Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husleieloven, slitasje og depositum

Feromon

Anbefalte innlegg

Hei!

Kunne gjerne tenkt meg ett par råd i denne saken.

I februar i år inngikk jeg en leieavtale om ett rom i en leilighet i Oslo.

De første måndene av leieforholdet foregikk uten hendelser av negativ karakter. Med unntak av en SMS jeg mottok bare 1 mnd etter innflytting om at vi måtte si opp leieforholdet eller jeg betale 1000kr mer i måneden, dette ble det ikke noe av etter at jeg sa klart ifra om hva husleieloven sier om dette.

Det viser seg senere at huseier, som forøvrig har sin adresse registrert på leiligheten, avlegger hyppige besøk i leiligheten for å hente posten sin som er adressert hit. Under disse besøkene har han også "kontroller" av ryddighet osv. Og vi som bor der fikk stadig beskjed om at slikt rot osv ikke kunne finne sted.

I leieavtalen er det huket av for at det skal kunne holdes visning i leiligheten, forutsatt at dette skjer med varsling innen rimelig tid. I starten ble slik varsling gjort 3-4 dager i forveien, hvilket jo er en relativt kort frist, men akseptabelt.

Senere begynte vi å få SMSer sent fredag kveld om at det ble visning på søndag, og at leiligheten måtte være vasket, ryddig og fri for personlige eiendeler som sto synlig fremme. Dvs, alt av toalettsaker, bestikk osv måtte stues vekk. Det var ikke tillat å oppholde seg i leiligheten under visningen. Disse visningene ble avholdt ca hver 14.dag, og ofte både fredag og lørdag.

Når jeg nå skulle flytte ut, får jeg beskjed om at han har oppdaget "riper" i parketten hvor kontorstolen min har stått.

Jeg ser jo selv at jeg ikke burde la en kontorstol stå rett på parkett, men det er nå en gang tilfellet. Disse ripene er nesten ikke synlig, men man kjenner de dersom man drar hånden over området. Huseier har nå bedt meg si noe om hva jeg tenker om dette, og hvordan vi skal løse det. En annen feil jeg har gjort, var at jeg glemte å komme tilbake etter utflytting for å gjenomføre en skikkelig vask. Nøklene til leiligheten ble også avlevert huseier 3 uker etter utflytting, da jeg var på ferie og i farten glemte å levere disse.

Jeg mistenker at depositumet, som var på standard 3 mnd husleie, ble betalt til huseiers private konto og på den måten har inngått i hans private økonomi som jeg vet var hardt prøvet på den tiden.

Spørsmålet mitt blir derfor:

- Hvilke konsekvenser vil det få for avtalen at depositumet ikke ble behandlet korekt?

- Hva kan han kreve av meg vedr skaden i parketten?

- Kan han kreve meg for husleie pga av nøklene? Kan han gjøre dette selv om han skulle fått leid ut objektet umiddelbart etter min utflytting?

- Hva bør jeg svare, og i hvilken form.

- Kan ripene i parketten avskrives som normal slitasje? Dersom ripene i gulvet må dokumenteres ved en evnt tvist tviler jeg på at det er mulig å oppdage disse på ett normalt fotografi.

Hadde satt umåtelig pris gode saklige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett par raske tips, så kan jeg prøve å se nærmere på det senere.

1. Husk at huseier ikke kan ta utlegg i depositum for noe som helst han ikke kan dokumentere. Er litt sketchy at du ikke virker sikker på hvordan depositummet ble håndtert. Fikk du kvittering, f. eks?

2. Hva har du allerede sagt til han ang parketten? Fasthold at det er slitasjeskader som må påregnes.

3. Han kan neppe kreve deg for noe som helst fordi han fikk nøklene litt sent. han hadde vel fremdeles tilgang på leiligheten?

4. www.lbf.no

Lenke til kommentar
1. Husk at huseier ikke kan ta utlegg i depositum for noe som helst han ikke kan dokumentere. Er litt sketchy at du ikke virker sikker på hvordan depositummet ble håndtert. Fikk du kvittering, f. eks?

Det er jeg klar over, og jeg tror det skal bli vanskelig for han å dokumentere store nok skader til at det må repareres.

Når det gjelder depositum, mistenker jeg det nevnte pga kontonummeret han oppga. Det var hans private, og nei jeg har ikke fått noen kvittering på dette.

2. Hva har du allerede sagt til han ang parketten? Fasthold at det er slitasjeskader som må påregnes.

Det jeg har sagt, er at jeg kan kjenne ripene i gulvet men knapt se de. Etter dette har det ikke vært noen dialog mellom oss.

3. Han kan neppe kreve deg for noe som helst fordi han fikk nøklene litt sent. han hadde vel fremdeles tilgang på leiligheten?

Han har hele tiden hatt tilgang til leiligheten, gjenom egen nøkkel. Alle mine ting var ute av leiligheten ved kontraktens utløp.

4. www.lbf.no

Takk for innspill :)

Er det noen som kan vise til saker/tvister hvor depositumet har vært brukt på denne måten?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Update: har nå gjentatte ganger vært i kontakt med huseier, og han sier han holder tilbake depositum grunnet skaden i gulvet. Alternativet jeg har blitt gitt er å godkjenne ett trekk på 1500kr for vask og 2500kr for gulvet, evnt utbedre skaden i gulvet selv.

Han inrømmer at depositumet ikke har stått på en korekt konto, men at det er urørt.

What to do?

Lenke til kommentar

Hva med å ta kontakt med en takstmann eller lignende bygningskyndig person for en liten vurdering av "skaden".

Så kan denne vurdere om dette er mer enn "vanlig slitasje" etter normal bruk.

Regningen på denne vurderingen blir nok lavere enn de 2500,- huseier krever.

En annen ting; "depositumet" som ikke er satt inn på normal Depositumskonto, og ikke kvittert for, kan du si til huseier blir å definere som forskudd. Forskudd mer enn en månedsleie er i henhold til husleieloven forbudt.

Lenke til kommentar

Egentlig burde dere begge ha opprettet en konto som pengene sto låst på. Tror ikke det er noen lov som forbyr bruk av privat kontot? Annet enn at det er mye mer husreint og opprette en felles en.

EDIT: Men, det du har krav på, er renter på depositumet fra pengene ble satt inn. I utgangspunktet er det dine penger som huseier skal ha som sikkerhet.

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Hei. Jeg lurer også på noe i forhold til leieforhold. Leste tråden, og så at du anbefallte en takstmann til å vurdere skader/slitasjen. Jeg har lagd to bitte små hull/snitt i kjøkkenbenken ved et uhell. De er på ca 0.5cm, og er 2 mm dype ca. Jeg leier et dyrt sted, og huseier er banksjef. Han vil at jeg skal erstatte benkeplaten. Jeg kaldte dette skade, og dermed nekter han for at dette er vanlig slitasje. Jeg mistenker at den benkeplaten er forferdelig dyr, og det vil sluke mye av depositumet mitt.

Jeg har i tillegg klart å få løsnet fronten på en skuff under senga. Den var festet med to små skruer. Huseier sier han skal ha 500kr for dette, selv om jeg har tilbudt meg å feste den selv med nye skruer.

Jeg har 3 mnd oppsigelse i kontrakten,men skal få "slippe" å betale for mer enn to mnd. Jeg flytter etter bare en mnd. Kan huseier kreve husleie for en mnd jeg ikke bor der? selv om han får leid ut leiligheten før?

Setter veldig pris på svar. Litt bekymra for depositumet mitt:/

Lenke til kommentar

Hei. Jeg lurer også på noe i forhold til leieforhold. Leste tråden, og så at du anbefallte en takstmann til å vurdere skader/slitasjen. Jeg har lagd to bitte små hull/snitt i kjøkkenbenken ved et uhell. De er på ca 0.5cm, og er 2 mm dype ca. Jeg leier et dyrt sted, og huseier er banksjef. Han vil at jeg skal erstatte benkeplaten. Jeg kaldte dette skade, og dermed nekter han for at dette er vanlig slitasje. Jeg mistenker at den benkeplaten er forferdelig dyr, og det vil sluke mye av depositumet mitt.

Jeg har i tillegg klart å få løsnet fronten på en skuff under senga. Den var festet med to små skruer. Huseier sier han skal ha 500kr for dette, selv om jeg har tilbudt meg å feste den selv med nye skruer.

Jeg har 3 mnd oppsigelse i kontrakten,men skal få "slippe" å betale for mer enn to mnd. Jeg flytter etter bare en mnd. Kan huseier kreve husleie for en mnd jeg ikke bor der? selv om han får leid ut leiligheten før?

Setter veldig pris på svar. Litt bekymra for depositumet mitt:/

1: Har du ordinær depositumskonto? Eller er penga hos huseier?

2: Når det gjelder slitasjen/skaden er det vanskelig å si hva dette er, men "uhell" kan være ordinær slitasje, eller noe annet. Her ville jeg prøvd å få til en minnelig ordning med huseier. Husk at han må gå til sak for å få pengene sine, hvis du har en skikkelig depositumskonto.

3: Nei, fra den dagen huseier faktisk får leid ut på nytt skal du ikke betale leie. Han har også plikt til å leie ut så fort som mulig, og kan ikke trenere for så å kreve leie av deg.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at man kan drite i oppsigelsestid fordi utleier plikter å leie ut så fort som mulig igjen?

Det vil være eit kontraktsbrudd å flytte ut på dagen. I enkelte tilfeller vil dette kunne bety at du pådrar deg ei erstatningsplikt.

Men det stemmer at utleiger har eit tapsbegrensningsplikt, dette følger av den ulovfesta lojalitetsplikta.

Dette er ikkje det same som at utleiger må sleppe alt anna som han styrer med for å få leigd ut boligen, men huseigaren kan heller ikkje forpli passiv for at du skal måtte betale ut heile oppsigelsestida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...