Gå til innhold

bilder av mitt nye spillebord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Av nysgjerrighet må jeg bare spørre: Hva spiller man på et slikt bord? Er det noe turbaserte greier med figurer eller noe?

div turbaserte spill, med miniatyrer.

alt fra amerikanske revolusjonen til Dagens kriger i midtøsten

figurer som dette

post-34516-1217517867_thumb.jpg

post-34516-1217517890_thumb.jpg

post-34516-1217517908_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Artig. Har en onkel som driver å setter sammen modeller av div WW2 tankser, med belter av metall og påmalt realistisk slitasje osv.

Jeg spurte noe lignende på bloggen din Gunfreak, hvordan foregår slike spill i grove trekk?

Diggbar høy nerdefaktor ivertfall :p

Fikk litt følelse av OP. Market Garden av bordet ditt

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

bordet var bare utstyrt litt random, skal ikke være noe spesielt, kanskje litt bygd over det hele, skal prøve å lage noen korn åkere.

det er 2 måter å spille på.

1 er større type spill, med hudrevis av figurer, ofte gruppet sammen i battalioner/regimenter. alstå den minste enhetn er en battalon, så debetyr at enkelte soldater ikke går alene, de er altid sammen, de er da gjerne historiske saker, som de ACW figurene jeg har på bilde 2 og 3, de er 24th Michigain fra Iron Brigade.

skalan er ofte 1:20 noe som betyr at 1 figur er 20 virklige soldater, så 24 figurer er da egentlig 480 soldater

spillet baserer seg på disse enhetene som flyttes rundt om på bordet i et forsøk på å utslette fienden.

for å flytte en enhet trenger du en general som gir ordere.

hver runde har så så mange deler.

feks. først kaster man tering for å se hvem av spillerne som skal flytte først.

så velger man om man vi flytte eller skyte eller begge deler, så velger man om man vil angripe med bayonet.

hver runde har opp mot 7 deler som må gjøres. blant annet en moral test, for å se om enhetene kan forsette til neste runde

den andre typen er Skimish game, der hver soldat er en soldat og kan bevege seg uavhenig av andre. da har man ofte færre en hundre figurer

dette er da idielt for moderne spill som WW2 og senere.

dette går også på runder, men man har da ofte spille kort, som er med på å bestemme hvordan spillet blir

Lenke til kommentar

man kjøper regel bøker,

finnes hundrevis av regelbøker for alle tider/kriger og alle størrelser av kamper, fra bare et dusin soldater til mange tusen.

reglene bestemmer hvem som flytter, hvor langt de kan flytte osv.

når man skyter på hverandre så er det terniger som bestemmer hvor mye skade man gjør

Lenke til kommentar

det er gøy.

selv spiller jeg for det meste brigade spill i 1:20 skala.

da styrer man ofte en divion på hver side ca. 350 figurer på hver side

tar en stund å male og lage baser til alle sammen, men så har man også noe å gjøre.

den endre formen jeg spiller er skirmish i 1:1 skala, da moderne og WW2, da styrer man en og en soldat, som da er del av en squad.

to helt forskjellige måter å spille, så det blir litt variasjon. pluss at da trenger man bare 50 figurer

Lenke til kommentar

vel, det er få som driver med det i norge, men det er millioner av dem i utlandet, selv sverige har mange tusen spillere, og tallet i england og usa er ekstreme.

men i norge driver de bare med warhammer

reglene er ganske lette, og spillet er altid gøy, man snakker sammen har det gøy å spiller, spillet tar fra en time til en kort kveld.

når jeg blir ferdig med begge sider, er alle velkommene til å prøve

Lenke til kommentar

som sagt alt fra en time til en kveld på den skalaen jeg spiller på.

viss begge kan reglene utenatt går det fort, de første rundenene når man begge lærer seg reglene tar det lengre tid.

men sånne kjempe store spill, som spilles på stevner, der brettet er 20kvm osv med 10 000 figurer så tar det 3 dager å spille gjennom

Lenke til kommentar

ja, flanking er en stor der av det, tilpasse formasjoner til hendelser, som om hester kommer, må de forme firkant formasjon,

passe på at ordere blir levert og ikke minst bruk av landskap, det er mye lettere å forsvare viss fienden må over en bro for å ta deg, eller å sette folka bak et stein gjerde gir mye beskyttelse fra skytevåpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...