Gå til innhold

nytt 450D eller brukt 30D?


Anbefalte innlegg

Autofokus er et samarbeidsprosjekt mellom objektiv og hus.

 

Det er i prinsippet to relevante måter å fysisk fokusere et objektiv.

 

Nikon har i mange år hatt den berømmelige fokusskruen som driver fokuseringen mekanisk. Canon har i alle år benyttet et elektronisk system der elektronisk informasjon om hvordan fokus skal settes sendes til objektivet der en motor tar seg av den fysiske handlingen.

 

Dette betyr at det i praksis er kameraet som forteller hvor fokus skal sitte, mens objektivet plasserer fokus rent fysisk. Der kamera har en betydning er normalt på sensitiviteten autofokussensoren har. Dersom denne er mer sensistiv vil autofokus fungere i mindre lys. Dessuten vil kameraets evne til å raskt finne frem til rett fokus ha en innvirkning på hvor fort objektivet kan begynne å sette fokus. Objektivets rolle når det kommer til hastighet varierer. Med fokusskrue kan et hus med rask fokusskrue ha stor betydning for AF-hastigheten, Nikon F5 er vel kjent for nettopp dette.

 

I objektiv med egen motor er det motoren som bestemmer hvor kjapt den faktisk fokushandlingen gjennomføres. Og noen ganger vil selve størrelsen og vekten på elementene innad i objektivet som skal flyttes ha noe å si. Olympus 35-100/2 er et eksempel på dette, der det er så mye vekt som skal flyttes innad i objektivet at det sinker autofokusen.

 

Alt i alt blir det en kombinasjon. E-3 med 14-54 fokuserer mye raskere enn E-400 med 14-54, men E-3 med 12-60 fokuserer mye raskere enn E-3 med 14-54 fordi 12-60 har en raskere motor.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes Simon gir en bra oversikt over fokusering, det er kombinasjonen av egenskaper til hus og optikk som avgjør hastighet og nøyaktighet. Canon sier at 20D/30D/40D har raskere fokus enn 350D/400D/450D, og 1D har et ennå bedre fokussystem. Det Canon ikke sier noe om er hvor mye bedre, og det er heller ikke gitt at forrige generasjon (30D) av prosumer har raskere fokus enn siste versjon av de rimeligste kameraene (450D, hvis du ser bort fra 1000D).

 

Og er du interessert i for eksempel fugler eller andre relativt små og raske motiver så er det klart at antall punkter også spiller inn. Desto flere punkter, desto større sjanse for at et av de finner noe i motivet å fokusere på selv om du ikke rekker å plassere fokuspunktene optimalt.

Lenke til kommentar
Hei,

 

er en amatørfotograf som har fotografert noe med speilrefleks i den "gamle" ikkedigitale verden for en god del år siden, og er nå i ferd med å kjøpe meg mitt første digitale speilreflekskamera (har hatt mange digitale kompaktkameraer oppigjennom da). Jeg var svært ivrig da jeg fotograferte en del tidligere, og ønsker nå å kjøpe meg et kamera jeg kan ha en stund framover uten å føle at det begrenser meg på noen måte (nå vet jeg jo at gode objektiver kanskje er minst like viktig for bildekvalitet da).

 

har sett litt på 450D, og synes det er ut som et veldig godt kamera på mange måter. Et annet alternativ er å gå for en 30D, som man kan få brukt for fra 3500,- og oppover. Skal til usa om ikke lenge, og der ligger 450D på ca 4000 inkl kitobjektiv.

 

Hva får jeg i tillegg av nyttig funksjonalitet dersom jeg går opp en serie til 30D (brukt), og hva mister jeg dersom jeg går for et nytt 450D vs en brukt 30D?

 

Håper noen kan komme med gode innspill.. har forsøkt å søke litt på nett rundt dette uten å finne noen klare svar.

 

mvh

TorI

 

Hei. Les dette innlegget med visshet om at jeg ikke har lest gjennom tråden. Jeg vil likevel prøve å hjelpe deg.

 

For det første: Begge er meget gode kamera. Forskjellene dem i mellom har du helt sikkert lest gjennom en god del ganger, så det gidder jeg ikke kommentere. Hver sin smak, og hvilke funksjoner man trenger er helt subjektivt.

 

Du velger rett og slett det kameraet som ligger best i hånden, og det magefølelsen sier, og gir .. i alt det andre, bortsett fra de funksjonene du virkelig trenger!

 

Trenger du et kjapt kamera? (30D)

Trenger du liveview (dog uten autofokus)? (450D)

Liker du at kameraet føles solid (30D), eller vil du ha det noen gram lettere? (450D)

 

Sånn kan du fortsette nedover i det vide og det brede.

 

 

Jeg vil også råde deg fra å kjøpe selve kamerahuset i USA. Det er mye som kan gå gærent, og da er det veldig godt å kunne svippe innom den lokale sjappa med god service og få det fikset der. Det sparer deg for mye styr om du måtte sende det til USA for sjekk/reperasjon. Det er også vanskeligere å få videresolgt et kamerahus kjøpt i statene. Optikk, derimot, har ikke så mye elektronikk innenbords, så dette kan du trygt handle over there.

 

En tredje ting: Om du skal kjøpe 450D-kit, så pass godt på at du får 18-55 med IS! Meget iktig detalj der. Uten-is-versjonen er nemlig elendig, IS-versjonen noe mindre elendig.

 

Hvilke kamera brukte du i din ikkedigitale verden?

 

Mitt valg ville uten noen som helst tvil være et brukt 30D i god stand.

 

Grunnen er at 30D ligger rundt regner førti tusen ganger bedre i hendene mine enn 450D. Det du mister er LiveView, fire megapiksler, bedre bilder rett ut av kameraet, en større skjerm, og 30D er naturligvis tyngre.

 

30D gir deg 1.5 ekstra bilde i sekundet (merkbart om du skyter sport), bedre byggekvalitet, større grep, topp-LCD-skjerm som viser fotoinstillinger, muligens litt bedre AF (men forskjellene er garantert små, og de kan til og med gå i 450Ds favør, jeg er usikker). Du får også to innstillingshjul (som er genialt), en bedre søker, bedre batterilevetid og flere knapper for kjapp endring av innstillinger.

 

Jeg ville valgt 30D, du skal velge det som passer nevene dine best, og det trenger ikke være et Canonkamera, for å nevne det.

Helt enig. 30D er godt i hendene (mine), solid, knall bildekvalitet og raskt nok for de fleste. :)

 

Canon 30D + Tamron 17-50, som er komboen jeg selv bruker, anbefales!!

Lenke til kommentar
Med fokusskrue kan et hus med rask fokusskrue ha stor betydning for AF-hastigheten, Nikon F5 er vel kjent for nettopp dette.
Utvilsomt - og ikke minst hvor tungt glass du setter på. Satte en 50mm f/1.8 på en D700 i forrige uke, og det gikk både styggfort og nesten lydløst. På proffhusene har det faktisk ingenting for seg med AF-S på disse. Men på billigere hus med svakere motor, har det nok noe for seg ja...
Lenke til kommentar
Trenger du et kjapt kamera? (30D)

Trenger du liveview (dog uten autofokus)? (450D)

 

...

 

Canon 30D + Tamron 17-50, som er komboen jeg selv bruker, anbefales!!

For å veie opp legger jeg meg i andre enden av kampen mellom 450D og 30D (og det har jeg vel gjort allerede og).

 

450D har autofokus i liveview. Er bare å skru på en custom function.

 

Jeg opplever 30D og 450D som like raske, sikkert fordi jeg aldri tar bilder av ting som beveger seg raskt. Derimot var forskjellen mellom å ha USM/HSM og ei mye større.

 

Jeg brukte selv 30D + Tamron 17-50mm i et år, og det er en fin kombo på papiret, men siden den ikke lå like godt i hånden min som kjærestens 400D så brukte jeg hennes kamerahus istedet mesteparten av tiden. Kamerahus som ikke passer i hånden er like nyttig som sko i feil størrelse om du ikke skal ha det stående på stativ hele dagen.

 

Jeg prøver vel å overbevise deg om at hvis 450D ligger best i hånden skal du ikke tvile på grunn av fart på autofokus, FPS, byggekvalitet eller annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...