Tmz Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Hei På jobben min har vi endel kjemikalier, deriblandt fenol som omtales som det farligste. Jeg synes farlige stoffer er ganske fasinerende derfor vil jeg gjerne vite litt mer om noen av de stoffene jeg jobber med. Etter hva jeg har hørt er fenol dødlig selv ved små mengder, både ved hudkontakt og innånding, men hvordan fungerer giften? Står også at det er etsende på etiketten og har sett bilder av folk som har fått stygge sår etter å ha vært i hudkontakt med fenol. Også ikke minst hva brukes egentlig fenol til? Og hva er verdens farligste gass/væske? Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Hvis du mener 100% Fenol (C6H6O), også kalt hydroksibenzen og karbolsyre, kan det føre til irritasjon av øvre luftveier. Hoste og åndenød, samt risiko for lungesykdommer. Ved hudkontakt vil det trenge gjennom huden og gi etsesår. Veldig farlig.......... Hvis du har pustet, fått på deg eller svelget kan det gi hodepine, døsig eller sløvet, svimmelhet, bevisstløshet, hjerte-og blodsirkulasjonsforstyrrelser, åndedrettstopp, risiko for nyreskader og til slutt død. I tillegg er det et brennbart stoff. Ved oppvarming avgis brennbare damper som kan danne eksplosive blandinger med luft. Dampene er tyngre enn luft og kan samles ved gulvet. Ved oppvarming dannes også giftige gasser. Se Stofflisten. Fenol brukes mye til desinfeksjonsmiddel, særlig i medisinsammenheng (veldig utvannet). Er ikke lov til å bruke på pasienter, men instrumenter, samt ved fremstilling av medisiner. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Hei På jobben min har vi endel kjemikalier, deriblandt fenol som omtales som det farligste. Jeg synes farlige stoffer er ganske fasinerende derfor vil jeg gjerne vite litt mer om noen av de stoffene jeg jobber med. Etter hva jeg har hørt er fenol dødlig selv ved små mengder, både ved hudkontakt og innånding, men hvordan fungerer giften? Står også at det er etsende på etiketten og har sett bilder av folk som har fått stygge sår etter å ha vært i hudkontakt med fenol. Også ikke minst hva brukes egentlig fenol til? Og hva er verdens farligste gass/væske? 100% Fenol er ekstremt farlig. Den brukes for å fjerne proteiner i fra prøver innen molekylærbiologien. Kommer den i kontakt med hud vil cellemembran i hudceller umiddelbart gå i oppløsning, på den måten kan en liten dråpe skape svære stygge sår. Skylling med vann har liten effekt, glyserol løsning skal være bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå