Gå til innhold

Bærbar skole-PC? (maks 4'000kroner)

Anbefalte innlegg

Skolestart nærmer seg, og jeg skal starte på min ferd igjenn elektro-linja etter å ha gått 2år på John Bauer i Oslo som ble lagt ned..

Og med det valgte jeg likså greit å gå bort fra den kjedelige allmenn/studiespesialisering linja og over på elektro på Bjertnes videregående her i Nittedal (Akershus)

På John Bauer var jo bruken av bærbar maskin sentral i undervisningen, den er kanskje ikke like sentral på Bjertnes ettersom skolen selv ikke gir hver elev en maskin, men alle som innehar og tar med seg sin egen bærbare skal jo i dag få lov til å benytte seg aktivt av den så fremt som det lar seg gjøre!

Jeg har ikke selv noen bærbar maskin, har aldri sett behovet ettersom jeg fikk en fin og grei Hewlet Packard (HP) av John Bauer som jeg kunne benytte på og utenfor skolen.

Denne maskinen skulle jo egentlig ha blitt min egne privat maskin så fremt som jeg holdt meg på John Bauer, men dengangei ettersom skolen nå er blitt lagt ned..

Derfor ønsker jeg nå å gå til innkjøp av min egen bærbare maskin til skolestart på Bjertnes. Økonomien er ikke allverden ettersom det ble snaut med sommerjobb i år så jeg har bare et budsjett på 3'000-4'000kroner, men ettersom prisen på data-komponenter faller så drastisk disse dager så skal det da være fult mulig å få seg noe brukanes selv med et begrenset budsjett?

Har jo en kraftig stasjonær som blir brukt til de tyngste ting som spilling osv.. Så kravene til maskinvare er jo ikke de største! Selvom det alltid er ''koselig om det går an å ta en runde WarCraft3'' med kompiser når du har fritimer på skolen osv..

Så jeg har noen veldig moderate krav, maskinen blir for det meste brukt på skolen, samt til litt nettsurfing osv på fritiden. Ikke av de mest kravstore tingene.

Men det er klart, jeg ønsker jo ingen maskin som bærer et ''billig/plastikk preg'', tastene og touch-pad'en burde ikke følels billig og dårlig.. Skjermen og bildekvaliteten, sammen med oppløsningen og fargene skal jo heller ikke være helt bak mål. Må ikke være av verdensklasse, men heller ikke føles billig og dårlig.

Har sett mye på MSI Wind, den er jo innenfor min prisklasse og ser jo ut til å holde grei kvalitet, samt den er veldig portabel. Var litt skeptisk til prosessoren, atom er jo ikke akkurat fryktelig rask men tilgjengjeld veldig strøm/energi effektiv. Men jeg må ærlig innrømme at jeg er skeptisk til å betale for noe som yter dårligere enn en Intel Pentium M 1.7GHz som du kunne få kjøpt for 2år siden, men det holder vell kanskje? Eller blir det begrensninger?

Men nå ser det jo ikke ut som den er å få tak i her i landet innen skolestart uansett..

Er det noen andre gode alternativer? Jeg syntes mindre enn 10'' skjerm blir for lite..

Noen som har noen maskiner å anbefale meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...