Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Litt jeg har å si om helse generelt :)

dronjom

Anbefalte innlegg

Jeg har intoleranse mot kumelkproteiner. Så heh, tviler sterkt på at det er så mye å få gjort med.

ja, jeg vet jo ikke, selvsagt, men jeg tenker siden jeg selv holdt på å slutte med melk og så merka jeg pluttselig det hadde med zyprexaen.. er nok mange som unødvendig tror de ikke tåler ting, og så blir det en sirkel de ikke kommer ut av fordi det ene fører til det andre. Jeg har jo også et sår som ble mye bedre straks jeg slutta på medisiner. Jeg merker bare det er noe som ikke stemmer i helsesystemet, og da reagerer jeg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Eco_*

Jeg mener mye av problemene folk sliter med skyldes feil kosthold (prossesert mat full av ugunstige stoffer), milijø, og miljøgifter som PCB, dioxiner, tungmetaller etc.

Kroppen er en fantastisk biomaskin med kraftige selvhelende egenskaper, men om den ikke behandles rett og får nødvendig næring så kommer den mer og mer i ubalanse og sykdom blir resultatet.

Jeg mener medisiner som ofte bare er symptom-fjernende og dessuten som regel alltid har bivirkninger burde være siste utvei hvis man ikke kommer til roten av problemet og får fjernet det. Er man kommet i det stadiet hvor man må bruke medisiner burde man aktivt engasjere seg for å endre livsstilen for å prøve å komme seg av medisinen / evt redusere dosene så mye som mulig.

Det er bl.a. bevist at rett kosthold kan kurere Diabetes 2 pasienter i løpet av 3-4 dager, slik at de ikke lenger trenger insulin.

Jeg sier ikke at kosthold er en mirakelkur uansett problem, men de aller fleste vet alt for lite om de helsemessige farene og gevinstene dette utgjør, og engasjerer seg ikke nok for å finne ut av disse tingene.

50% av den norske befolkningen er mer eller mindre allergisk mot laktose (melkesukker i vanlig melk)

Absolutt alle reagerer svært negativt på aspartam. Det er bare et tidsspørsmål før du ser de meget alvorlige konsekvensene av å bruke det.

Bare for å få den litte snøballen til å rulle litt legger jeg til slutt ved en video.

Se videoen og jeg garanterer at du vil bli sjokkert over at produktet fremdeles er lovlig å bruke i Norge. Det er forbudt i enkelte land som har våknet opp.

http://video.google.com/videoplay?docid=-566922170441334340

Lenke til kommentar

Jeg er litt sjokket over at noe så stort kan greie å holde seg unna media. Hvorfor er det ikke flere som snakker om det?

http://www.aspartame.org/

De får det jo til å høres ut som gull og grønne skoger. Det skulle da ikke ta så lang tid å gjort litt forskning rundt dette?

http://www.rinf.com/columnists/news/south-...aste-like-sugar

Sør Afrika er morsomme. Men resten av verden forbyr aspartan pga. helsefaktorer, bannlyser sør afrika aspartan pga. det ikke smaker som vanlig sukker. :O

Lenke til kommentar
Etter at jeg forstod dette har (...) forsvunnet, pluss en haug med småting slik som plattfothet og arr og vondt i ryggen osv (...)
Så blandt annet din plattfothet og dine arr har forsvunnet fordi du har sluttet å engste deg over dine problemer?

Jeg har også litt å si generelt om medisiner: mye av det er nok laget for å tjene penger, og legene finner opp sykdommer i hytt og gevær.

Det er viktig å sette et skille mellom legemiddelindustrien og de frie forskningsfeltene innen helse og medisin. De prosedyrene som ligger til grunn for å oppdage, identifisere, og kartlegge menneskelige sykdommer er ikke noe man kan forfalske i en hånddreining. Ut fra det synspunktet er det lite sannsynlig at sykdommer som ikke er reelle vil bli vitenskapelig anerkjent og tilstrekkelig dokumenterte. Såfremt du ikke mente å si at leger finner opp sykdommer ovenfor den enkelte pasient for å pushe legemidler?

Medisiner er nok mye de samme stoffene som i melk og mel, derfor tenker mange som går på medisiner at de er allergiske osv, fordi de får i seg for mye laktose gjennom medisinene, og når de evt skal slutte på medisiner så får de i seg for lite, og havner kanskje på kjøret igjen e.l.og det hele blir en uendelig sirkel. Unger drikker tross alt melk for å roe seg ned, så hvorfor kan ikke leger gi det samme rådet til pasienter istedet for å ruinere dem på fargerike mikkemus drops? Jeg synes noe burde gjøres.
Så siden medisiner inneholder "mye av de samme stoffene som i melk og mel" og melk har en beroligende effekt, vil mennesker som går på medisiner muligens havne på kjøret igjen når de trapper ned eller slutter på medisinene? Og leger skal slutte å gi medisiner å heller be folk slutte å uroe seg fordi de i utgangspunktet gir medisiner som ikke har noen positiv effekt?

Jøssenavn, hvor begynner man? Hver eneste dag jobber millioner av mennesker verden over med å studere mennesket og menneskelige sykdommer og lidelser i det henseende å forstå hvordan vi og sykdommene som rammer oss fungerer og for å finne løsninger på disse utfordringene. Det vitenskapelige systemet som bygger rundt denne innsatsen leder til at majoriteten av resursbruken skjer på en slik måte at resultatene er så korrekte og presise som mulig. Selvfølgelig kan man sette spørsmålstegn ved både leger, forskere, forskningsfeltet medisin, det vitenskapelige systemet bak eller hele industrien som er bygget opp rundt helse. Men faktum er at kollektivt sett oppdages og kureres sykdommer hele tiden, og det er en hendelselinje man kan trekke både bakover og med all sannsynlighet også fremover i tid. Det er mye man ikke forstår og det menneskelige sinn er utvilsomt i stand til fantastiske ting, men man skal være forsiktige med å komme med råd til andre om deres helse. At du har blitt kvitt din allergi ved å tenke positivt synes jeg er en fantastisk påstand, men faktum er at jeg fortsatt sitter med min til tross for at jeg er meget positivt innstilt til egen helse. Jeg har brukt en reseptfri nesespray for mine plager med gresspollen i sommer, og selv om jeg bare hadde behov for å bruke den ved et fåtall anledninger betyr ikke det at jeg anbefaler hvem som helst som sliter med gresspollen å kjøpe den samme. Jeg er ikke i noen posisjon til å ta slike avgjørelser for andre enn meg selv. Det er direkte naivt å fortelle andre at de kan bli friskere bare ved å tenke positivt, du har ingen grunnlag for å trekke den konklusjonen om andres helsetilstand!

Aspartam og kunstige søtningsmidler, helseskadelige substanser generelt i mat og andre produkter vi befatter oss med, og introduksjonen av menneskeskapte substanser med udokumentert og muligens helseskadelig effekt i miljøet rundt oss og tingene vi er i kontakt med har lite, om enn noe å gjøre med det helsetilbudet og helsevesenet vi har tilrådighet og som vi benytter os av her i vesten. At det moderne levesett udiskuterbart fører til uoppdagede negative sider med den menneskelige helse er helt klart, men i alle henseender er det noe som man på lang sikt har som mål å identifisere å ordne opp i. Det er i tilfeller vanskelig og tidkrevende å spore de helsemessige effektene av nye substanser (les aspartam f.eks, eller røyking), og selv om det kan finnes betydelige krefter som utøver motstand mot å fremme de objektive resultatene over effekten det har eller ikke har over konsumgruppen betyr ikke det at vi blir ført bak lyset av det moderne helsevesenet. Jeg anbefaler å gå til legen hvis man er syk, jeg har gjort det med stor suksess hele mitt liv.

Lenke til kommentar

Eco

nå har du greid å gjøre handlingen på butikken veldig vanskelig. Virker jo som jo mer man vet, jo værre er det. All maten vi omgir oss med inneholder ett eller annet negativt stoff. Aspartam og glutamat - MSG

Men man ser jo alle fanatikere som henger seg opp i ting som ikke er sanne. Hvordan vet vi at ikke menneskene i filmene du poster er av de?

Her er hva TORO har å si om glutamat

Er det glutamat i TORO-produktene?

Ja, i mange av dem. Det brukes i flere "salte" produkter som kjøttsupper, fiskesupper, sauser og gryteretter, men ikke i søte produkter som vafler eller kaker. Glutamat fremhever smaken på annen mat - særlig kjøtt og fisk. Derfor finner vi glutamat i mange blandingskrydder, så som grillkrydder og Aromat.

Hva er glutamat?

"Mono" betyr en (1), og "Sodium" er det engelske ordet for natrium (Na). Monosodiumglutamat betyr at det er ett natrium bundet til aminosyren glutaminsyre.

Glutamat finnes rikelig i naturen. Sjømat, kylling, melk, tomat, ost og sopp er de største bidragsyterne i et vanlig kosthold. Den har en egensmak som på fagspråket kalles "umami", en smak som ikke ligner på de andre fire grunnsmakene surt, salt, bittert og søtt. Dersom man tilsetter fritt glutamat til maten, regnes det som tilsetningsstoff, og har fått E 621.

Trenger vi glutamat?

Glutaminsyren er en av våre vanligste og viktigste aminosyrer. Et 70 kg menneske inneholder ca. 1,8 kg glutaminsyre. Den finnes bundet i alle proteiner. I mange organismer (og dermed også i mat) finnes den også som fri aminosyre/glutamat. Hjernen er det kroppsorgan som inneholder mest. Glutaminsyren styrer signaloverføringene i nervesystemet vårt, og hos babyer/barn er den helt sentral for utvikling av sentralnervesystemet. Kanskje er det derfor morsmelken inneholder særlig mye glutamat?

Hvorfor tilsetter matvareindustrien glutamat?

Kun for smakens skyld. Som nevnt fremhever den smakene på maten det brukes sammen med.

Hvor mye glutamat er det i TORO-produktene?

Det varierer litt fra produkt til produkt, men i gjennomsnitt ca 0,3 % tilsatt glutmat i en ferdig tilberedt suppe eller saus. I tillegg er det noe naturlig glutamat i de råvarene som benyttes.

Er det farlig å få for mye? China Restaurant Syndrom.

Før man kjente betydningen av glutamat, var det en lov om mengdebegrensning, men denne ble senere opphevet etter at ny kunnskap utviklet seg. I 1998 var det en internasjonal konferanse i Bergamo, Italia, der en mengde forskningsarbeider om glutamat ble presentert. Konklusjonen fra konferansen var at glutamat kan brukes fritt i mat. For spesielt interesserte, se http://www.eufic.org/pt/food/pag/food35/food352.htm .

En del mennesker som ble syke/fikk allergireaksjoner etter besøk på China-restauranter mente at glutamat var årsaken. Dette fikk en egen medisinsk betegnelse "China Restaurant Syndrom". Mange av dem som hadde hatt slike reaksjoner ble med i et forskningsprosjekt for å prøve finne sammenhengen, men de fant ingen. Det var ikke grunnlag for å si at glutamat hadde slik effekt. Det er likevel registrert noen få tilfeller av svake allergisymptomer der man er usikker på om glutamat kan ha spilt inn.

Kommer TORO til å redusere glutamat?

Nei, ikke uten videre. Det er ingen grunn til det, verken medisinsk eller smaksmessig.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Eco_*

Fargoth da ?

"Udokumentert" og "uoppdagede negative sider" ?

Har du i det hele tatt sett dokumentarene ?

Selvfølgelig skal folk dra til legen om de har problemer de ikke finner ut av selv, slik at de kan få kontroll over situasjonen, men da synes jeg også man burde begynne å engasjere seg for å finne ut av *hvorfor* det unormale skjer og hva man kan gjøre for å motvirke det.

Det dokumentarene forteller er nettopp resulatet fra noen av de fremste forskerene i verden på dette området innen nevrologi/toksikologi, og fra de personene som var i de innerste kretsene rundt aspartam.

Denne filemn dokumenterer historie og toksisk virkning av aspartam på mennesker og bl.a. hvordan forskningsresultatene ble forfalsket, bestikkelser for godkjennelse i USA og UK, slik at resten av verden "godtok" stoffet.

Denne tar for seg forskningsresultater om hva som skjer i kroppen ved feil ernæring, noe som har en direkte innvirkning på samfunnet. Dette er meget godt dokumentert materiale. Faktisk så godt at industrien, til tross for sin enorme lommebok og innflytelse, ikke klarer å ta til motmæle.

http://video.google.com/videoplay?docid=-2141666279271222294

Amalgam er vel heller ikke farlig da, mener du ? Du får dem ikke lengre selv om du ber om det hos norske tannleger.

Og hvorfor forsvant plutselig bly som smøremiddel i bensin ?

Og hva med PCB i lysarmatur, og asbest i byggmaterialer osv.

Ser du, jeg kan også trekke litt historiske linjer.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Eco_*

freerun:

Svaret er egentlig ganske enkelt.

Spis naturlig mat slik den finnes i naturen og ikke det fabrikker har pakket full av ferdigfordøyde aminosyrer og andre stoffer som kroppen ikke er utrustet til å tale.

Skal jeg forenkle det hele så er trikset rett og slett å ha et mest mulig jevnt og optimalt blodsukker, samtidig som du får i deg naturlige vitaminer og mineraler og mat med næring i.

Hvete, parabolisert ris, soya, sukker, poteter, kunstige søtningsstoffer, tørrmat og ferdigsupper etc er dårlige nyheter for helsa.

Toro kommer ikke til å ta ut glutamat fra produktene sine, for da smaker dem rett og slett ikke bra. Næringsstoffene er så herja med ved dehydrering at den eneste måten å få noe til å smake på er å ha i glutamat.

Hvis du hadde noe dårlig mat liggende som du visste *smakte* bedre om du tilsatte glutamat, ville du spist det da ?

Lenke til kommentar
Fargoth da ?

"Udokumentert" og "uoppdagede negative sider" ?

Har du i det hele tatt sett dokumentarene ?

Mitt innlegg var i utgangspunktet rettet til trådstarter, men meningene mine står ved lag også ovenfor argumentene som fremmes i overstående videoer. "At det moderne levesett udiskuterbart fører til uoppdagede negative sider med den menneskelige helse" er en påstand du er velkommen til å tilbakevise, men jeg mener det er ganske opplagt at den bærer en viss korrekthet.

Selvfølgelig skal folk dra til legen om de har problemer de ikke finner ut av selv, slik at de kan få kontroll over situasjonen, men da synes jeg også man burde begynne å engasjere seg for å finne ut av *hvorfor* det unormale skjer og hva man kan gjøre for å motvirke det.
Sist jeg sjekket var det en leges prioritet å finne årsaken til pasientens symptomer for å kunne rekvirere passende medisiner eller henvise pasienten til en spesialist. En lege er mye bedre kvalifisert til å finne opphavet til mine symptomer enn hva jeg noen gang vil bli.

Det dokumentarene forteller er nettopp resulatet fra noen av de fremste forskerene i verden på dette området innen nevrologi/toksikologi, og fra de personene som var i de innerste kretsene rundt aspartam.

Denne filemn dokumenterer historie og toksisk virkning av aspartam på mennesker og bl.a. hvordan forskningsresultatene ble forfalsket, bestikkelser for godkjennelse i USA og UK, slik at resten av verden "godtok" stoffet.

Debatten rundt aspartam synes jeg er veldig interessant, og videoene som er blitt postet (som så alt for ofte er noe ensporete..) har en god appellvirkning for motstanden mot stoffet. Jeg er ikke interessert i å debattere hvorvidt aspartam er skadelig eller ikke, det passer bedre i en egen tråd med litt strikte rammer, men jeg mener fortsatt at helse som forsknings og fagfelt har som underordnet interesse å identifisere og kurere menneskelige lidelser, uavhengig opphav. Det inkluderer også mulige skadevirkninger av eksempelvis aspartam, og jeg er av den oppfatning at om stoffet er så skadelig som det fremstilles vil det før eller siden ikke være mulig å undergrave bevisene for dette. Dessverre tror jeg at etterpåklokskapen også vil være gjeldende i dette tilfellet, som så mange ganger før.

Denne tar for seg forskningsresultater om hva som skjer i kroppen ved feil ernæring, noe som har en direkte innvirkning på samfunnet. Dette er meget godt dokumentert materiale. Faktisk så godt at industrien, til tross for sin enorme lommebok og innflytelse, ikke klarer å ta til motmæle.

http://video.google.com/videoplay?docid=-2141666279271222294

Essensen i hele debatten om fast-food er skadelig eller ikke er jo at om fastfood inngår i et ellers sunt kosthold vil de negative effektene av den typen mat ikke være et problem for den allmenne helsetilstand. Overdriver man inntaket gir det seg godt dokumenterte negative effekter.

Amalgam er vel heller ikke farlig da, mener du ? Du får dem ikke lengre selv om du ber om det hos norske tannleger.

Det er som så mye annet et kontroversielt tema. Selv er jeg av den oppfatning at amalgam i tilfeller kan føre til merkbare plager, og jeg har selv valgt alternative fyllinger i mine hull for å være på den sikre siden. Studier i Norge og USA motsier hverandre og det er vanskelig å trekke en objektiv konklusjon når studiene om skadevirkningene av amalgam varierer såpass mye og de angivelige symptomene er såpass spredte. Jeg mener forøvrig at siden man i dag har veldokumenterte alternativer er det riktig å gå over til disse utelukkende basert på usikkerheten rundt skadevirkningene av amalgam.

Og hvorfor forsvant plutselig bly som smøremiddel i bensin ?

Og hva med PCB i lysarmatur, og asbest i byggmaterialer osv.

Ser du, jeg kan også trekke litt historiske linjer.

Det er jo vel og bra, men hva er egentlig relevansen til mitt innlegg?

Bly forsvant i bensin av tilsvarende grunn som PCB ble forbudt, store sporbare mengder havnet i naturen og det fikk skadevirkninger for dyr og planteliv eller man så en akkumulering av stoffet i mennesker. Asbest og amalgam har liten skadevirkning på enkeltpersonene som utsettes for det i korte perioder sammenliknet med dem som skal tilberede stoffet. Kvikksølvgassen i tilberedningen av amalgam eller den støvfremkallende produksjonen av asbest førte til en langt høyere påvist helserisiko for de som arbeider med stoffet. Man vil naturligvis begå mange flere slike handlinger hvor tilsynelatende harmløse stoffer eller elementer med vår levestil vil påvises som skadelige i ettertid. Selvfølgelig vil tiden slike stoffer er i fri sirkulasjon være avhengig av om det er sterke krefter involvert som ønsker å holde det slik, noe vi ser i dag i forbindelse med fastfood-industrien og ulike grener av konsummarkedet. Men igjen, hvor er relevansen av dette og mitt forrige innlegg? Noe sier meg at du ikke fikk med deg hva jeg sa eller at du har lest mellom linjene, for jeg har aldri hevdet budskapet i videoene var løgn eller at menneskeskapte kunstige stoffer ikke har blitt påvist som skadelige i ettertiden. Den første setningen min du siterte øverst i innlegget ditt samtykker jo med budskapet ditt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...