Joney Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Hei! Måtte for en stund tilbake opperere vekk stortåneglen etter en innebandyulykke. Fikk Beskjed av legen at den ville vokse ut igjen på ca et halvt år. Utifra det regnet jeg med at jeg etterhvert kunne se neglen begynne å vokse seg oppover fra "neglrota"(fra bunden av tåa), men det er altså ikke tilfelle. Tærne mine ser jeg jo hver dag så jeg fatter ikke hvordan det jeg trodde var "huden" under neglen nå har blitt hardt, og minner mistenkelig om en negl. På alle måter virker dette som om det faktisk er en negl. Derfor lurer jeg på dette: Hvordan vokser egentlig en negl? Lenke til kommentar
AllanPallan Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Godt spørsmål, du gjorde meg nysgjerrig. =) Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Hei. Det var lengesiden sist jeg leste om negle-anatomi, men skal oppfrisker den litt med dere. En negl er egentlig "hardnet hud" med høy creatin innholdet. Neglen vokser fra et sted rett bak neglesengen som kalles for Eponychium, ca 0,1cm dagen. Enhver traume mot neglesengen eller eponychium vil føre til at neglen løsner og faller bort. Endret 1. august 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Du bør kanskje benytte denne "unike" muligheten til å ta et bilde hver dag og til slutt sette sammen til en film! Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Hei. Det var lengesiden sist jeg leste om negle-anatomi, men skal oppfrisker den litt med dere. En negl er egentlig "hardnet hud" med høy creatin innholdet. Neglen vokser fra et sted rett bak neglesengen som kalles for Eponychium, ca 0,1cm dagen. Enhver traume mot neglesengen eller eponychium vil føre til at neglen løsner og faller bort. No har vel du mest peiling, men var det ikkje Keratin det heit? Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Det er fornorsket med "k". Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Det heter keratin, ja. Vaio har helt sikkert blandet med kreatin, som man hører masse om i metabolismen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå