Gå til innhold

Nettet faller ut, omtrent samtidig hver kveld..

Anbefalte innlegg

Litt i tvil hvor denne tråden faktisk passer inn..

Har et problem med nettet her, da det faller ut med jevne mellomrom, nå i det siste hver kveld enellerannen gang etter kl 23 (om jeg får postet denne tråden er lotto med andre ord), og kommer igjen etter noen minutter. Dette gjentas flere ganger.

Nettverket er satt opp slik;

2PCer - switch - ADSL-modem. Det er også koblet på en trådløs router i switchen, uten at dette skulle ha noe å si.

Ene PCen står på fast IP, den andre med DHCP.

- Har snakket med ISP (Enivest.net) tidligere om det samme problemet, de fant ingen feil. Skal kontakte dem på nytt i morgen.

- Modemet er ZyXEL Prestige 660H-T3 (iflg innloggingen).

- Modemet er byttet en gang tidligere pga dette problemet.

- Ping til modemet stiger av og til til mellom 100-400 når problemet oppstår.

- Ping til den andre maskinen ser ut til å være normal (1ms).

Ved ping til ekstern nettside når feilen oppstår, er dette en av meldingene som kommer;

Pinging www.vg.no [193.69.165.21] with 32 bytes of data:

Reply from 192.168.80.1: Destination host unreachable.

(hvorav 192.168.80.1 er modemet)

Forslag til feilkilde?

Skal som sagt ringe Enivest i morgen, men tipper jeg får samme svar som forrige gang, altså at de ikke har registrert noe feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg hadde zyxel 66-t3 (når ngt lanserte adsl2+ for ca. 2 år siden (tror jeg)) opplevde alle kunder at modemet av en eller annen grunn fant det for godt å ta en reboot på mystiske tidspunkter. Grunnen til dette var da, dårlig firmware og at modemet ikke taklet et (for meg) uvist antall connections. Dette var et generelt problem for de i huset som likte bittorent protokollen ettersom den setter opp connections til endel mennesker. Det virker jo som om det er modemet som er problemet så kanskje test å oppdatere firmware

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sjekk loggen på ADSL-modemet. Har selv hatt samme problem med annen ISP. Rundt samme tid hver dag mistet det forbindelse og holdt på med å få forbindelse (opp/ned) til tidlig morgen. Derpå var det stabilt til det på nytt mistet forbindelse. ISP ble varslet og de fant feil i sin sentral, rettet denne og derpå var det stabilt.

Lenke til kommentar
Ved ping til ekstern nettside når feilen oppstår, er dette en av meldingene som kommer;

Pinging www.vg.no [193.69.165.21] with 32 bytes of data:

Reply from 192.168.80.1: Destination host unreachable.

(hvorav 192.168.80.1 er modemet)

Forslag til feilkilde?

Høres ut som PPPoE-tilkoblinga faller ut. Har vært borti samme problemet. Om du har dynamisk IP kan du sjekke om PPPoE har vært nede ved at du har fått ny etterpå

Kanskje ISPen din leaser ut ny IP hver 24time? Sikkert lurt å høre med dem. Dem bør ha logger over deg også

Lenke til kommentar

Den NGT-buggen ble fikset med ny firmware for lenge siden, men her virker det som enten PPPoE-linken eller DSL-linken går ned. Dersom du telnet'er inn på modemet og går til meny 24.1 vil du se om linja er opp eller nede når du har problemer. Dersom linja går ned er det noe som tyder på støy eller annen feil som skjer på den tiden. Det kan være en million ting men noe som ISPen kan se på.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Noe fremgangsmåte til å telnete seg inn på modemet? :)

Edit; Fant ut det.

Nå falt linja ut igjen, og med telnet står det Line status; Initializing (mulig det stod noe før det). Når denne byttet til Line status; Up kom linja igjen (men denne står også som Line stauts; Up en stund når linja er nede i mine øyne?)

Når den står som Line status; Initializing, øker CPU-load betraktelig.

Line status endres til Down noen sekunder før det kommer initializing.

(beklager at jeg tar dette i periodevis, jeg bare kikker når dette skjer, dvs det har skjedd 7-8 ganger nå siden jeg postet dette innlegget)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...