Gå til innhold

Valg av Skjærgårdsjeep med motor


Anbefalte innlegg

For noen dager siden, la jeg inn en post her i forumet angående motorvalg og slikt, men ønskene mine er noe endret siden sist, og jeg har valgt å begynne å tenke på en litt større båt.

 

Har gransket nettet litt rundt om kring og har bestemt meg å velge en bår blandt følgende

Båten bør være 17-18 fot.

merker:

  • Askeladden
  • Yamarin
  • Finnmaster

Når det gjelder motor har jeg bestemt meg for en av disse merkene:

  • Mercury 4-takt
  • Yamaha 4-takt

Jeg tror jeg skal gå for størst mulig motor på den båten jeg velger, noe som skulle tillsi rundt 100-115HK'er. (kommer litt ann på hvilken båt)

 

Men problemet er altså... hvilken båt?

Er det sån at man får hva man betaler for, eller er det snakk om litt merkepenger her?

Hva får man feks. for de ekstra pengene?

 

Vi trenger altså ikke å diskutere andre båter enn de jeg har nevnt her, og heller ikke andre motorer. Det jeg nå står igjen med er følgende:

 

1. Hvilken båt av de merkene nevnt over bør jeg satse på, og hvorfor?

2. Hvilken motor av de jeg har nevnt ovenfår bør jeg satse på og hvilken størrelse til båttypen du foreslo?

 

PS! Jeg er ikke ute etter synsinger av dere som ikke eier en båt. Da jeg ikke er spesiellt kunnskapsrik når det gjelder båter selv, så vil jeg gjerne ha anbefalinger av noen som faktisk vet hva dem snakker om.

 

MAKS PRIS: 250.000,-

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gå for en Askeladden 475 Freestyle med 100hk - 115 mercury!

 

Hvis det ikke faller i smak, ville jeg ha valg drømmebåten min. Ibiza 17 sport ned 115 Mercury

Det er akkurat slike innlegg jeg vil ungå.

 

For det første er ikke Freestyle 475 18 fot. og havner derfor utenfor mine ønsker. Dessuten så er maks motorstørrelse 60HK'er på en freestyle.

 

For det andre har jeg ikke nevnt Ibiza.

 

Dette tyder i stor grad på at du ikke vet hva du snakker om og derfor hjelper du meg svært lite.

 

Setter pris på at du prøvde å hjelpe, men saken er at du bare gjør meg mer forvirret.

 

Vennligst hold dere til kriteriene mine over.

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

Hei

Når du sier du vil ha skjærgårdsjeep, så tenker du da på åpen båt, med konsoll, side eller midtstillt.. ?

 

Om båter: Ja man betaler litt for "levismerke"

Om motorene: Du har valgt 4-t, saken grei.

Men om hva du velger av mercury eller yamaha, nesten hipp som happ. Jeg vil si at velg ut ifra hvor god tilgjengelighet i hjemme-område det er på service for din motor.

Og, som jeg har sagt til mange bekjente rundt meg når de skal kjøpe båt, og spekulerer i "hvor stor motor skal vi ha" Ha på maks, eller minimum hakke under.

Så man har nok power når det trengs, samt man får det også igjen når man selger.

 

Idag er det også slik at det er avtaler mellom båtprodusent/importør og motorfabrikant/importør at båtmerke er paret med motormerke. Så man står ikke helt fritt til å velge det motormerket man vil.

 

Så, finnmaster så må du opp i de Finnmaster 6000 Offshore 20ft for s.jeep

som jeg vet har de ikke mindre. eller tar jeg feil... :hmm:

Jeg hadde ikke valgt askeladden 505, gammle type.

Da ville jeg sett på askeladden 525 heller.

og ville sett på yamarin 56sc

 

Yamarin, stor romslig vindskjerm, romslig og penest konsoll

Askeladden, tja..

Lenke til kommentar
Hei

Når du sier du vil ha skjærgårdsjeep, så tenker du da på åpen båt, med konsoll, side eller midtstillt.. ?

 

Om båter: Ja man betaler litt for "levismerke"

Om motorene: Du har valgt 4-t, saken grei.

Men om hva du velger av mercury eller yamaha, nesten hipp som happ. Jeg vil si at velg ut ifra hvor god tilgjengelighet i hjemme-område det er på service for din motor.

Og, som jeg har sagt til mange bekjente rundt meg når de skal kjøpe båt, og spekulerer i "hvor stor motor skal vi ha" Ha på maks, eller minimum hakke under.

Så man har nok power når det trengs, samt man får det også igjen når man selger.

 

Idag er det også slik at det er avtaler mellom båtprodusent/importør og motorfabrikant/importør at båtmerke er paret med motormerke. Så man står ikke helt fritt til å velge det motormerket man vil.

 

Så, finnmaster så må du opp i de Finnmaster 6000 Offshore 20ft for s.jeep

som jeg vet har de ikke mindre. eller tar jeg feil... :hmm:

Jeg hadde ikke valgt askeladden 505, gammle type.

Da ville jeg sett på askeladden 525 heller.

og ville sett på yamarin 56sc

 

Yamarin, stor romslig vindskjerm, romslig og penest konsoll

Askeladden, tja..

Er helt enig med deg angående Yamarin 56sc og Askeladden 525. Er nok en av disse som blir aktuelle for meg.

 

MEN.... hva med en bowrider?

Hva er det disse båtene har som ikke sc har?

 

Jeg er klar over at det er hel vindskjerm på dem (som kan åpnes på midten) men er det andre fordeler en dette?

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at det er hel vindskjerm på dem (som kan åpnes på midten) men er det andre fordeler en dette?

 

+ heldekkende kallesje. = tett båt :)

 

Vi gikk selv over til bowrider i fjor sommer. Bella 530 excel 115hk mercury.

PGA: skjærgårdsjeep er en egotripp av en båt, for det er fører, maks plass til 2 bak vindskjermen.

Pga vi valgte BR, var at vi ville ha plassen foran vindskjermen. "Alla" sk.jeep.

Da det er ett morro sted for ungene å sitte når det er pent vær, og fiskeplass når kallesje er oppe i regnvær.

For vi hadde/har vår mening om DC i denne størrelsen. Blir bare ett rothull etter vår mening, samt at vi ikke har behov for den lille liggeplassen.

 

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at det er hel vindskjerm på dem (som kan åpnes på midten) men er det andre fordeler en dette?

 

+ heldekkende kallesje. = tett båt :)

 

Vi gikk selv over til bowrider i fjor sommer. Bella 530 excel 115hk mercury.

PGA: skjærgårdsjeep er en egotripp av en båt, for det er fører, maks plass til 2 bak vindskjermen.

Pga vi valgte BR, var at vi ville ha plassen foran vindskjermen. "Alla" sk.jeep.

Da det er ett morro sted for ungene å sitte når det er pent vær, og fiskeplass når kallesje er oppe i regnvær.

For vi hadde/har vår mening om DC i denne størrelsen. Blir bare ett rothull etter vår mening, samt at vi ikke har behov for den lille liggeplassen.

 

Mvh Kenneth

Okay... takker for svar.

 

Liggeplass har jeg ikke bruk for (altså overnatting) så DC er ikke aktuelt.

 

Bowrider er jo greit som du sier hvis man trenger opphold til flere personer under kallesje bak vindskjerm. Siden jeg kun skalha en såkalt "ut-og-hjem" båt og kun da bruker denne i fint vær, så har jeg ikke helt det behovet. Unger har jeg heller ikke (fpreløpig)

 

Så en SideConsoll er nok det beste til mitt bruk.

Da tenker jeg som sagt mest på Askeladden 525 Excel eller Yamarin 56sc.

Motorvalget på en av disse blir da størst mulig motor som båten er godkjent for eller kanskje ett lite hakk under.

 

Merket på motoren blir da evt. Yamaha 4-takt eller Mercury 4-takt.

 

Høres dette ut som en bra oppsummering?

Lenke til kommentar

Jepp :)

 

Du blir nok fornøyd med valg av båt tenker jeg.

Jeg har sett litt mere på de 2 nevnte og er litt i tvil på hvilken jeg ville valg..

Trolig/muligens Yamarin 56sc

 

Større vindskjerm.

Mere sitteplass for folk akter i båten.

Noe penere "dashbord"

Litt større båt

 

Tja det var vel noe.

 

Mvh Kenneth

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Men jeg lurer på en ting til:

 

Husk å ta i betraktning at jeg er helt grønn på området.

 

Hva gjør en kartplotter?

Er det en slags GPS med skjøkart, som hele tiden viser hvor båten er på skjøen på ett kart (slik som GPS til bil?)

 

Eller er det bare ett elektronisk kartverk uten GPS?

 

Noen anbefalinger på hvilken jeg burde kjøpe? evt. link?

Lenke til kommentar

Siden jeg jobber med båt, er utdannet maritimt serviceelektroniker så kan jeg fortelle deg hva en kartplotter er og hva du bør kjøpe av den.

 

En kartplotter er en "pc" som du enten har innprogrammert kart, eller iform av SDkort får opp et kart på en skjerm.

Ved hjelp av en ekstern gps antenne, så kjenner bestandig kartet båtens posisjon i forhold til kartsonen du har valgt.

 

Kartplottere leveres i 2 forskjellige utgaver.

 

-Fritidsbåter

-Yrkesbåter samt sjarker

 

Til ditt bruk vil jeg anbefale en Seiwa Barraquda

 

I tillegg kommer pris for et kart som du får programmert inn hvilket kystområdet du vil ha.

Ca 3100kr.

Du får jo selvfølgelig billigere kartplottere, og dyrere. Men siden jeg jobber med dette hver dag, så vet jeg hvilken problemer det fører med seg å kjøpe en billig kartplotter.

 

Angående båtene jeg anbefalte deg, vil ikke si at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Min familie har selv hatt en askeladden 475 freestyle, og bedre kjørekvalitet skal du lete lenge etter. Ibiza 17 er båten jeg har nå. Fantastisk båt.

 

Skumleste innlegget ditt, og finn dessverre ikke med meg hvilken størrelse og motor du var ut etter. Hadde det travelt, beklager.

Men lykke til med kjøp av båt, og ikke minst kartplotter. Vil gjerne anbefale deg å kjøpe maritim elektronisk utstyr igjennom en forhandler slik at du får montert den på rett vis, samt god service dersom det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Siden jeg jobber med båt, er utdannet maritimt serviceelektroniker så kan jeg fortelle deg hva en kartplotter er og hva du bør kjøpe av den.

 

En kartplotter er en "pc" som du enten har innprogrammert kart, eller iform av SDkort får opp et kart på en skjerm.

Ved hjelp av en ekstern gps antenne, så kjenner bestandig kartet båtens posisjon i forhold til kartsonen du har valgt.

 

Kartplottere leveres i 2 forskjellige utgaver.

 

-Fritidsbåter

-Yrkesbåter samt sjarker

 

Til ditt bruk vil jeg anbefale en Seiwa Barraquda

 

I tillegg kommer pris for et kart som du får programmert inn hvilket kystområdet du vil ha.

Ca 3100kr.

Du får jo selvfølgelig billigere kartplottere, og dyrere. Men siden jeg jobber med dette hver dag, så vet jeg hvilken problemer det fører med seg å kjøpe en billig kartplotter.

 

Angående båtene jeg anbefalte deg, vil ikke si at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Min familie har selv hatt en askeladden 475 freestyle, og bedre kjørekvalitet skal du lete lenge etter. Ibiza 17 er båten jeg har nå. Fantastisk båt.

 

Skumleste innlegget ditt, og finn dessverre ikke med meg hvilken størrelse og motor du var ut etter. Hadde det travelt, beklager.

Men lykke til med kjøp av båt, og ikke minst kartplotter. Vil gjerne anbefale deg å kjøpe maritim elektronisk utstyr igjennom en forhandler slik at du får montert den på rett vis, samt god service dersom det skulle bli nødvendig.

Tusen takk for svar!

 

Alle kan gjøre feil, så du er unskyldt :)

 

Er klar over at man får hva man betaler for når det gjelder kartplottere (eller hvilket som helst annet for den del) men kartplotteren skal i mitt tillfelle kun brukes til enkle formål. Altså ikke til å stikke ut kurser og lignende. Bare sån at jeg kan slå den på og gå inn å sjekke farvannet der jeg befinner meg i tillfelle jeg skulle bevege meg utenfor steder jeg er kjent.

 

Må jeg da fremdeles ha en plotter til over 10.000 kr. (med kart) ?

 

Å hva er det man må klare seg uten hvis man velger en billigere type?

Lenke til kommentar

Da blir det nok mest sannsynlig en Yamarin 56c med 100-115HK'er Yamaha/Mercury 4-takt i løpet av høsten en gang. :)

 

Men siden jeg nå har fått svar på det jeg lurte på ut fra mine kritterier, så er jeg åpen for andre forslag. Det kan jo hende jeg endrer mening hvis noen her kommer med bedre forslag hva type båt/motor/motorstørrelse angår.

 

Jeg er altså åpen for andre merker en de jeg nevnte i første post på båt/motor og motorstørrelse.

 

Men båten må være 17-18 fot og være av typen skjærdgårdsjeep og ha en nypris på under 250.000 kr.

 

Kom igjen folkens!... og takk til dere som allerede har gjort meg litt klokere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...