Gå til innhold

Oppgradere CPU og kabinett kjøling i P182

geit

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et P182 kabinett og en Q6600 CPU med stock kjøler og vifter.

Jeg synes viftene i P182 bråker litt mye (selv på laveste nivå, 1/3 trinn).

Dessuten så ønsker jeg å klokke CPU litt mer enn de forsiktige 2400->2800

jeg kjører på med stock kjøleren.

Så! det jeg lurte på var om noen har forslag til hvilken CPU kjøler jeg bør

anskaffe, og hvilke vifter jeg burde skaffe meg til kabinettet. Noen som har

spesielle erfaringer med P182 feks?

Jeg setter støy over kjøle-effekt, men har et 3870X2 (heldigvis stille når

det idler) så litt blåst trenger jeg nok i kabinettet :)

Vil feks 4 x Noctua NF-S12-800 og 1 x OCZ Vendetta 2 gjøre meg glad?

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville mer gått for Noctua NF-S12-1200, så kan du heller bruke U.L.N.A kabelen om du vil ha lavere støynivå.

OCZ Vendetta har jeg hørt ikke er så utrolig stillegående. Scythe, Noctua og Thermalright vil jeg si er bedre merker å se etter.

Bra, takk for svar. NF-S12-1200 U.L.N.A så fint ut.

Vendetta 2 fikk jo + for støynivå på hw.no sin test, men det kan jo hende den ikke er så stille for det ?

Lenke til kommentar
Styr unna Noctua-viftene i P182.

Anbefaler Scythe S-FLEX eller Nexus vifter i P182.

Kan også anbefale Xigmatek HDT-1283 eller Thermalright Ultra120 Extreme.

Takk for svar :) Jeg har tenkt litt på dette en stund og var i ferd med å skaffe meg Noctua vifter, så det var fint med en advarsel. Hvorfor anbefaller du akkurat de viftene du gjør ok ikke Noctua?

Lenke til kommentar
På grunn av mottrykksegenskaper og støy :-)

Er fast traver på silentpcreview-forumet, mye fornuftige folk der, de er veldig fokuserte på stillegående system...

Høres bra ut. Takk for at du rettleder meg :) Da skal jeg nok prøve meg på Nexus vifter både top, bak, front og HD del. Ser de har dem til 95 kr på både komplett og Mamoz. Spørsmålet da er om jeg trenger sånne soft-fan mounts som "hører" til? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334030

(ser forøvrig at folk på komplett gir dem dårlig kritikk, så jeg tipper nei..)

Ang PSU så er jo Thermalright kjøleren fin, men kanskje litt dyr. Er svært god er den kanskje verdt det :) Samme Nexus vifte på Thermalright kjøleren også?

Lenke til kommentar

Jeg har gått over til Xigmatek HDT-1283, denne er billigere, og mer enn god nok med mindre du skal klokke langt. Lettere å montere også.

Nexus vifte på TRUE er forøvrig en meget god kombinasjon, jeg bruker dette selv i min P182, og med en E6600 med 100% last ligger cpu på rundt 50 grader med cpuvifte på 300-400rpm, da med 25C romtemp... noe som er helt tilfredstillende.

Lenke til kommentar
Jeg har gått over til Xigmatek HDT-1283, denne er billigere, og mer enn god nok med mindre du skal klokke langt. Lettere å montere også.

Nexus vifte på TRUE er forøvrig en meget god kombinasjon, jeg bruker dette selv i min P182, og med en E6600 med 100% last ligger cpu på rundt 50 grader med cpuvifte på 300-400rpm, da med 25C romtemp... noe som er helt tilfredstillende.

Takk for svar.

Har lest brukermanualen til Xigmatek kjøleren nå. Svært greit å slippe å ta ut hovedkortet for å feste den. Hvor langt tror du jeg kan klokke min Q6600 med denne kjøleren? 3200, 3600?

Hva mener du med Nexus vifte på "TRUE"? og har du noen formening ang. festeskruer/gummigreier(lenket til i tidligere post)?

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for svar.

Har lest brukermanualen til Xigmatek kjøleren nå. Svært greit å slippe å ta ut hovedkortet for å feste den. Hvor langt tror du jeg kan klokke min Q6600 med denne kjøleren? 3200, 3600?

Hva mener du med Nexus vifte på "TRUE"? og har du noen formening ang. festeskruer/gummigreier(lenket til i tidligere post)?

Takk for all hjelp :)

Hvor langt du klarer å klokke Q6600 avhenger av hvor heldig du er. I de testene jeg har lest har de klart å klokke den stabilt til 3,2 - 3,3 GHz. Sikkert noen som har fått til høyere tall også, men tror ikke det er så veldig mye mer.

TRUE, eller ThermalRight ULTRA120, er en CPU-kjøler som har scoret veldig bra i mange tester, og regnes vel for å være den beste CPU-kjøleren per dags dato. Det er en kjøleribb som du plasserer over cpu, men den trenger en vifte i tillegg som du monterer på siden, evt. to.

ThermalRight ULTRA120 Extreme @ prisguide

DSC_5932crop.sized.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...