Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i ryggen når jeg sykler

Gjest Vondt_i_ryggen

Anbefalte innlegg

Gjest Vondt_i_ryggen

Hei! Jeg har drevet og syklet ganske mye på race i snart ett år nå (15-30 timer i uka). Og har hele tiden slitt med vondt nederst i ryggen på turer lengre enn 1 time. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan forebygge disse plagene? Eller er det noe med sittestillingen som gjør at jeg har så vondt?

Takker på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg har drevet og syklet ganske mye på race i snart ett år nå (15-30 timer i uka). Og har hele tiden slitt med vondt nederst i ryggen på turer lengre enn 1 time. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan forebygge disse plagene? Eller er det noe med sittestillingen som gjør at jeg har så vondt?

Takker på forhånd for svar!

Det at du får vondt i ryggen kan være så mangt.....

det kan være :

1. Feil sitte stilling

2. Dårlig trent rygg (det kan hjelp med bla situps)

3. Løft tunge ting (feil løfting feks. ifm jobb)

4. Dårlig sittestilling i bil

Dette er bare eksempler.

Jeg selv hadde også problemer med vondt i ryggen på lengere turer. Dette viste seg for meg å være, som du nevnte, feil sitte stilling. Det finnes ikke noen fasitt på hvordan du skal sitt på sykkelen , fordi det er utrolig stor forskjell fra person til person, sykkel til sykkel, og nesten dag til dag (bare nesten).

Selv synes jeg det å sitte med foten i utstrekt posisjon, kanskje med en bøy på 1-2 MILLIMETER (ikke cm som de fleste andre synes er behageligt). I tilegg er det, som du siikkert allerede vet, utrolig stor forskjell på vanlig sykkel og racer.

En annen ting som du bør sjekke er høyden på STYRET. Er dette forlavt kan det føre til at du får for stor belastning nederst i ryggen (i musklene altså).

Lykke til med videre trening, og sykkel erfaring

Mvh tidl. aktiv rytter og nå kommissær

Edit: ett par småfeil

Endret av kterjesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...