Gå til innhold

BK: Forlatt brygge

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp anskaffet digital speilrefleks. Men jeg har ikke fått lekt så mye med det ennå. Imidlertid tenkte jeg at jeg kunne poste noen bilder jeg har tatt i "gode gamle dager", da man vandret rundt med kompaktkamera og bare trykket på en knapp!

Det gir derfor heller ikke så mye mening i å kritisere de tekniske sidene ved bildet, ettersom anvendte teknikk er den simpleste form for "point and shoot!". Kunne heller tenke meg tilbakemeldinger på motiv og komposisjon, og hva jeg bør tenke over dersom jeg skulle gjort noe lignende igjen!

post-167184-1217519412_thumb.jpg

post-167184-1217519424_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gratulerer med DSLR :cool:

Du ville ikke ha særlig kritikk, men heller hjelp til komposisjon o.l....(?)

Vel.. Liker tanken din bak disse bildene, særlig nummer 1... Er ikke veldig dreven selv, derfor vil jeg heller å anbefale deg å lese bøker/blader, samt å ta MANGE bilder...!

Stå på... Lykke til! :cool:

Takk for tilbakemelding.

Når det gjelder kritikk så var det først og fremst på motiv og komposisjon. Å kritisere teknikken må jo være i overkant lett, ettersom bildet ble tatt på en tid da jeg ikke anta hva lukkertid var for noe og kunne irritere meg over at bildet ikke ble slik jeg "så det" når jeg bare trykte på knappen.

Derimot tar jeg gjerne imot synspunkter på hva jeg bør gjøre teknisk sett om jeg skulle ta noe lignende bilde igjen.

Ved nærmere ettertanke blir jo egentlig det sammenfallende med å kritisere teknikken på de bildene, blir det ikke? Så bare kom igjen!

Lenke til kommentar

Komposisjonen liker jeg absolutt... Men kan ikke komme unna å si at neste gang du tar liknende bilder, ville jeg prøvd å fått en mindre utbrent himmel, samt kanskje en tanke mer faredetaljer i skogen bak...

Blir i overkant mørkt for meg... Mulig det er laptopen min, men...

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

(Jeg foretrekker egentlig formatet til bilde 1, men samtidig synes jeg bilde 2 er mye bedre, så jeg velger å gå utifra det.)

Jeg, derimot, liker silhuetten av skogen mot himmelen og synes det gir stemning til bildet. Faktisk kunne det godt vært enda litt mørkere. Jeg forestiller meg at dette er tatt i tiden etter solnedgang eller før soloppgang? Får meg til å tenke på en ensom bader. Jeg synes bildet er fint, i alle fall. Skyene i venstre hjørne er kanskje litt negative, men ikke ødeleggende.

Men er bildet rett? Det ser skjevt ut.

Lenke til kommentar

Takk igjen for tilbakemeldinger.

@Abbarve:

Himmelen ble nok ikke så fint. Men skyggene syns jeg egentlig var helt greit i forhold til melankolien jeg likte på stedet.

@Pusur & Von Schnellfahre

Festlig at dere har forskjellige meninger om skogen! Bildet ble tatt i fjor høst, rett rundt tiden da solen forsvant bakom åsene. Dersom skogen hadde kommet mer fram ville det vært gul- og rødfargede toner, noe jeg for min del ikke ser noen verdi av i denne sammenheng. Vil ikke et "lysere" bilde fort kunne gi et uttrykksløst bilde?

Jeg er ikke sikker på om bildet er rett. Selve brygge var temmelig forvridd, så det er ikke så greit å si. Men det kan godt hende..

Lenke til kommentar

Festlig at dere har forskjellige meninger om skogen! Bildet ble tatt i fjor høst, rett rundt tiden da solen forsvant bakom åsene. Dersom skogen hadde kommet mer fram ville det vært gul- og rødfargede toner, noe jeg for min del ikke ser noen verdi av i denne sammenheng. Vil ikke et "lysere" bilde fort kunne gi et uttrykksløst bilde?

Tenkte mer på en mørk grønnfarge på toppen av trærne....

Lenke til kommentar

Tenkte mer på en mørk grønnfarge på toppen av trærne....

Om vi antar at trerne hadde vært grønne, hvordan kunne jeg fått fram mer detaljer/farge fra skogen i bakgrunnen, uten å lyse opp bildet for øvrig? Jeg måtte vel da fikset bildet i Photoshop (eller lignende). Men ville ikke det blitt seende unaturlig ut? Eller burde bildet i sin helhet vært lysere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...