Gå til innhold

Bytte fra gnome til kde? eventuelt openbox?

Anbefalte innlegg

KDE 4.1 kjører greit på 700mhz/256mb bærbar - Lysets hastighet er det ikke, og GPU er uten 3Dstøtte, men absolutt helt greit til sitt bruk. Installerte Mandriva 2009 Beta 1 (Hverken OpenSuse eller Ubuntu ville være med) Gentoo (med Grafisk installer) Installerte bra - men krevde skruing for å få grafikkortet opp. Mandriva med KDE 4.1 fant rubbel og bit, satte oppløsning riktig og aktiverte wifidriver (RT61), for en kortversjon som "skal gi problemer". Måtte stoppe noen trayapplets for å frigi ram under installasjonen, (ikke om å gjøre med LiveCD på gamle maskiner). Jeg la også inn en midlertidig swappartisjon til bruk med LiveCD og under installasjon. OpenOffice bruker for mye ressurser - Koffice Alpha 9 duger og får bra brukergrensesnitt.

KDE 4.1 ER snillere med ressursene enn KDE 3.5.9. Jeg er sikker på at jeg kan få opp hastigheten og forbedre ressursbruken ytterligere. Det nok hadde svivd raskere med en annen desktop, men jeg får ikke mer brukerkomfort og funksjonalitet enn dette for en bruker med begrensede kunnskaper osv. KDE sier at 1ghz CPU og 512mb ram er anbefalt minimum, men da tror jeg også at det vil kjøre nokså bra.

Må si at jeg er svært positivt overrasket over Mandriva med tanke på fornuftig kontrollpanel og svært god oversettelse. Jeg er litt imponert over at det kjører så bra på en 8 år gammel Laptop som strevde hardt med Windows 2000. Anser det som utopisk å få til fornuftig bruk med det OS'et.

Dermed blir det nok ikke noe OpenBox dessverre.

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...