Gå til innhold

BK: Bilde av dagens solformørkelse

Anbefalte innlegg

Det er ikke så ofte en får anledning til å ta bilder av solformørkelse. Her er et av dagens forsøk som jeg selv synes er relativt vellykket. Brukte raskeste lukkertid og minste blender på objektivet - et Nikkor 55-200 VR. Dette hadde ikke gått uten spesialsolfilter dersom det ikke hadde vært delvis overskyet vær - noe som også gir tilleggsdimensjon i bildet.

post-89461-1217590481_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som de før meg allerede har sagt ble det bra.

Hadde jeg derimot ikke vært klar over hva det egentlig er ville jeg antatt at det var en halvmåne, og dermed langt fra like spennende og mystisk.

Eneste som er synd, er som PM allerede har nevnt, at formørkelsen er alene. Det kunne gjort seg med et hus/tårn eller lignende i tillegg.

Tommelen opp, uansett.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Er enig i at slike bilder blir finere dersom man kan ha noe jordnært med, f.eks tre eller bygninger. Problemet er derimot at solen, selv i delvis formørket tilstand, er et svært lyst objekt - og alle omgivelser blir svart eller i beste fall strekt undereksponert når blender og lukkerhastiget må innstilles slik som i dette tilfellet. Ennå verre blir det om det er klarvær og man må bruke solformørkelsesfilter - da blir alt annet garantert helt svart. En måte å få en sol som ikke ser ut som måne er å ta bildet tidlig eller seint i fasen (når bare liten del av solskifen er dekket), men under de rådende værforhold med tildels skydekke og bare glimt av solen så må det bare bli slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...