Roger J. Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Hei! Registerreimen gikk av her om dagen da jeg var på tur på ferie, og som følge av dette må topp og diverse skiftes. Før ferien hadde jeg forhørt meg med merkeverksted om hvor langt og lenge en registerreim til min bil skulle vare og fikk vite at den skulle skiftes med en intervall på 5 år eller 75.000km, noe som min var innenfor. Bilen er '99 modell og var klar for sitt 2. registerreimbytte i august. Nå har verkstedet gitt meg tilbakemelding på garantiforespørselen og videreformidler til meg at selskapet sentralt ikke er villig til å dekke mer enn 50%, og at verkstedet skal dekke 25%. Begrunnelsen til reduksjonen var at det sto "anbefalt" intervall i servicebeskrivelsen, noe som i deres øyne ikke betyr at den skal holde intervallens tid. Dette synes jeg er ganske urimelig da jeg ikke har noen annen forutsetning enn å og gå ut ifra det som står i servicehefte. Er det noen her som har peiling på rettigheter i slike tilfeller, eller kanskje har egne erfaringer med en lignende situasjon. Jeg er definitivt ikke så positivt innstillt på å betale for en reperasjon i denne prisklassen, der selv 25% blir svært mye penger. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Om, du har hatt servicen hos et merkeverksted, og det var et verksted som bytta den, kan du kreve og få dekket alt. En reg. reim skal sjekkes ved service, og ser den dårlig ut skal den tas. Har du ikke fått beskjed om at den er dårlig, så ville den gå til neste service, eller skifteintervalet som var 5 år eller 75K. Lenke til kommentar
Roger J. Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Siste servicen hadde jeg i mai i fjor, sammen med en Eu-kontroll. Før den tid har jeg bare hatt service hvert 2. år siden jeg ikke kjører så mye(under 8000 i året), og reg. reim i august '03, men alle er tatt hos samme verksted. Er egentlig litt glad opp i dette styret at reimen røk før garantien gikk ut, eller skal jeg si "den antatte garantien". Er ikke så interessert å gå inn der og kreve så mye uten å ha noen regler eller lover å henvise til. Noen som kan hjelpe med det? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 En registerreim har nok ikke reklamasjonsrett på 5 år siden den ikke er "ment å vare vesentlig lengre enn 5 år" (og da er det 2 år), så noen lover finnes det nok ikke. Det eneste du har å gå på er dersom produsent har gitt garanti på at den skal vare å 5 år eller den angitte kjørelengden, noe jeg tviler på siden de sier de bare anbefaler skift etter 5 år/x antall km. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Hvis du har følgt serviceanbefalingene som forhandleren/bilprodusenten har lagt. Så kan ikke du klanderes for at registerreima røyk. Det er de som har gjort en feil/produsert en del som ikke følger spesifikasjonene og bør ta ta konsekvensene av det. Lenke til kommentar
Roger J. Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Det er det jeg også mener. Hvis produsenten av reima ikke garanterer 5år så må de heller si at den må skiftes ved 4 år, enn å anbefale skift hvert 5. år. Slik de tolker dette, så kan man jo ikke gå ut ifra noe tidsrom på når reima skal skiftes. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 En registerreim har nok ikke reklamasjonsrett på 5 år siden den ikke er "ment å vare vesentlig lengre enn 5 år" (og da er det 2 år), så noen lover finnes det nok ikke. Det eneste du har å gå på er dersom produsent har gitt garanti på at den skal vare å 5 år eller den angitte kjørelengden, noe jeg tviler på siden de sier de bare anbefaler skift etter 5 år/x antall km. Les forbrukerkjøpslovens §27 litt bedre.. Om en vare er ment å vare vesentlig lengre enn 2 (to) år, så er det 5 års frist. Det er IKKE slik som du og noen andre tror, at tingen må være ment å vare vesentlig lenger enn 5 år. Henviser til mobiltelefon-dommen i høyesterett, hvor mobiler ble ansett å vare vesentlig lengre enn to år, og dermed fikk 5 års frist. At en reim som har anbefalt skiftintervall på 5år/75.000 km er ment å vare vesentlig lenger enn to år bør det ikke være noen tvil om.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Du har rett, glem det jeg skrev. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå