Joker8 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Ja nå er det ca 1 time siden, jeg våknet fra noe jeg tror kalles søvnparalyse. det var som om jeg sov og var våken på en gang, det føltes ut som at jeg gikk ut av min egen kropp på en måte, og fly inn i veggen. jeg var helt lammet uten i stand til og bevege meg, prøvde og rope på hjelp men talevnen var også helt lammet. jeg følte også at det var noen i rommet som ville meg vondt. dette er noe av det mest skremmende jeg har opplevd, tror aldri jeg har vært så redd. trodde nesten at min siste time hadde kommet og at jeg var i ferd med og forlate denne jord. dette hørtes sikkert helt sykt ut, men det var sån jeg følte det. la meg ganske seint, så nå sitter jeg her stup trøtt, og selvfølgelig drit redd for og sove noen flere som har opplevd dette ? beklager evnt skrivefeil er trøtt og litt oppspilt Endret 1. august 2008 av Joker8 Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...=s%F8vnparalyse Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Det var nok søvnparalyse, ja.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Det skal hjelpe å ikke sove på ryggen. Det gjorde jeg de to gangene jeg kan huske å ha opplevd dette. Sist ble jeg faktisk bevisst på hva som foregikk litt før jeg våknet. Det var spesielt. EDIT: En annen måte å be om søvnparalyse på er å innta et større måltid litt for tett på leggetid. Endret 2. august 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Sadfez Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Eneste jeg har opplevd som ligner på det du beskriver, er når jeg har hatt veldig høy feber. Alt var så fjærnt og langt borte, og jeg var veldig urolig/redd. Kan huske det var noen nærheten som ville meg vondt. Men det er vel kanskje noe helt annet. Skremmende. Har lyst til å oppleve det flere ganger. Endret 2. august 2008 av Sadfez Lenke til kommentar
aspic Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Jepp. Ikkje ligg på ryggen, ikkje sjå ut mot "rommet". Om du legg deg medan du ser på soveromsdøra di, er det større sjanse for at du innbiller deg at "noko" har kome gjennom døra. Dette med søvnparalyse er så ekstremt interessant, personleg har eg aldri opplevd det Folk skildrar det som regel med at ei gammel, hinsides stygg kvinne set seg oppå magen din og prøver å kvele deg. Derav namnet: mare"ritt". Alt dette føregår medan kroppen er totalt paralysert. Endret 2. august 2008 av aspic Lenke til kommentar
Sadfez Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Folk skildrar det som regel med at ei gammel, hinsides stygg kvinne set seg oppå magen din og prøver å kvele deg. Derav namnet: mare"ritt". Alt dette føregår medan kroppen er totalt paralysert.Har du en kilde om akkurat det? Har lyst å lese mer Lenke til kommentar
aspic Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Diverre.. Eg sit på jobb akkurat no, og her har vi berre liksom internett (dvs. nesten alt er sperra). =/ Får sjå når eg kjem heim. Lenke til kommentar
Aykon Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Er vel bare å wikipedia det litt ? Uansett, her er linken. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
Sadfez Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Tenkte mer på den gamle dama er relatert til søvnparalyse. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 En typisk norsk og skummel historie er ofte omtrent som følger: Det var sent på natten. Jeg våknet med et rykk. Døren til rommet gled sakte opp - og inn kom en kvinne? Ofte er hun kledd i rare, gammeldags klær, og ofte skjer dette hvis du sover på ukjente steder - kanskje i hus der du har hørt at slikt kan skje? Personen som opplever dette er ofte helt klart våken (i hvert fall etter eget utsagn), men klarer av mystiske grunner ikke å bevege en finger. Det hele kan derfor bli en creepy opplevelse, etter hvert som den hvite damen (eller nå for tiden vel så ofte den lille, grå utenomjordiske) beveger seg mot deg, der du ligger lammet i senga. http://www.forskning.no/Artikler/2003/mars/1044891209.88 Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Stakkars dere som lider av dette. Må være veldig skremmende å våkne til å ikke røre seg og føle at folk er ute etter deg i rommet eller sitter på deg. Jeg tror jeg har opplevd dette en gang før, men bare at jeg ikke klarte å røre på meg med det første. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Det er ikke relatert til å ligge på ryggen spesielt. Dessuten er det ikke noen som "lider av dette". Det er noe alle kan oppleve, men ikke noe noen lider av kronisk, liksom... Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Opplevde det en gang jeg var på besøk hos en kamerat og sov på sofaen der, våknet opp og kjente at kroppen var lam, gikk ikke ann å bevege en lillefinger og det var helt nytteløst å prøve å tvinge dette frem. Var halvveis i drømmene enda, og sovnet igjen. En annen gang våknet jeg opp og følte meg helt groggy, og så så jeg at det var noen med røde klær i rommet og trodde det var en kamerat på besøk, så jeg satte meg opp i sofaen og skulle støtte meg med hånden til bordet og skulle til og snakke med den som stod der, men så gikk hånden gjennom bordet, og så husker jeg ikke mer etter det, men er sikker på at jeg faktisk var våken. Har også opplevd å ikke være sikker på hva som er drøm og hva som var virkelig. En gang drømte jeg at jeg lå og sov og så våknet jeg på akkurat det stedet der jeg sov, og alt var helt likt som til vanlig, jeg var så våken som jeg kunne ha vært til vanlig, men kjente at det var en forferdelig ond kraft i rommet og at noe holdt meg fast der jeg lå. Plutselig ble jeg dratt bortover og jeg prøvde å skrike, men det kom bare et lite pip ut av munnen, prøvde å komme meg løs, men var helt fast. Og så våknet jeg enda en gang, på akkurat det samme stedet som i drømmen, og kjente fremdeles at det var som en ond kraft var i rommet. Var rimelig forvirret resten av den dagen, om hva som egentlig var virkelig og om jeg faktisk var våken i det hele tatt. Lenke til kommentar
freerun Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 forbannet! Skrev akkurat en halv side om egne opplevelser med søvnparalyse. så ble det tids avbrutt fra diskusjon.no. diskusjon.no eller firefox sin feil? Har i løpet av livet opplevd 4 søvnparalyser. Alle gangene har da involvert at jeg har trodd helt sikkert å være våken samtidig som jeg ikke har kunnet bevege meg eller rope. Min siste søvnparalyse skjedde meg faktisk i natt. La meg med feber på ryggen og hadde akkurat spist litt mat. Etter å ha ligget på ryggen i kanskje 45min hører jeg at noen åpner døren til rommet som jeg ikke kan se fra sengen. Personen åpnet døren forsiktig, det var akkurat som han prøvde å liste seg inn. Dette var litt ekstra skremmende da jeg bor alene og det for tiden ikke er noen i byen jeg kjenner som ville gjort noe sånt. Var helt sikker på at dette var en person som var ute etter å "ta meg". Rommet er sånn at en person som kommer inn vil kaste en skygge på en hvit vegg som jeg kan se fra sengen, noe denne personen også gjorde. Lå i sengen å ventet på å høre at han/hun skulle starte å prate. Jeg prøvde å snu hodet for å se hvem det var, men jeg greide ikke. Prøvde strategisk å røre en liten kroppsdel som en lillefinger for så å eskalere, men det var nytteløst. prøvde å rope, men greide ikke å få frem en lyd. Lå i kanskje 60 sekunder imens jeg kunne høre personen puste og endre beinstilling. gruer meg til å legge meg inatt. Lenke til kommentar
Jangi91 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 kalles dette også "feber fantasier" har hatt noe lignene når jeg har vert syk/på vei til å bli syk. det som var litt rart var at alt gikk liksom "fort" Jeg beveget meg 100 ganger fortere enn alt og alle, høres kanskje ikke så skummelt ut men skal love deg det var ille, første gangen jeg hadde dette(som jeg kan huske) var for5 og et halt år siden. Siden den gng har jeg stadig litt av den følsen, selv uten å være syk eller noe sånt.... Lenke til kommentar
freerun Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 feberfantasier kan kanskje være en side av samme sak, men det er jo ingen søvn paralyse da kroppen ikke er lammet. Det har iallfall ikke min vært under feberfantasier. Likheten er at hjernen befinner seg litt i mellom drømmeland og våken tilstand. Lenke til kommentar
Joker8 Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Det merkeligste med hele denne opplevelsen, var at jeg på en måte kom ut av min egen kropp. akuratt som at sjelen forlot kroppen, men jeg hadde null kontroll på denne sjelen så det ente med at jeg gikk rett i veggen. jeg var helt sikker på at jeg lå slengt inne i veggen da jeg kom til meg selv, men jeg lå fortsatt i sengen. nå har jeg nesten angst for og sove, creepy greier dette altså Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Veldig morsomt å lese slike tråder før jeg skal legge meg, har et rom som er "perfekt" til slike anledninger, døra går innover, jeg ligger i andre enden av rommet og kan se på døra. Ligger også bak døra, slik at den må åpnes ganske mye for at jeg skal se om det er noen der. Har opplevd noe lignende, var ekstremt random. Drømte jeg var på badet, åpnet døra og gangen var mørk, fikk åpnet døra 20 cm når jeg så en liten creepy unge stå i åpningen. Skvatt som et helvette og våknet selvsagt, men jeg bare lå i senga under dyna. I alle andre tilfeller hadde jeg gått rett opp i sittende stilling. Lå under dyna på ryggen i svette i kanskje 20 sec før jeg beveget på meg. Snodige var at drømmen min var ganske OK før jenta kom innom, kunne aldri tenke meg at noe slikt kunne skje, så fikk et fint sjokk. Endret 2. august 2008 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Joker8 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Det er ikke relatert til å ligge på ryggen spesielt. Dessuten er det ikke noen som "lider av dette". Det er noe alle kan oppleve, men ikke noe noen lider av kronisk, liksom... jo faktisk så er det noen som lider av dette, veldig sjeldent vel og merke. men så et program for litt siden om en dame, som led av søvnparalyse hver eneste natt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå