Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan jeg kjøre personbil med førerkort C1 ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nedgradering innebærer som regel redusering av vekt, motoreffekt osv, så dette er ikke alltid mulig eller enkelt.

Jeg vet at bl. annet Hummer H2 og eldre Mitsubishi Pajero har blitt nedklassifisert i Norge, men selve prosedyren er det nok Biltilsynet som kjenner best.

Det kan være greit å ta kontakt med din nærmeste Statens Vegvesen-kontrollstasjon for mer informasjon rundt dette. :)

Lenke til kommentar

Å plukke vekk utstyr på bilen vil sjelden ha innvirkning på førerkortklasse. Førerkortklasse avhenger av hvor mye bilen totalt kan veie med last, så nøkkelen til å få klasset ned en bil er å redusere lasteevnen. De enkleste bilene å klasse ned er de som har en tillatt totalvekt på like over 3500 kg og med bladfjærer bak. Snakk med fagfolk på trafikkstasjon eller verksted for å finne ut hvor mange blader som må fjernes for å få lasteevnen redusert nok til at tillatt totalvekt synker under 3500 kg.

 

Vi kan jo ta en hypotetisk Pennymobil Kassevogn med tillatt totalvekt 4000 kg, egenvekt 2000 kg likt fordelt på for- og bakaksel. Bakakselen er midt under lasterommet, så jevn lasting vil øke vekten på bakakselen, ikke på foraksel. Om man da laster bilen opp til 4000 kg totalvekt betyr det at man har lagt til 2000 kg på bakaksel. Bakaksel har bladfjæring, 6 like store blad (urealistisk, men la gå), 3000 kg maksvekt bak delt på 6 like blad gir at hvert blad er dimensjonert for 500 kg. Laster man mer enn 2000 kg baki vil bladene ikke makte å holde bilen oppe og gi en svært utrivelig kjøreopplevelse. Plukk vekk 1 blad og man har redusert lasteevne med 500 kg, altså til 3500 kg totalvekt og bilen er sånn ca lovlig.

 

Trafikkstasjonen er grinete og sier at du kommer til å legge den tunge lasten helt frem i lasterommet istedenfor å fordele den jevnt, dermed vil du kunne belaste forakselen mer uten å overstige de 2500 kg den nye reduserte bakakselfjæringen klarer å bære og slik overstige 3500 kg totalvekt uten å bunne fjæringen bak. Plukk ut enda et blad bak og du er på 3000 kg tillatt totalvekt, og selv om du laster "lurt" vil du ikke komme inn i 3500+/C1-territorium. Såpass heftig modifisering av fjæring bak uten å endre fjæringen fremme vil kunne gjøre stygge ting med kjøreegenskapene, så det kan hende de uansett blir grinete.

 

Snakk med et Fordverksted for å finne ut hva som gjelder for E350, jeg er sikker på at du ikke er den første som lurer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...