Gå til innhold

Større OLED nærmer seg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LCD 1080p, dette er flott på papiret, men i virkeligheten er plasma mye bedre til dagens tv behov. Plasma gir mye bedre bilde enn lcd og har vist seg i en rekke blindtester å være ha det beste bildet. Lav oppløsning er ikke så kult, men hva fan skal man med 1080p native oppløsning hvis man ikke kun skal se bluray og hd-dvd filmer? Vanlige tv signaler ser jo helt skremmende ut på en høyoppløst lcd. Jeg kom opp til svigemor en dag, hun hadde blitt lurt til å kjøpe en tøff lcd tv, selgerne sa det var best, hun har digital kabel tv, fy flate, jeg har aldri sett dårligere bilde noen gang, selv om dette var en "bra" lcd i 15000kr klassen. Det eneste som var sebart, var reklamen.

En annen ting er hvis man har masse divx liggende, så er ikke dette pent heller.

Nei, jeg har 2007 modell pioneer kuro, med 1024x768 oppløsning, 16000:1 i kontrast og jeg har aldri sett en eneste lcd som kan matche bildet på den, selv ikke på hd materiale.....Men for all del, alle på elkjøp sier at lcd er best, så hør på de såkalte ekspertene :) Bare husk dette, eksperter som favoriserte lcd, syntes plasma var best på blindtest.

http://www.teknofil.no/wip4/plasma_best_se.../d.epl?id=19611

Nå blir det sikkert masse pepper på meg fra alle kule fjortisser med fet ny teknologi lcd tv, som tror plasma skjermer får innbrenninger bare man ser på tvnorge i en time og at plasma er gammel teknologi, flame on :)

Uansett, on topic, gleder meg til OLED kommer på markedet, skal bli spennende å se om OLED lever opp til hypen, og hvis det kan erstatte plasma så ønsker jeg det hjertlig velkommen.

Endret av seaweed
Lenke til kommentar

Nå har helt klart LCD sine fordeler fremfor plamsa på en rekke punkter. Noen sværger til Plasma, mens jeg sværger til LCD. De gangene plasma er bedre for mitt behov en lcd (les i mørket) har jeg en projektor som er 1000 ganger plasma...

Det er en grunn til at LCD er den av de to teknologiene som helt klart selger best. Men noen mennesker skal være så spesielle at de ikke klarer å tilpasse seg ny teknologi :)

Lenke til kommentar
Men noen mennesker skal være så spesielle at de ikke klarer å tilpasse seg ny teknologi :)

Litt off topic men, det der mener jeg er en interessant kommentar. Som på alle områder her i verden, er det alltid noen som på død og liv skal kjempe mot strømmen. Da valget mitt sto melleom plasma og lcd, var det ett par plasmafanbys i butikken som absolutt kulle prakke på meg en slik med å bruke sorthetsnivå grunnen. Uten å informere meg om fordelene ved lcd.

Lenke til kommentar
Men noen mennesker skal være så spesielle at de ikke klarer å tilpasse seg ny teknologi :)

Litt off topic men, det der mener jeg er en interessant kommentar. Som på alle områder her i verden, er det alltid noen som på død og liv skal kjempe mot strømmen. Da valget mitt sto melleom plasma og lcd, var det ett par plasmafanbys i butikken som absolutt kulle prakke på meg en slik med å bruke sorthetsnivå grunnen. Uten å informere meg om fordelene ved lcd.

Ditto så er det også på mange områder i verden at det mest populære valget ikke er det beste. Plasma har en del fordeler over LCD og LCD har endel fordeler over plasma, avhengig av prioriteringer kan plasma fint være det beste valget. Hovedsaken er at man setter seg inn i hva man trenger og velger utifra det.

AtW

Lenke til kommentar

Ditto så er det også på mange områder i verden at det mest populære valget ikke er det beste. Plasma har en del fordeler over LCD og LCD har endel fordeler over plasma, avhengig av prioriteringer kan plasma fint være det beste valget. Hovedsaken er at man setter seg inn i hva man trenger og velger utifra det.

AtW

Poenger er kanskje det at det i mange sammenhenger er vanskelig å holde seg objektiv nok til saken.

Hvor lang levetid har egetlig LCD?

Lenke til kommentar
Oled har vel så vidt jeg har skjønt stort sett alle fordelene til lcd og crt, noe som skulle utkonkurere plasma, kan man jo håpe.
Ja nesten alle, om du ser bort i fra låst oppløsning og muligens kort levetid. Men OLED vil tilby et skarpere og bedre bilde enn CRT på en tykkelse og effektforbruk som er bedre enn LCD. Samtidig vil innsynsvinkelen være bra, og responstiden vil være minst like bra som CRT. (OLED kan også brukes som gjennomsiktige skjermer og/eller skjermer som kan bøyes) OLED inneholder heller ikke kvikksølv eller andre alvorlige miljøgifter så vidt jeg har forstått det, OLED består av organisk materiale ;).
Lenke til kommentar

Seaweed:

Min 1080 37" LCD oppskalerer DVD filmer så ekstremt bra at filmene har fått nytt liv. Så jeg skjønner ikke helt det du sier.

Forøvrig kjøper jeg BD filmer så det ryker og følger med på highdefdigest.com så jeg ikke får de dårlige konverteringene. Så langt er det en herlig opplevelse.

I tillegg kan jeg spille PC spill på den med 1080 oppløsning via HDMI og det er en ekstremt digg opplevelse. PS3 er selvf. også tilkoblet via HDMI og er bare konger. Wii er tilkoblet via komponent og er meget bra.

Edit:

Det er selvf. spilleren som oppskalerer. Men kjøp alltid en LCD TV med 1:1 pixelmapping så kan du kjøre bildet i native oppløsning og kvalitet uten tap.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ser heller ikke hva folk klagere over.

Kjører mine DVD filmer via min Marantz dvd spiller og den oppskalerertil 1080p uten noen problemer. Min ps3 oppskalerer og til 1080p uten problemer...

Spiller PS3 på den og har en veldig bra opplevelse så sant spillene er bra :) Modern warfare er nytelse på denne. Kombinert med min HTPC har jeg så langt utelukkende postive ting å si om min 46" LCD skjerm

Skal jeg se film kobler jeg bare opp min projektor og har 3 meter langt bilde. At sortnivå ikke er til å ronke etter er helt greit, for det er så stort og så bra at SAMTLIGE av mine venner er kjempehappy.

Komtrastene på min LCD er 10 000 : 1 og det holder i massevis for meg :)

Lenke til kommentar
Ser heller ikke hva folk klagere over.

Kjører mine DVD filmer via min Marantz dvd spiller og den oppskalerertil 1080p uten noen problemer. Min ps3 oppskalerer og til 1080p uten problemer...

Spiller PS3 på den og har en veldig bra opplevelse så sant spillene er bra :) Modern warfare er nytelse på denne. Kombinert med min HTPC har jeg så langt utelukkende postive ting å si om min 46" LCD skjerm

Skal jeg se film kobler jeg bare opp min projektor og har 3 meter langt bilde. At sortnivå ikke er til å ronke etter er helt greit, for det er så stort og så bra at SAMTLIGE av mine venner er kjempehappy.

Komtrastene på min LCD er 10 000 : 1 og det holder i massevis for meg :)

LCD fungerer ganske bra på film, do skulle svartnivået gjerne vært bedre. Men til spill er det fortsatt endel problemer med LCD-TVer, de har ofte mye forsinkelser feks, dessuten problemer med beveglige bilder, noe som ikke trenger å være så problematisk når det gjelder film, potensielt kritisk når det gjelder spill. Misforstå meg rett, LCD-tver har god kvalitet, men det er mye å fikse på også.

AtW

Lenke til kommentar
Seaweed:

Min 1080 37" LCD oppskalerer DVD filmer så ekstremt bra at filmene har fått nytt liv. Så jeg skjønner ikke helt det du sier.

Forøvrig kjøper jeg BD filmer så det ryker og følger med på highdefdigest.com så jeg ikke får de dårlige konverteringene. Så langt er det en herlig opplevelse.

I tillegg kan jeg spille PC spill på den med 1080 oppløsning via HDMI og det er en ekstremt digg opplevelse. PS3 er selvf. også tilkoblet via HDMI og er bare konger. Wii er tilkoblet via komponent og er meget bra.

Edit:

Det er selvf. spilleren som oppskalerer. Men kjøp alltid en LCD TV med 1:1 pixelmapping så kan du kjøre bildet i native oppløsning og kvalitet uten tap.

Din tv er sikkert bra nok for deg, smak og behag :)

Har du sammenlignet med en plasma? Fra samme kilde? (Pioneer og Panasonic er de to merkene jeg ville anbefalt å sammenligne med, hvis du en gang skulle få ånden over deg).

Kjørte xbox360 med hdmi til en ny 32" Samsung lcd tv med 1080p oppløsning og xbox360 med komponent til en eldre 42" pioneer plasma i 1080i, jeg var hvertfall ikke i tvil, komponent til plasma var mye bedre, alt så mere levende ut, kanskje ikke fullt så skarpt men fortsatt ett mere behagelig bilde totalt sett. (Farge, dybde)

Har ikke noe med tilpassning å gjøre, lcd teknologien er nyere, og oppløsningen er som regel høyere, men det behøver ikke bety at bildet er bedre, ikkesant? (SMak og behag)

De lcd tvene jeg har sett har vært generelt dårlige i forhold til de plasma tvene jeg har sett, selv om lcd sikkert kan oppleves som bra på SD sendinger også, hvertfall hvis du ikke har noe å sammenligne med. Tver stilt opp i butikk bør aldri brukes som utgangspunkt for å vurdere kvaliteten, der er alt justert i hytt og pine, og 30 tver deler gjerne en kilde.

Min mening er at noen LCD tver opptill 32" er greie nok, men bildet blir så mye mere levende med plasma. Om ett år eller to så er det godt mulig at jeg syntes at lcd teknologien har kommer så langt at det er sebart for mitt bruk, men frem til nå har jeg syntes synd på de kompissene mine med lcd som sier kvaliteten er så fet, og jeg ser på tven og tenker: Huttemegtu, de vet ikke hva de går glipp av.....

Endret av seaweed
Lenke til kommentar

I Spill har oppløsning absolutt noe å si ;) Hvertfall i FPS spill :)

Uansett er jeg veldig fornøyd med min LCD skjerm. Jeg liker skarpe bilder jeg da, fremfor å skille mellom pantersort, sotsort og supersort (en sort farge bare noen få i befolkningen ser, som er en helt spesiell sortfarge som kun kan vises i stummende mørke på superavanserte apparater som koster minst 100k)

Dessuten lever vi i dataverden hvor stadig fler digitale medier kobles til tven. Jeg kobler min Nikon d300 direkte til min LCD skjerm via HDMI. Rimelig bra resultat :fun:

Hva andre har driter jeg i, men når en selger prøver å pushe plasma til mine venner og familie som har helt andre behov, blander jeg meg inn og spør om han er idiot. Noen er så selvdiggere at de elsker plasma, for da kan de sitte å se på seg selv i skjermen :)

Lenke til kommentar
Uansett er jeg veldig fornøyd med min LCD skjerm. Jeg liker skarpe bilder jeg da, fremfor å skille mellom pantersort, sotsort og supersort (en sort farge bare noen få i befolkningen ser, som er en helt spesiell sortfarge som kun kan vises i stummende mørke på superavanserte apparater som koster minst 100k)

Det er vel strengt tatt ikke alle andres sitt problem at du har et forferdelig dårlig syn? Alle kan se kontrastforskjeller og svartnivå langt bedre enn selv den beste plasma-TV (se f.eks. OLED-TV-en til Sony). Selv om du ikke har behov for et bra bilde, så er det andre som har det, og det forandres ikke av merkelige påstander fra deg. Vil du ha et skarpt bilde, så kjøper du en plasma med 1080p-oppløsning. Om du ikke har råd til det, men har lyst til å sitte med en liten LCD-TV med høy oppløsning og et ellers makabert dårlig bilde, så får du selvfølgelig lov til det; men å komme med påstander om at LCD på noen måte utfordrer plasma på bildekvalitet kommer du ingen vei med -- det er simpelthen løgn.

LCD er en teknologi som burde ha blitt forbigått i stillhet. Dessverre har den et fortrinn i billig produksjon, så vi må nok leve med uhumskheten i noen år til.

Lenke til kommentar

LCD er en teknologi som absolutt ikke burde forbigått i stillhet. Her har du enorme skylapper igjen :)

For det første hadde vel svært få av oss hatt bærbar pc om det ikke var for LCD. Videre er LCD flimmerfritt og mange har unngår migrene på bakgrunn av dette. Den er lyssterk noe som gjør den mer behagelig å jobbe med i dagslys.

90% av alle mennesker syns LCD bildet er bedre enn CRT bildet og at de ser mer farger på den måten. Husker når et flertall på forumet gikk over til LCD og merket at diskusjonsboksene hadde flere enn en farge...

LCD vs Plasma diskusjonen derimot er avhengig av bruksområdet. Og du kan gjerne rope at jeg har dårlig syn. Jeg er happy og samtlige av mine venner er happy. Mulig vi begynner å bli blinde med aldern, men igjen er vel det bare en fordel :) Jeg trives med skarpe bilder, mulig ikke du gjør det ;) Og btw; jeg liker å sitte i normalt lys når jeg ser tv, jeg har ikke dedikerte mørkerom for de få timene jeg bruker foran skjermen :)

Plasma derimot er kanskje en teknologi som burde vært forbigått i taushet, noe den absolutt har gjort for folk flest ,)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...