:Francis: Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Fikk mitt første manuellfokus objektiv til Nikon idag, et 105mm f/2.5 AI-s. Jeg var ikke obs på dette objektivet før det ble nevnt her på forumet. Jeg likte bildeeksemplene og lot meg friste til å kjøpe en EX eksemplar fra KEH.com. Objektivet ser ut til å være i god stand, med unntak av en del støv på linseelementene. Såvidt jeg har forstått er ikke støv i objektivet et reelt problem, men det var allikevel en liten nedtur. Jeg var en liten tur i byen for å teste objektivet etter jobb. Det første jeg virkelig bet meg merke i var kvaliteten på fokussnekken. Den er mye mye mer presis enn feks den som finnes på mitt 50mm f/1.8 AF-D. Det var også veldig uvant med den smale DOFen vidåpen. Jeg valgte å teste objektivet på D80 istedetfor F5, selv om jeg mister lysmåling med D80. Jeg har ikke PC som jeg kan bruke til skanning akkurat nå, og jeg ville se resultatet med en gang. Det var absolutt ikke lett å gjette seg til ekspneringen uten lysmåler, så det måtte ofte noen mislykkede forsøk til før eksponeringen satt nogenlunde. På crop synes jeg objektivet blir en smule trangt, men jeg venner meg sikkert til det. Det kommer til å bli moro å teste det med film. Jeg har lagt ved noen eksempelbilder. Bildene er .jpg rett ut av kamera, på grunn av at jeg ikke har maskin med riktig programvare til å etterbehandle bildene tilgjengelig. Når jeg får ny bærbar kan jeg lage bildene mindre og laste dem opp her . http://www.arcticsilence.com/Pictures/105mm/DSC_0887.JPG http://www.arcticsilence.com/Pictures/105mm/DSC_0852.JPG http://www.arcticsilence.com/Pictures/105mm/DSC_0862.JPG http://www.arcticsilence.com/Pictures/105mm/DSC_0866.JPG Ser resultatet brukbart ut skarphetsmessig? Jeg var ikke ute for å ta gode bilder, men kun for å teste at objektivet fungerte som det skulle, så jeg vil ikke ha kommentarer på selve bildene. Det er fullt mulig at jeg har bommet litt med fokus noen steder. D80 med standard mattskive og grønt lys er ikke akkurat noe å hoppe i taket for når det gjelder manuell fokus. EDIT: Er det forresten meningen at DOF preview ikke fungerer med AI/AI-s objektiver på D80? Mvh Francis Endret 31. juli 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
arela Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 På crop synes jeg objektivet blir en smule trangt, men jeg venner meg sikkert til det. Det kommer til å bli moro å teste det med film. 105mm er min favoritt til - nesten uansett. Min gamle 105mm f/2.5 er non AI, så jeg bruker den sjelden og måtte kjøpe ny, en 105DC. Min favoritt, både fx og dx. 105mm f/2.5 AI er kjent som et superskarpt og har fått ny vår. Bildene ser ok ut på min laptop - og det siste bildet er et glimrenede eksempel på hvorfor jeg liker denne brennvidden. For manuell fokus, er nok F5 overlegen det meste. Den er mye mye mer presis enn feks den som finnes på mitt 50mm f/1.8 AF-D. Det var også veldig uvant med den smale DOFen vidåpen. Fokusringen kan dreies 180 grader (på AI versjonen også?) og da blir det veldig nøyaktig. Fokusringen på AF 105 DC kan bare vries 90 grader, og det gjelder vel de fleste nyere. KEH kan være uimotståelig! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 To av bildene er skikkelig skarpe, de to andre er ikke så bra. Spesielt trestammen er ikke bra, men det skyldes brukerfeil. Bruker du fokushjelpen, eller bruker du kun øynene til å vurdere fokus. Jeg bruker alltid fokushjelp. Dvs jeg holder knappen halvveis nede, og får melding om fokus både i søkeren og med et pip. Regner med at det fungerer slik på D80 også. Det fungerte i alle fall slik da TorEH testet mitt eksemplar på D300 for en stund tilbake. Sunny f/16 er alt jeg har å si. Eller ekstern lysmåler. Det er godt å ha uansett. Lenke til kommentar
arela Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Sunny f/16 er alt jeg har å si. La oss håpe på det, iallefall et par måneder til Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Jeg brukte fokushjelpen, men jeg synes ikke alltid at den er så lett å se der den sitter, helt nede i det venstre hjørnet på søkeren. På F5 har man en mye bedre fokushjelp, med to piler som vise hvilken vei man skal skru og et grønt lys i midten (har D300 dette?). Jeg synes også det er lettere å få øye på den oppe til høyre i søkeren. Jeg gleder meg til å bruke objektivet mer, og lære meg til å bli mer presis med manuellfokus. Jeg kommer muligens til å se meg rundt etter en mattskive med splittprisme til F5en. Jeg kommer ikke til å bry med med det på D80, ettersom det ikke gir lysmåling. Fokussnekken går ikke helt 180 grader, men godt over 90 grader. Francis Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Jeg brukte fokushjelpen, men jeg synes ikke alltid at den er så lett å se der den sitter, helt nede i det venstre hjørnet på søkeren. På F5 har man en mye bedre fokushjelp, med to piler som vise hvilken vei man skal skru og et grønt lys i midten (har D300 dette?).Nei, D300 har ikke det. D60 derimot har en tilsvarende løsning - bortsett fra at den er enda bedre ved at den har flere linjer som indikerer hvor mye du må skru - ikke bare piler... Den er dessuten plassert i midten nede på søkeren. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Jeg brukte fokushjelpen, men jeg synes ikke alltid at den er så lett å se der den sitter, helt nede i det venstre hjørnet på søkeren. På F5 har man en mye bedre fokushjelp, med to piler som vise hvilken vei man skal skru og et grønt lys i midten (har D300 dette?).Nei, D300 har ikke det. D60 derimot har en tilsvarende løsning - bortsett fra at den er enda bedre ved at den har flere linjer som indikerer hvor mye du må skru - ikke bare piler... Den er dessuten plassert i midten nede på søkeren. På den annen side kjenner jeg INGEN som søker KUN ved hjelp av å se på den elektroniske fokusindikatoren. De fleste med erfaring fr F5, F6, F100, D1, D2 og D3 (nå heldigvis også D700) fokuserer grovt via mattskiven for så lynraskt å titte ned på den tredelte fokusindikatoren for kritisk fokusering. Det blir særdeles mye vanskeligere på en D60 men en mørk og trang søker (og sannsynligvis en mindre egnet mattskive). Men ja- jeg skulle ønske man kunne bruke eksponeringsskalaen som en gradert fokusindikator på alle nye Nikonmodeller ved ønske. Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Schno.. De fleste med erfaring fr F5, F6, F100, D1, D2 og D3 (nå heldigvis også D700) fokuserer grovt via mattskiven for så lynraskt å titte ned på den tredelte fokusindikatoren for kritisk fokusering. Det hender det klikker litt i siste del av denne beskrivelsen edit: D300 har et grønt lys som lyser når det tror du har rett fokus. Ei bedre mattskive hadde vært ønskelig, f.eks Katz Eye. (ønsket, men ikke kjøpt ) Endret 2. august 2008 av arela Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Som Schnoodle sier, så er det stort sett ganske greit å grovfokusere utelukkende med mattskiven. Om det er mye detaljer, som blader, gress eller øyenbryn, så kan man helt fint fokusere uten hjelp fra elektronikken. Man venner seg også til å oppfatte det grønne lyset ute i periferien uten å bruke alt for mye av oppmerksomheten sin på det. I starten er det vanskelig å tenke både komposisjon og fokus når man har litt tidspress, men det kommer med litt erfaring. I løpet av høsten kommer jeg uansett til å handle inn en KatzEye ell. (Haoda Fu?) til D200. Av konkrete erfaringer med objektivet, så er det vel ingen tvil om at jeg liker det - farger, boke og skarphet er strålende selv vidåpent. Svakheten er en del KA, som kan bli ganske påtrengende i enkelte situasjoner: (bildet er kun tatt for å provosere frem KA) Det blir mindre påtrengende ettersom man blender ned, men er fortsatt synlig ved f/5.6. Mtp. at man kan få dette inn fra USA i perfekt stand for rundt 1000-lappen, er dette en no-brainer for alle med hus som støtter lysmåling med AI-objektiver. Endret 2. august 2008 av Anew Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 lys fra solnedgang - tatt med 105mm f/2.5 Non-AI i vår. Scannet, cropet og redusert. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Hvor er bildet? Edit: Plutselig dukket det opp. Endret 4. august 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå