Gå til innhold

Løpenummer i Excel


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter litt med et excel dokument.

 

Jeg ønsker å sette en variabel i excel som øker for hver utskrift. Altså slik at jeg kan trykke på utskriftsknappen og sette kopier til 100 og at hvert nummer for sitt unike nummer.

 

Er dette mulig?

 

Jeg vil ikke ha 100 sider i et dokument.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg sliter litt med et excel dokument.

 

Jeg ønsker å sette en variabel i excel som øker for hver utskrift. Altså slik at jeg kan trykke på utskriftsknappen og sette kopier til 100 og at hvert nummer for sitt unike nummer.

 

Er dette mulig?

 

Jeg vil ikke ha 100 sider i et dokument.

Mener du at du ønsker ett tall på hver utskrift? Første kopien får 1 andre kopien får 2 etc?

 

G.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg prøver å forklare igjen.

 

Jeg har et excel ark.

 

Det skal jeg ha 100 kopier av som er nummererte. Jeg kan ikke skrive nummerne for hånd. De må være trykte.

 

Samtidig kan ikke dokumentet være for stort så jeg kan ikke kopiere det hundre ganger i samme dokument med forskjellige nummere.

 

Jeg trenger en funksjon\smart ide som nummerer arkene mens de printes.

 

 

 

 

 

Nå har jeg gjort det på den måten at jeg legger de ferdigskrevete excel arkene tilbake i printeren og bruker word og fletter inn nummerne etterpå. Men det er jo ganske tungvindt.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg prøver å forklare igjen.

I tilfelle denne var rettet mot meg: Joda, jeg forstår hva du trenger. Desverre har jeg ingen god løsning for deg (men det har forhåpentligvis andre).

 

Min kommentar rett over, "så ikke helt hva du spurte etter.", var rettet mot at jeg ikke tenkte over at det var excel du skulle skrive ut fra (og ikke word)...

Lenke til kommentar

Kan prøve på en kjapp guide her for å kjøre denne macroen.

 

(obs! excel 2003, engelsk versjon)

 

1) I excel, trykk på ALT+F11 for å gå inn i visual basic editor (eller Tools -> Macro -> Visual Basic Editor)

2) Dobbelklikk på "thisWorkbook" (øverst i høyre hjørne her hos meg. Dersom du ikke ser denne bruk: view -> Project explorer)

3) Lim inn koden

4) Vi kan nå kjøre koden ved å trykke F5 ELLER gå tilbake til Excel og gå inn på:

Tools -> Macro -> Macros.

 

Og i vinduet som dukker opp, velge macro vi nettopp la inn, og trykke på "Run"-knapp.

Lenke til kommentar

Takk, nå ser det MYE bedre ut. ett oppfølgingsspørsmål; har du noen koder for å formatere teksten? Jeg er nødt til å ha den i en bestemt font, størrelse og possisjon i dokumentet.

 

Fikk til å få det til toppen ved å skrive CenterHeader istedet for CenterFooter. Men sliter fortsatt litt med størrelse og font.

 

Takk

Lenke til kommentar

tok dette fra "help" i excel. Se nederst for bruk. Altså, det er bare spesielle tegn man setter inn for å oppnå ønsket effekt.

 

Formatting Codes for Headers and Footers

The following special formatting codes can be included as a part of the header and footer properties (LeftHeader, CenterHeader, RightHeader, LeftFooter, CenterFooter, RightFooter ).


Format code	Description
&L	Left aligns the characters that follow.
&C	Centers the characters that follow.
&R	Right aligns the characters that follow.
&E	Turns double-underline printing on or off.
&X	Turns superscript printing on or off.
&Y	Turns subscript printing on or off.
&B	Turns bold printing on or off.
&I	Turns italic printing on or off.
&U	Turns underline printing on or off.
&S	Turns strikethrough printing on or off.
&D	Prints the current date.
&T	Prints the current time.
&F	Prints the name of the document.
&A	Prints the name of the workbook tab.
&P	Prints the page number.
&P+number	Prints the page number plus the specified number.
&P-number	Prints the page number minus the specified number.
&&	Prints a single ampersand.
& "fontname"	Prints the characters that follow in the specified font. Be sure to include the double quotation marks.
&nn	Prints the characters that follow in the specified font size. Use a two-digit number to specify a size in points.
&N	Prints the total number of pages in the document.

Example
This example prints the date and page number at the top of each page.
Worksheets("Sheet1").PageSetup.CenterHeader = "&D page &P of &N"

 

Og to eksempler til fra:

http://support.microsoft.com/kb/142136

 

som viser hvordan overnevnte format koder benyttes til å endre hhv font størrelse og font-type.

 

		 'The line below will print the words "header text" underlined
	 'and in font size 24. Even though the CenterHeader is
	 'indicated, the "&L" will force it to the left.

	 ActiveSheet.PageSetup.CenterHeader = "&L&U&24header text"



	 'This line of code will format the words, "my text", in the
	 'font Arial and use Bold. Notice that each piece is enclosed in
	 'quotation marks.

	 ActiveSheet.PageSetup.RightHeader = "&""arial,bold""my text"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...