amundsund Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Hei jeg har et Caonon Eos 350D som har fungert helt fint men på en klasse tur slutta blitzen og virke delvis... hvis jeg dytter den halveis ned virker den. så jeg tenkte greit nok da er det dårlig kontakt å få reprasjonen på garantien. tydeligvis ikke!! her er meldinga fra verkstedet: Det viser seg ved demontering at kamera er fuktskadet (det kortsluttet) Her må vi bytte power og hovedkortet med oppjustering. kameraet blei brukt ute men det var ikke fuktig altså normal bruk.. blir jeg lurt av verkstedet eller har de rett? foresten alt på kameraet funker er bare det problemet med blitzen takk for all hjelp på forhånd mvh Amund Lenke til kommentar
grizley Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 her er meldinga fra verkstedet: Det viser seg ved demontering at kamera er fuktskadet(det kortsluttet) Her må vi bytte power og hovedkortet med oppjustering. kameraet blei brukt ute men det var ikke fuktig altså normal bruk.. blir jeg lurt av verkstedet eller har de rett? foresten alt på kameraet funker er bare det problemet med blitzen Høres rart ut. Jeg har hatt 350'n min i duskregn flere ganger. Og den fungerer like fint etter 3 år. Lenke til kommentar
truaim Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Ja har du ikke et fukt og støv beskyttet/tett kamerahus så kan det skje, det som er dumt med fuktskade er at det er så vanskelig og argumentere mot verkstedet. Lenke til kommentar
Fear the Scare Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) hmm, hørtes ikke bra ut... men som grizly sier, kan det hende at du bare hadde ekstra uflaks, hvem vet? Endret 31. juli 2008 av Fear the Scare Lenke til kommentar
fototim Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Svært vanskelig å svare på dette her. Jeg voil si at en speilrefleks skal tåle litt ruskevær selv om den ikke har værtetting. Min *ist DS f.eks har tålt mye, uten å ta skade. Samtidig så er fuktskader noe som kan bygge seg opp over tid. Problemet behøver ikke å ha oppstått på den turen du merka symptomene. Det kan f.eks ha oppstått fukt som resultat av kondensproblemer. Så det kan hende du har tøyd grensene litt for mye, litt for mange ganger. Eller du kan simpelthen ha vært veldig uheldig på akkurat den turen. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Har hørt av verksted som har tatt grundig feil en gang før. Da var det en kar som hadde vasket bildesensoren med en våt q-tips. Bildene ble ikke helt bra etterpå, som du kan tenke deg. Han sendte kameraet til verksted, og de ville bytte ut noen greier, og reparasjonen ville ha kostet nesten like mye som kameraet. Fyren tenkte "faen heller," og vasket sensoren med slike spritservietter du vasker objektivglass med, og kameraet funker så vidt jeg vet perfekt den dag i dag - uten noen reparasjon. Jeg tror ikke du bør gi opp og betale for dette. Om du har behandlet kameraet fint bør du kaste deg frempå og si nettopp det, og holde på at fuktskadene må ha kommet som følge av en produksjonsfeil - for kamerahus skal tåle en dråpe eller to. Om det ikke fører noe sted er det vel like greit å: 1. Se om du klarer deg uten blitzen 2. Kjøpe et 350D brukt til 2000kr+ 3. Kjøpe et nytt kamera Jeg kan se for meg at det vil koste mer for å reparere kameraet ditt enn å kjøpe et brukt 350D. Om du vil kjøpe et nytt hus så ligger 400D bare litt over 4000kr, og neste steget er jo 450D som jeg kan anbefale så det synger. Lenke til kommentar
jahnkare Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Krev bildebevis i alle fall. Evt. fuktskade på kretskort og diverse vises godt, selv for oss vanlige dødelige. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Synes dette virket veldig rart. Hvis noe er kortsluttet så skal det jo ikke virke hvis du dytter blitzen litt ned. Synes det lukter dårlig kontakt på lang vei. Gjør som jahnkare sier, få dette dokumentert ved hjelp av bildebevis. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Enig, krev bildebevis. Samt be dem dokumentere at de kan bevise at du har opptrådd uforsvalig med tanke på bruk og behandling av produktet. For ett produkt som 350D har som sagt ikke værtetting, men allikevel så skal det ikke gå istykker om man har tatt forsvalig vare på det. Det vil si at f.eks er det mye regn, så ikke bruk det utendørs. Har det nettopp regnet, men det regner ikke mer, så bør det være helt trygt. Det skal også tåle å lagres i en ryggsekk med regntrekk f.eks og dermed tåle fuktigheten i luften. Store temperatur forskjeller, særlig om du har tatt bilder ute i 10 minus, og dermed tatt det med innendørs og fyrt det opp med en gang i 15 pluss. Da dannes det kondens, dette kan forårsake fuktskade. Men for meg så høres det ut som dårlig kontakt og ikke elektronikk feil! Enda ett alternativ i forhold til de som ble ramset opp over. Ekstern blitz ala 430EX f.eks. Du får mye bedre blitstyring og utnyttelse av ekstern blitz fremfor den innebygde. Samt 430EX eller 580EX er meget gode blitzer som du kan bruke på flere større og garantert fremtidige kamerahus også. Lenke til kommentar
Kliss Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Er ikke dagens elektronikk så og si kortsluttings sikkert da..? Bare å la det tørke uten strøm på...Hverfall det jeg har gjort hver gang jeg har mista mobilen i vannet..tilogmed batteriet funker på den.. Men som folk sier høres det ut som dårlig kontakt når det funker som den skal når du holder den halveis nede...kan ikke skjønne hvorfor det har noe å si for kretskortet.. Lenke til kommentar
rieg Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Er ikke dagens elektronikk så og si kortsluttings sikkert da..? Bare å la det tørke uten strøm på...Hverfall det jeg har gjort hver gang jeg har mista mobilen i vannet..tilogmed batteriet funker på den.. Men som folk sier høres det ut som dårlig kontakt når det funker som den skal når du holder den halveis nede...kan ikke skjønne hvorfor det har noe å si for kretskortet.. Hei uheldige kameraeier Inni kameraet ligger kondensatorer som har høy spenning og kan brenne kretskortet i stykker, ved påføring av vann. har noen bilder av slikt om du vil se alltid be om bilde bevis. Verkstedet får ingen penger når ting ikke går på garantien. De har alt og tape når det ikke er snakk om garantisak!!!!!!!!!!!!!! Verkstedet kan sikkert gjøre en blemme, noenganger, men i ditt tilfelle så har nok fukten tatt overhond. du kan jo kreve reklamasjon rettet canon norge og forbruker kontoret! hvis du er helt uenig, at det er din feil. Håper ting ordner seg:) hvis ikke blir det vel et nytt fett kamera? Endret 1. august 2008 av rieg Lenke til kommentar
amundsund Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 det er ikke regn det er snakk om var, bare høy luftfuktighet. Er foresten ikke mye hjelp og få av canon de sender deg bare til det verkstedet eller det som ligger i bergen. vurderer litt og få sendt det tilbake og sende det til bergen isteden for og få de til å se på det. bare for og sjekke ut om verkstedet i oslo ikke bare er lureri. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 En kompis, som forøvirg er ivrig i fotografering. Har vel utstyr for 25-30 000 og ringte IF som han ellers har forsikret det meste annet hos, betaler han nå 600 i året. Skjer det noe med kamera får han nytt. Kanskje noe å tenke på til en annen gang? Om det er mye dyrt utstyr inni bildet. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Svært vanskelig å svare på dette her.Jeg vil si at en speilrefleks skal tåle litt ruskevær selv om den ikke har værtetting. Min *ist DS f.eks har tålt mye, uten å ta skade. Samtidig så er fuktskader noe som kan bygge seg opp over tid. Problemet behøver ikke å ha oppstått på den turen du merka symptomene. Det kan f.eks ha oppstått fukt som resultat av kondensproblemer. Så det kan hende du har tøyd grensene litt for mye, litt for mange ganger. Eller du kan simpelthen ha vært veldig uheldig på akkurat den turen. Jeg ser at jeg var litt for rask i svinga her. Det er selvfølgelig også mulig at verkstedet forsøker en spansk en, eller rett og slett tar feil. Det var egentlig det som var poenget mitt, siden en speilrefleks bør tåle litt ruskevær selv om den ikke har værtetting. Lenke til kommentar
amundsund Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 En kompis, som forøvirg er ivrig i fotografering. Har vel utstyr for 25-30 000 og ringte IF som han ellers har forsikret det meste annet hos, betaler han nå 600 i året. Skjer det noe med kamera får han nytt. Kanskje noe å tenke på til en annen gang? Om det er mye dyrt utstyr inni bildet. hehe ja men jeg har vert lur jeg vett. har forsikring men jeg sendte det inn pga jeg trodde det var garantisak basert på mine kunnskaper om elektronikk.(2 år elektro pluss en trang til og skru opp ting får og se hvordan de fungerer.) og det er litt greit og få vite om dette firmaet er seriøst. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 hvis du tror veldig sterkt at det er grunn til misstanke mot firmaet bør du si til dem at du ikke vil ha fikset noe, men foretrekker å bruke kameraet som det er. Når du får det tilbake leverer du det selv inn, til et annent verksetd, nå er det deg som er kunden. Verkstedets loialitet ligger med den som betaler! Skulle verkstedet du hyrer komme med en annen konklusjon, ja sa slipper du helvete løs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå