Sokkalf™ Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Har, etter flere små irritasjonsmomenter og et spektakulært kræsj som gjorde at Windows Vista ikke ville boote mer (prøvd utallige repairs etc, uten hell), installert OpenSuse 11 (med Gnome) på mammas laptop. Har gjennomtestet hardwaren, og alt ser ut til å funke fint, så det ser ut som Windows-kræsjen var et software-problem. OpenSuse virker fint ut av boksen, med ett unntak.. suspend (to RAM) funker ikke når man velger suspend fra menyen. Hibernate funker fint. Når jeg velger suspend, skjer akkurat det samme som når man velger "lås maskinen" e.l, dvs, man får opp en passordboks. Det som er rart, er at når jeg initierer en suspend manuelt... echo -n "mem" /sys/power/state ...så virker ting fint! Hadde ventet at nettverkskort og sånt skulle slite med å komme opp igjen etter denne operasjonen, siden ikke noe scripts som tar seg av ryddig håndtering av slikt blir kjørt (såvidt jeg vet), men alt fungerer. Hvordan i all verden kan jeg få til at dette gjøres "skikkelig" når det blir valgt fra menyen? Å måtte logge inn som root og skrive kommandoen manuelt er en liten "dealbreaker" for mamma.. Endret 1. august 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Tja, vet nå ikke hvordan du får det inn i menyen, men å lage et ikon på skrivebordikonen burde vel funke. For å slippe passordet kan du jo bruke sudo. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Vel, ikke bare menyen når jeg tenker meg om, men når man trykker på Fn+F4(tror jeg det var) også. Vil ha den "globale suspend-eventen" til å fungere som den skal, det kan da umulig være så vanskelig å få til når selve funksjonaliteten er støttet. Problemet er bare hvor jeg skal lete, /etc/acpi inneholder ingenting (annet enn tomme kataloger og filer). Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Tror jeg kanskje fant en løsning i denne tråden. Får teste det senere (har ikke laptopen her nå). Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Vet ikke om jeg er så mye til hjelp, men slik suspender jeg: /etc/acpi/acpi_handler.sh #!/bin/sh # Default acpi script that takes an entry for all actions IFS=${IFS}/ set $@ case "$1" in button) case "$2" in power) dp suspend ;; *) logger "ACPI action $2 is not defined" ;; esac ;; *) logger "ACPI group $1 / action $2 is not defined" ;; esac Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Takker, men jeg fikk ordnet det. Løsningen ble å lage filen /etc/pm/config.d/config, med innholdet : S2RAM_OPTS='-f -a 3' Nå funker det perfekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå