kholand Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Store problemer med installeringJeg har problemer med installering av ubuntu på en gammel shutle pc jeg har stående. cpu er en p4 2,8ghz, 1024ram. disken jeg skal installere ubuntu på er en western digital caviar 250gb. Når jeg prøver å installere ubuntu ved hjelp av live-cd så kommer hovedmenyen opp, og alt ser greit ut, men prøver jeg å installere, så fryser hele maskina, og det ender op med at en cursor står å blinker oppe i venstre hjørne. prøvde å se om det ga seg etterhvert, men når den sto slik ei hel natt så ga jeg opp. leste litt på "boot options" på help.ubuntu.com siden, og kom da fram til at jeg kunne prøve VGA=771. Det som skjedde da var at installasjonen stoppet opp, og jeg fikk beskjeden : "unable to boot - please use a kernel appropriate for your CPU" noen forslag til hva jeg skal gjøre?? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Du prøver vel ikke å legge inn 64-bit-versjonen? Lenke til kommentar
kholand Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 nei. vanlig 32 bit. har prøvd både ubuntu 8.04 desktop og alternate cd, i tillegg til kubuntu. samme resultat med alle Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Høres rart ut. Dette er samme feilmelding som man får når man prøver å starte en PAE-enabled kernel på hardware som ikke støtter det. Imidlertid er det bare enkelte Celeron og Pentium-M som ikke støtter PAE, Pentium 4 skal støtte alle features i386-versjonen trenger. Edit: Forøvrig trengs ikke PAE-støtte på den vanlige desktop-versjonen heller, da det kun er serverversjonen som kommer PAE-enabled. Endret 1. august 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
atlef Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Istedet for VGA=771, prøv å legge til noapic. Husk mellomrom. atlef. Lenke til kommentar
kholand Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 får opp samme feilmelding: unable to boot - please use a kernel appropriate for your cpu Lenke til kommentar
atlef Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Og det er denne du har lastet ned? ubuntu-8.04.1-desktop-i386.iso Hvis ikke så kan du prøve her. atlef. Lenke til kommentar
kholand Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 har lastet ned den du linker til, alternate utgaven, kubuntu, mint linux, og mandriva. Ingenting virker Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Nyeste BIOS på hovedkortet? Lenke til kommentar
kholand Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 nei. ikke nyeste bios på hovedkort. men har seriøse problemer med å få flashet den nå. ingen os på disken.. de som hadde oppgradert bios, har nå begynt å ta betalt for den.. 30 dollars Lenke til kommentar
atlef Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Prøvde du "Install in textmode" fra den alternative CDen? Tror du da får en "kernel" som skal fungere. Prøv gjerne å fjerne "quiet" fra bootlinjen, der du la til VGA....osv. Du vil da få mer tilbakemeldinger om hva som skjer. Hva har du på maskinen fra før? atlef. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå