Trollfjes Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Jeg har skikkelig dårlig kondisjon, men jeg har god styrke utholdenhet. Jeg klarer ikke jogge noe lenger enn 200-500 meter før jeg kollappser så jeg trenger litt hjelp med og bygge opp kondis, den eneste treningen jeg får er vekter, sit ups og push ups. Sammen med noen gå turer. Har veldig god utholdenhet når det gjelder og gå men så fort det kommer til jogging så blir jeg sliten etter 15 meter. Noen som vet hvordan jeg kan bygge opp kondis? forhåpentligvis klare og jogge 1-2 km daglig uten noe stopp osv. Må bygge opp på ganske kort tid. -WildWolF Lenke til kommentar
Graute Knappstjert Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Skal du inn i militæret? Da er det lurt å stille forberedt, ja. Det første du trenger er nok motivasjon. Det er mye artigere å trimme hvis du har med favorittmusikken din. Men ikke kjøp en diger iPod som klasker mot låret, går tom for strøm, eller tar skade hvis du bruker den hardt. Du får mye fint for en 200-lapp. Det er tungt å starte på jogging, hvis du bare holder i et minutt av gangen. Dessuten kan du bli sulten og tørst, og hvis du er overvektig, kan du ende opp med å spise mer enn du ellers ville, og bli enda tyngre. Og hvis du presser deg for mye, blir du utslitt, mister motivasjonen, eller får plager med musklene eller senene. Jeg foreslår at du starter med sykling. Da kommer du lengre per tur, og får tid til å høre mange fine sanger på veien. Sykling er ikke så tungt at du gir opp for fort, men gir allikevel god trening. Husk vann! Ikke pepsi, men rent springvann. Kroppen kan ikke trenes til å fungere bedre på lite vann, så du har alt å tjene på å få i deg nok av det. Sykkelflasker er undervurdert. Hvis ikke sykkelen din har en holder for flaske, kjøp en. Det er sommer, og varmen kan ta knekken på en stakkar. Gjør som meg; sykle om natten. Jeg setter meg opp et mål, i mitt tilfelle en tur gjennom vekselvis bylandskap og park. Målet er trainspotting på en togstasjon, der jeg vet at et skikkelig stilig godstog passerer rundt midnatt. Hvis toget uteblir, tar jeg i stedet en paddesafari rundt et vann i nærheten. Du trenger ikke bare å sykle. Men hvis du vil lære å løpe skikkelig er sykkelturen fin oppvarming, og en hvilepute du kan ty til når du er utslitt, men allikevel vil fortsette på økten. Hopp av sykkelen og løp noen hundre meter, så hopper du på sykkelen igjen. Musklene stivner hvis du tar stillestående pauser. Da er det lett å tro at man har nådd kroppens grense, når man igjen tar fatt. Derfor skal du ikke stoppe hele tiden. Jeg er ikke ekspert, men håper rådene er nyttige for deg. De hjelper i hvert fall på motivasjonen. Å løpe i hamsterhjul i stua har jeg liten tro på. Det er sikkert god trening, men bare hvis man GIDDER. De fleste treningsapparater samler støv, i likhet med fondu-sett, smultringkoker, brusmaskin og kromkakejern. Lenke til kommentar
andre3028 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Sykling er bra trening og gøyt det Du kan og ta sånn interval trening. Spurte alt du klarer i 20 sek, så pause i 10 sek så spurte igjen et par ganger. Hvis ikke så kan du alltids ta med en vennegjeng og spille fotball et par ganger i uken Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 (endret) tenkte mest for fettforbrenning osv. Skal trene meg opp til og bli politi, men selfølgelig også militæret. Endret 1. august 2008 av WildWolF Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Ingen fler forslag? Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Klarte å jogge 3 km idag, uten stopp osv. men det regner ute, så jeg hadde en fordel, tenkte visst jeg tar en lang joggetur hver gang det regner så klarer jeg meg bedre når det er sol? Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Så du klarer 3 km uten stopp i regn men bare noken få hundre meter i sol? Klarer ein ikkje jogge så tar ein hurtig(HURTIG) gange til ein har kondis til å springe litt. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Løp i oppoverbakker. Sykler selv opp til Holmekollen to-tre ganger i uken. Veldig fin trening. I tillegg løper jeg trappene ved siden av hoppbakken. Utmerket kondisjonstrening. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Skal du bygge kondis er det ikkeno' som slår 4x4 intervaller. Start med 4 min jogging, øk så til 90-95 % av makspuls (tungt andpusten, men ikke stiv) i 4 min, og så ned i jogging i 3 min(ca 70 %) Litt enklere satt : oppvarming 3 min jogging (70% av max hjertefrekvens) 4 min løping (90-95 % av max hjerte frek.) 3 min jogging 4 min løping 3 min jogging 4 min løping 3 min jogging 4 min løping Dette kan du gjøre på mølle i helsestudio, eller på bane/vei. 2 intervalløkter som dette i uka øker oksygenopptaket med 1 % pr. uke. Er iallefall dette Jan Hoff og Jan Helgerud ved Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet i samarbeid med Åge Hareide har satt opp som anbefalt trening for fotballspillere. Dette kan virke tøft, men det fungerer. Endret 2. august 2008 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Klarte å jogge 3 km idag, uten stopp osv. men det regner ute, så jeg hadde en fordel, tenkte visst jeg tar en lang joggetur hver gang det regner så klarer jeg meg bedre når det er sol? Ta tiden neste gang, så finner du ut hvor du ligger. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 var på 10-12 min Sjekka klokka når jeg kom dit jeg skulle, dro akuratt klokka 12:00 husker jeg. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Ser ikke hva du klager på da i første posten, sliten etter 15 meter? Klarer ikke jogge mer enn 500 meter? Du har hvertfall forbedret deg 300% på 3 dager. Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 10-12 min på 3000m er ganske bra. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Var i samme situasjon som deg, kan løfte tunge saker og vekter LENGE uten problemer, men når det kommer til sprinting holder jeg ikke ut mange hundre meterene... Begynte med powerwalking på fjellet, så har jeg begynt å jogge en del, og så tar jeg 2 trankapsler hver dag, og merker STORE forbedringer allerede Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Ganske stor forskjell på 10 eller 12 minutter på 3000 meter. Løper du på 10 minutter vil jeg si du er i veldig god form. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 var vell en mellom ting på 10-12 min, kanskje 10,30 kanskje 11 osv. Det vil si ikke 10 eller 12, men ikke mer enn 12. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Var i samme situasjon som deg, kan løfte tunge saker og vekter LENGE uten problemer, men når det kommer til sprinting holder jeg ikke ut mange hundre meterene... Begynte med powerwalking på fjellet, så har jeg begynt å jogge en del, og så tar jeg 2 trankapsler hver dag, og merker STORE forbedringer allerede Jup, 120 rep med 10 kilo, 15 push ups, 15 sit ups, 20 bøyninger med sånne bøyeinstrument og håndklemme 30 ganger på hver hånd. Enkelte ganger annen hver dag og andre ganger hver dag. Lenke til kommentar
8ball Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Kan jo nevne at de fleste anbefaler 4*4! Dvs ar du løper på 80-85% i 4 minutter, og så går eller jogger veldig rolig i 2 minutter. Dette gjentar du tre ganger. Så det til sammen blir 4 ganger. Ergo 4*4 Om du ikke er klar over hva 80-85% av maxpulsen din er, så gjør ikke det noe. Målet ditt er bare at du skal klare å løpe like langt på alle gjennomføringene. Og om du blir så sliten at det blir 50 meter for kort på siste runde, så betyr det bare at du tar deg skikkelig ut. Endret 6. august 2008 av 8ball Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Kan jo nevne at de fleste anbefaler 4*4!Dvs ar du løper på 80-85% i 4 minutter, og så går eller jogger veldig rolig i 2 minutter. Dette gjentar du tre ganger. Så det til sammen blir 4 ganger. Ergo 4*4 Om du ikke er klar over hva 80-85% av maxpulsen din er, så gjør ikke det noe. Målet ditt er bare at du skal klare å løpe like langt på alle gjennomføringene. Og om du blir så sliten at det blir 50 meter for kort på siste runde, så betyr det bare at du tar deg skikkelig ut. bare det at jeg ikke klarer og spurte i 4 minutter og jogge etterpå.. klarer kanskje og spurte full guffe i 1-2 min. Lenke til kommentar
8ball Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Trenger ikke å spurte. Bare løp i det tempoet som skal til for at du klarer å løpe i fire minutter. Så går du rolig i 2 minutter. Så kan du eventuelt snu å se om du klarer å løpe like langt tilbake på de neste 4 minuttene. Endret 7. august 2008 av 8ball Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå