2bb1 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Fikk mine to Samsung 1TB-disker i går, og planen var å sette disse i raid 0. Fulgte anvisningen i manualen, og fikk satt opp raidet korrekt (se bilde under - beklager blitzen). Se fra post #7 og utover, der har jeg forklart problemet og fremgangsmåten detaljert. Endret 3. august 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Er det XP du skal legge inn er du nødt til å skaffe deg en (låne) . Og bruke/trykke F6 under installasjon. Er bare å kople til floppy stasjonen midlertidig. Andre alternativet er å slipstreame raid driverene til texmode setupen til en "ny" XPCD . Men det kan fort bli endel pes å få til . Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Okei. Har Vista 64-bits liggende om det gjør saken enklere? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Da kan du laste drivere fra disk , usb-pinne osv . Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Redigert: Gå til innlegg #7. Endret 2. august 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Det er ikke jmicron driver disk du skal lage men Intel ICH9R 64bit RAID/AHCI. Men du sier du ikke har floppy - da går ikke den applikasjonen der for ditt vedkommende. Jeg har pakket sammen ICH9R 64bit driver disk filene til deg. Last ned denne zip fila pakk den opp og legg den på en minnepenn i en mappe som heter intel e.l. Når du installerer Vista ved bilde som spør "hvor du skal installere til" klikk på "Load Driver" som står nede på skjermen og browse deg frem til minnepennens driver folder og velg iastor.inf. 8_2_Driver64.zip Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Hei igjen syar, og takk for filene! Siden jeg kommer til å bruke XP som primær-OS, har jeg nå skaffet en floppy. Men sliter fortsatt med blåskjerm under installering av XP. La meg forklare nærmere: 1. Velger "RAID" under SATA Configuration (som beskrevet i bruksanvisningen). 2. Setter diskene opp i raid0 (bilde 1). Alt etter bruksanvisningen, så burde være ok. 3. Kobler til floppy med 1,44MB diskett hvor jeg har extractert Intel 32-bits raid-driveren. PS: Formaterte disketten med alle alternativer huket av med unntak av "Gjør dette til en oppstartsdiskett for MS-DOS" - trengs den óg å hukes av? 4. Booter opp fra XP cd-en og trykker 'F6' for å installere RAID-driverne. 5. Så kommer det opp en feilmelding om at installasjonsprogrammet ikke finner riktig type masselagringsenhet (se bilde 2). 6. Jeg trykker da 'A' for å velge manuelt. Mange alternativer dukker opp (bilde 3). 7. Av alternativene har jeg prøvd: "ICH9 SATA AHCIController <Desktop ICH9R>" og "ICH8R/ICH9R SATA RAID Controller" Og med begge fikk jeg opp en ny feilmelding (bilde 4). 8. Jeg trykte en tast for å fortsette uten å installere driver. Det endte med blåskjerm. Noen som har en hjelpende hånd til meg? Endret 2. august 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Skal jeg være ærlig så forstår jeg ikke helt hva som skjer (ikke skjer) her. Regner med at du har brukt "riktig" iastor.sys versjon (XP 32bits) . Btw: Om du ikke har funnet de selv , her er siste versjon fra Intel: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...51&lang=eng Kanskje du skal prøve nLite å slipstreame ny XPCD m/IA32 driverene lagt til txtmode. Funker det ikke da vet jeg sannerlig ikke. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Skal ikke være negativ her nå, men det kan være hovedkortet ditt som spiller deg et puss. Skal ikke kuppe denne tråden, men har et spørsmål hvis ikke trådstarter har noe imot det. Jeg satte opp to 320gb disker i raid0 på Vista U E 64bit. Satte opp som vist i manualen i bios. Jeg glemte rett og slett og bruke minnestikken med driverne under innstallasjonen. Men det ser ut til at alt er iorden med oppsettet etter at jeg bootet windows. Mulig Vista har driverne som skal til. I HD Tach får jeg en "Average read" på ca 129 mb/s og en "burst speed" på 384 mb/s. Kan jeg oppdatere driverne i windows? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Skal jeg være ærlig så forstår jeg ikke helt hva som skjer (ikke skjer) her.Regner med at du har brukt "riktig" iastor.sys versjon (XP 32bits) . Btw: Om du ikke har funnet de selv , her er siste versjon fra Intel: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...51&lang=eng Kanskje du skal prøve nLite å slipstreame ny XPCD m/IA32 driverene lagt til txtmode. Funker det ikke da vet jeg sannerlig ikke. Ja, har brukt Intel 32-bit. Har XP Professional m/sp2 foresten. Prøvde også den siste driveren du linker til (STOR_AllOS_f6flpy32_8.2.3.1001_PV_Intel.zip). Extractet filene inn på disketten og prøvde på nytt. Fortsatt blåskjerm. Er veldig interessert i å prøve å slipstreame som du sier, men ble litt mange nye uttrykk på en gang. Først, hva er slipstreame og hvordan går jeg frem? Og txtmode? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Slipstream er å tilpasse installasjons mediet. Det kan være servicepack , drivere , eller settings o.l txtmode er parten av windows som kjører i det blå dos aktige bildet. Denne modusen veksler senere til windows mode pe(preinstallation enviroment). RAID og disk kontroller drivere MÅ integreres tidlig (dvs i txtmode delen) for ellers har man ingen disk å installere/skrive til. nlite : http://www.nliteos.com/ Er programmet du bruker. En guide for txtmode integrasjon av driver : http://paparadit.blogspot.com/2007/06/inst...th-windows.html Følg denne og integrer "dine" drivere på samme måte som guiden viser. Da har du en XP CD som skal intallere rett igjennom uten noe F6 og floppy behov. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Hjertelig takk for hjelpen syar! Fikk til å installere XP nå. Men det som er så rart, er at det ser ut som jeg har 2TB tilgjengelig?? (Har 2x 1TB-disker i raid0). I HD Tach får jeg 160mb/s gjennomsnittlig lesing. Hvordan får jeg sjekket om jeg faktisk kjører raid? Edit: Eller vent nå, 160mb/s var vel "litt" for bra til å være non-raid. Endret 3. august 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Gratulerer . Riktig det med 2TB. Raid-0 (striping) spleiser diskene sammen til ett array hvor totalen blir disk1+disk2 i kapasitet. Raid-1 (mirroring) blir totalen lik det samme som den minste av de to diskene i arrayet. Om du har 145mb/s i read har du garantert diskene i raid . En disk ligger i området mellom 70 - 90mb/s avhengig av type fabrikant/modell. Er du sikker på at det er raid-0 du ønsker å ha (og ikke raid-1). Raid-0 gir nemlig null redundancy (sikkerhet). Skjer det noe med den ene disken er det bye-bye til alle data. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Ahhh, herregud jeg blandet noe fælt med raid 1 jeg nå ja. Hehe, ble ganske glad nå. Endelig ferdig! Familiebilder (som er det eneste viktige slik jeg ser det) oppbevarer jeg på en ekstern harddisk i tillegg. På disse raid-diskene skal det være dvd-filmer, musikk, spill, programmer osv. Slike ting anser jeg ikke som verdens undergang om brått skulle bli tatt bort, hehe. Men litt bittert blir det jo såklart. Ser det er en del som bruker 'S.M.A.R.T' til å sjekke "helsen" til harddiskene. Hvor finner jeg dette programmet? (Prøvde kjapt søk på google uten resultat). Hvis jeg holder et øye med SMART-programmet en gang i uken eller noe slikt bør jeg vel være OK forberedt Endret 2. august 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Installer Intel Matrix utilitien , start da Matrix Storage Console for å se status på systemet og raidet ditt. På RAID kontrollere (SCSI kommando sett mellom kontroller/driver og OS) får man ikke SMART data på samme måte som single disker med ATA/IDE signallering, men de kan rapportere at et smart event har inntruffet. Tatt fra hjelp fila: TABLE 5. VOLUME INFORMATION (RAID MODE) Parameter Value RAID Volume Status Normal: Volume data is fully accessible Failed: For RAID 0 volumes, one or more members are missing or have failed. For RAID 1 volumes, both members have failed. For RAID 5 or RAID 10 volumes, two or more members are missing or have failed. Note: Under certain circumstances, a RAID 10 volume may be reported as degraded although two members are missing or have failed. Degraded: Only RAID 1, RAID 5, and RAID 10 volumes can be in this state. This indicates that a member has failed or is missing. SMART Event: A hard drive has exceeded its recoverable error level and reported a SMART event. Rebuilding: Only RAID 0, RAID 5, and RAID 10 volumes can be in this state. This indicates that data is being copied to a mirror or spare drive and that data redundancy is being restored. Migrating: Indicates that data is being migrated to a second hard drive or array, and that a RAID volume is being created. Verifying: Indicates that data on the RAID volume is being verified. Endret 2. august 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Ahh, okei. Men uansett så dobbeltlagrer jeg viktig data, så pytt pytt om alt skulle kræsja en dag, hehe. Tok og testet min gamle 500GB-disk i HD Tach nå. Tenkte jeg kunne slenge ut en sammenligning: Samsung 500GB = 65 mb/s (nyformatert) Samsung 2x1TB = 160 mb/s Har installert de fleste programmene nå, og dataen slår seg av på et par sekunder, og når jeg skal slå den på så loader Windows-baren én gang over (mot 6-7 med nyformatert system med gamledisken). Endret 3. august 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå