Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog - 89 Volvo 740 GL - den lille ulven

eab

Anbefalte innlegg

Har lagt om til vinterdekk, og da måtte jo restene av sommerdekk brukes opp (dette er er det tredje hjulparet jeg hadde som bakdekk):

DSC00307.JPG

Fancy vinterfelger har jeg også:

DSC00308.JPG

De av dere som har fått utdelt øyemål ser vel at dekkdim'en er litt i minste laget. Faktisk er det så stor forskjell fra sommerhjula at bilen nå subber nedi slike bussputer. Eksosklemma på røret mellom dp og første rør skraper borti.

Varmt blir det også når man er ute og herjer (første gang jeg har fått dp'n til å bli rød langt nedover):

turbo.JPG

Ellers har 531toppen bare blitt liggende. Prøvde en liten periode å kjøre med A-kammen fra den toppen, men jeg bytta tilbake til den originale T-kammen igjen. Mange vil vel se på meg som en idiot, men gud så gøy dreiemoment på lavt turtall er til vanlig kjøring. Hva som blir gjort med pinbolten er enda usikkert. Går visstnok ingen olje/vannkanaler bak, så kan jo bare borre opp og bruke en lengre bolt.

Lurer også på om jeg skal prøve megasquirt. Linuxman51 på turbobricks forumet har ferdige plug'n'play løsninger (v3.0 med ms1-extra). Har man i tillegg f.eks JAW kontroller, bosch lsu bredbåndslambda, knocksenseMS og litt annet småplukk så er man allerede godt i gang. Etter det baller det jo fort på seg, med større dyser, bedre bensinpumpe, større turbo, kanskje wasted spark tenning (edis elns), større/bedre intercooler, osv osv.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Får vel kanskje komme med noe fornuftig her.

Bilen har overlevd flere banetreff, og har egentlig klart seg ganske bra. Vareopptellinga for sommeren 09 er ganske beskjeden:

blåst 3 org. intercoolere

rasa ei girkasse

vridd istykker bakstillinga

brukt opp utallige dekk

blåst membranen i den orginale resirkventilen

tatt en luftmassemåler

og diverse andre småting

Vi kan starte med noen bilder av girkassa. Manuelle kasser er igrunnen ikke så vanskelig å holde på med:

PICT5004.JPG

Etter å ha plukka ut endel drev/låseringer/lager/synkringer kommer vi fram til dette:

PICT5019.JPG

Her mangler det noen tenner fra drevet som skal holde stoppringen som hindrer resten av drevene å skli innover akslingen:

PICT5016.JPG

Ringen ble rett og slett punkta fast i rett posisjon:

PICT5017.JPG

Fant så ut at synkringen til 3'a var ødelagt. Brukte lang tid på å finne en ny (ingen reservedeler å oppdrive)

PICT5020.JPG

Kassa ble så kasta opp i bilen, det ble herja en god del og etterhvert begynte bakstillinga å bli rimelig slapp. Det viste seg at ramma som holder momentstagene (som hindrer akselen i å vri seg) var helt på bærtur. Såpass at siste krysset på mellomakselen før pinjongen hadde laget noen fine merker i stålet. Har ingen bilder av det, men de momentstaga (ganske tykke alustag) var vindskeive de også.

DSC00461.JPG

Selve klokka hadde også laget noen fine merker i ramma:

DSC00451.JPG

Festet som holder ramma til bilen hadde gått rett av tilslutt:

DSC00462.JPG

Ny ble anskaffet og den ble forsterka på ghettomåten (ikke ferdig på bildet):

DSC00463.JPG

Selv med halvslapp bakstilling så måtte man jo ut på banen og kjøre. Det var ganske ille, man måtte styre ganske mye til venstre ved pådrag (hele bakakslingen levde jo sitt eget liv) og det var egentlig helt jævlig å sladde. Her er en liten film fra en av de mer forsiktige rundene:

Det blir forresten ingenting av "planene" som er nevnt i forrige innlegg. Tar heller den enkle metoden med stor turbo og mye trykk:

DSC00053.JPG

Holset hy35w fra 5,9l cumminsmotor

I tillegg blir det en stor alucooler, innovate bredbåndslambda, 680cc dyser (i kombinasjon med større luftmassemåler) bosch 044 pumpe, chip til tenning og bensinhjerne med 6800rpm turtallssperre (skal fortsatt kjøre lh2.4 innsprut). Jeg har med andre ord mer enn nok luft og bensin til å ta livet av motoren når jeg vil :p

Nå gjenstår det bare å ta seg tid til å montere sammen alt.

Endret av eab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...