kr. Samme og hvis du skal ha ultrazoom (noe som jeg tror trådstarter vil ønske seg) da koster en Nikon 18-200mm ca 5000kr, mens Pentax 18-250mm ca 4000 kr. Nå vet jeg ikke hvilke av disse objektivene som er skarpest eller har best kontrast osv, men jeg tror du skal studere ganske nøye før du klarer å se forskjell på disse. Men tilbake til D40 Jeg sier ikke at Nikon D40 er et dårlig kamera, for en som bare har brukt kompaktkamera i Automodus så burde D40 være et drømme kamera. Men har du lyst å lære en del om å fotografere, bruke manuell og halvmanuell modus, så vil jeg si at det kan være greit å invistere litt mer penger i et annet kamerahus med en gang. Det trenger ikke å være D300, 5D, D3, 1Ds med proffoptikk :p Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Batterigrep til D40? bracketing? Dette er komisk- enda bra at du ikke jobber som produktutvikler for Nikon. For min del synes jeg det er genialt at det mangler bracketknapp- da slipper vi kanskje se så mange stygge HDR bilder fra folka som er glad i å dra hardt i spaker. Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Om du kjøper Nikon, husk at objektivet må ha VR, det er da bildestabilisator.Jeg vil da ikke si at det er noe man _må_ ha. Alt etter behov. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Jeg vet ikke hvor sulten D40 er på batteriene, men mitt D70 bruker jeg flere/mange uker mellom hver lading. Etter tre år med dette kamraet har jeg aldri hatt behov for noe batterigrep. Bracketing har jeg prøvd den gangen jeg leste gjennom bruksanvisningen. Men aldri etterpå. Til den bruken som er skissert vil jeg si D40 er et godt valg. (Rimelig, rask fokus, fine bilder rett ut fra kamra) Jeg ville valgt speilrefleks foran ultrazoom pga: - Hastighet - Større bildebrikke - Lavt strømforbruk - Og selfølgelig mulighet for bytte av optikk Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Du burde stille deg selv noen spørsmål før du bestemmer deg hvilket system du går for. Hvor ofte tar du fram kameraet. Vil du lære deg mer om fotografering eller bare bruke kameraet på auto. Etterbehandling av bilder på pc er det noe du vil gjøre. Vil du bruke kun et objektiv eller ha 2-3 stykker. Speilrefleks er endel større enn et kompaktkamera det kan hemme deg litt angående bruksområder/transport. Et speilrefleks kan by på problemer å bruke i enkelte miljøer,hvor et kompaktkamera sklir ubemerket inn. Det er mange mere ting du kan stille deg om hvilkent system du burde ha. Brennvidde,lukkerhastighet,hvitbalanse,iso,råformat,jpeg ovs. er det ting du vil lære deg om ? Bilderedigeringsprogram vil du lære deg å mestre et sånt ? Et speilreflekskamera gir deg ikke automatisk bedre bilder "ved kjøp"en et kompaktkamera,det er det bare du som fotograf som kan gjøre noe med. Et bra kompaktkamera har en bedre prosessor for å behandle bilder rett ut i fra kameraet en et speireflekskamera som må justeres eller etterbehandle bildene.Dette er begrunnet av at en amatør/semiproff fotograf gjerne vil ha bedre kontroll over bildene sine. Når dette er sagt så er nok Nikon D40 et av de beste speilrefleks å bruke på fullauto for å få bilder rett fra kameraet uten etterbehandling. Det er bare du som kan bestemme hvor langt du er villig å gå for og mestre fotograferingens mysterier. Hvis du går for et speilrefleks og vil lære deg å mestre det,så får du et helt nytt syn på hvordan bilder skal taes og etter hvert tar du noen helt "spetakulære" bilder som et kompaktkamera ikke klarer. Du har en stor fordel med dette forumet,en bedre læremester skal du lete lenge etter å finne,så hvis du går for speilrefleks ikke vær redd for å spørre oss,enest åber er at det er veldig lett og bli hekta på dette narkotikumet. PM. du glemte den viktigeste av alle bøkene "brukerveiledningen" Hva du en gjør ikke kast den med tomesken da det er den viktigeste boka for å lære deg kameraet og bruken av det. Endret 3. august 2008 av Nautica Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Når dette er sagt så er nok Nikon D40 et av de beste speilrefleks å bruke på fullauto for å få bilder rett fra kameraet uten etterbehandling. Er ikke Olympus kjent for gode JPG-filer rett ut av kamera? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Jo, det er de. Og nå koster E-420 kit 3600 på Pixmania. Jeg får nesten lyst på et selv til den prisen. Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Ja takk begge deler sier nå jeg. Jeg har i lengre tid hatt et Canon 350D med kit linsen, et kamera jeg er meget godt fornøyd med. Jeg har også et 55-200mm objektiv til dette kameraet. Canon 350D kan du nå kjøpe brukt for 1500-3000,- alt etter hva som er med. I forrige uke kjøpte jeg et Canon Powershot S3 is ultrazoom for en 1000 lapp. Så det er mulig å ha begge deler til under 4000,- som dekker det meste av dine behov.. Lenke til kommentar
Myr Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Nå er eg ganske seint ute og takke dere for mye godt innspill,men har vert uten nett en periode! Har bestemt meg for at de blir speilrefleks, da eg fikk låne et og ta en del bilder. De var jo kjempe gøy og knipse bilder med eit slikt kamera. Kameraet eg lånte var ett eos d400. Selv om budsjettet ikke er så ekstremt mye bedre så tror eg de blir et kamera med 18-200mm linse, eller et med 18-50 og 50-150mm. Litt iriterende eg gjikk glipp av tilbudet dei hadde på komplett no i helgen. sony a100 med 18-200mm linse til 3999kr :o Så nå driver eg bare å surfer litt rundt på nettet og leiter etter hvilket kamera eg skal bestille:) Om noen veit om et så er de bare å legge inn en link her;) hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå