Myagos Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Har fundert litt på dette i det siste, og tenkte jeg skulle lage en undersøkelse. Jeg var ateist før jeg kom til dette forumet, og jeg er tydeligvis ateist enda. Grunnen til hvorfor jeg kom hit var vel for å diskutere med religiøse, og prøve å forstå hvorfor man blir tiltrekket av religion. Istedenfor har det vist seg å være veldig mange intelligente mennesker her inne som har åpnet øynene mine og jeg har i ettertid lest veldig masse om emnene, som har gjort meg mye sikrere i min sak. Så for meg har nok ikke livssynet forandret seg så mye, men jeg forstår bedre hvorfor folk binder seg til en religion, og attpåtil lært en hel masse om historie, religion, evolusjon, biologi og astronomi. Noe som har vist seg å være veldig fasinerende! Så hvordan har dette forumet påvirket deg? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Jeg har oppdaget at det stemmer, det psykologene sier, om at man hele tiden støtter sin egen sak uten å være seg det bevisst. Ateistene blir mer ateistiske, de religiøse blir mer religiøse - og ingen av oss kan noe for det. Vi gjør alt for å unngå kognitiv dissonans. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Kansje du har rett, men vi får se om det stemmer etter flere har skrevet i tråden. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Jeg har oppdaget at det stemmer, det psykologene sier, om at man hele tiden støtter sin egen sak uten å være seg det bevisst. Ateistene blir mer ateistiske, de religiøse blir mer religiøse - og ingen av oss kan noe for det. Vi gjør alt for å unngå kognitiv dissonans. Dette stemmer nok det...., hvis en skal være ærlig, og det skal man jo være... Har nok blitt langt mer ateistisk etter at jeg begynte å skrive på dette foumet, ikke så mye pga kognitiv dissonans kanskje, men fordi jeg har blitt overbevist om at religon i form av guder ikke kan være tilfelle, noe som igjen gjør at en holder enda mer med sitt eget lag, for å si det sånn Det er litt for mange guder, litt for mye selvmotsigelser og litt for masse som kun kan svelges som sant hvis en tror på gud og har de brillene på som gjør at jeg ikke tror på guder. Noen ser ut til å tro fordi de tror på det å tro og kun derfor.... Ellers har nok ikke forumet virket inn på livssynte mitt nei, ikke annet enn at jeg er langt mer sikker og reflektert over den sikkerheten nå enn da jeg begynte å skrive her.... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Kanskje ikke mitt livssyn har blitt påvirket. Men verdensbildet mitt har definitivt fått merke det. Jeg ante faktisk ikke hvor ille det stod til med enkelte nordmenn. Jeg trodde de fleste var godt opplyste mennesker. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Kanskje ikke mitt livssyn har blitt påvirket. Men verdensbildet mitt har definitivt fått merke det. Jeg ante faktisk ikke hvor ille det stod til med enkelte nordmenn. Jeg trodde de fleste var godt opplyste mennesker. He he. Nei, akkurat DET overrasket ikke meg.... Ignoranse er det overalt, noen ganger selv forskyldt og noen ganger selvpålagt og noen ganger helt uskyldig.... men veldig ofte den i midten når det kommer til religiøse.... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Kanskje ikke mitt livssyn har blitt påvirket. Men verdensbildet mitt har definitivt fått merke det. Jeg ante faktisk ikke hvor ille det stod til med enkelte nordmenn. Jeg trodde de fleste var godt opplyste mennesker. Stakars pesimisten Eller..vent...realist heller. Men det er sant som du sier, det står tragisk til med mye av våre landsmenn. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 For min del har jeg ikke sett ett eneste godt argument fra teisters side angående en eller annen guds eksistens så jeg er nok fortsatt en stødig ateist. Men, jeg har fått mye input fra ulike kanter av så mangt, noe som er både interessant og nyttig. Et positivt trekk jeg har bitt meg merke i er en stigende trend i graden av rettskriving og god setningsoppbygning, "kristene" har blitt til "kristne" og "evulusjon" har blitt til "evolusjon" for å nevne noe. -Så noe godt fører det jo med seg, uavhengig av tro og mangel på tro Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Vil si at dette forumet har påvirket livssynet mitt en god del. Har blitt utfordret på mange måter, og blitt tvunget til å finne bedre ut av hva jeg egentlig tror på og på den måten blitt mer grunnfestet i de tingene som er viktig. Har hatt som mål og har enda som mål å prøve å vise at kristendom ikke er slik det noen ganger ser ut til å være, og forsøke å vise at det stereotypiske bildet de fleste har av kristne ikke har mye med virkeligheten å gjøre. Men føler dog at jeg ikke har kommet noen vei i å få folk til å skjønne at det er noe positivt. Som L4r5 sier: "Jeg ante faktisk ikke hvor ille det stod til med enkelte nordmenn.", og her må jeg si ditto, det er bekymringsverdig hvor stort fotfeste selvguderiet har fått hos nordmenn og hvor stor tillit folk har til sin egen fornuft eller tilfeldige lærde. Jeg finner det svært betenktelig at når folk får presentert en lære som skal føre til evig liv, så vifter man dette bort som noe sludder, uansett hva man sier. Det er ikke engang noen som forsøker, men har bestemt seg på forhånd at dette er noe tull. Det er uhyre fortvilende å være en religiøs og prøve å forklare noe uendelig verdifullt og bare bli oppfattet som en skrulling, selv om man er både saklig og vennlig. I det minste lar jeg meg ikke vippe av pinnen lenger. Har blitt immun mot argumenter mot kristendom. Har sett alle disse i alle varienter nå og ser bare at det er det samme som gjentar seg og at det er ikke er gode argumenter i det hele tatt. Alt sammen er basert på at "Siden vi vet det vi vet, så kan det ikke være noe annet enn det vi vet, og det vi vet er alt vi kan vite, derfor kan det ikke være noe annet å vite". Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Jeg finner det svært betenktelig at når folk får presentert en lære som skal føre til evig liv, så vifter man dette bort som noe sludder, uansett hva man sier. Det er ikke engang noen som forsøker, men har bestemt seg på forhånd at dette er noe tull. Det er uhyre fortvilende å være en religiøs og prøve å forklare noe uendelig verdifullt og bare bli oppfattet som en skrulling, selv om man er både saklig og vennlig. Allah lover deg også paradis, jomfruer og andre delikateser hvis du forblir en god muslim. Hvorfor er ikke du muslim da Bellicus? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Allah lover deg også paradis, jomfruer og andre delikateser hvis du forblir en god muslim. Hvorfor er ikke du muslim da Bellicus? Jeg har selv vært veldig fascinert av sufisme (muslimsk mystikk) or er det til en viss grad enda. Jeg snakker gjerne med muslimer om Gud, men jeg er uenig i den veien de har til himmelen. De mener at gode gjerninger kan føre oss til himmelen, jeg selv mener at vi ikke kan gjøre gode gjerninger, fordi vi er styrt av en syndig natur og er derfor dømt til å feile. Jesus er en annen vei, han har allerede gjort de gode gjerningene, og de som tror på han blir ikke dømt pga sine egne gjerninger, men etter de gjerningene som han gjorde fullkomment. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) "Siden vi vet det vi vet, så kan det ikke være noe annet enn det vi vet, og det vi vet er alt vi kan vite, derfor kan det ikke være noe annet å vite". Håper den er satt litt på spissen, for den passer ikke helt mitt syn. Jeg ville nok ha sagt noe slik "Siden vi vet det vi vet, så er det lite sannsynlig at det er noe annet (enn det vi vet). Men vi har ikke funnet ut av alt enda." Så over til temaet. Forumet har ikke påvirket livssynet mitt, men det har gjordt meg mer informert om temaer innenfor religion og vitenskap, og det er bra Jeg klarer meg ganske bra uten å ha svar på "de store spørsmålene", mange av dem blir i beste fall en kuriositet, men kommer neppe til å spille noen rolle den ene eller andre veien om det skulle komme ett svar. Edit: ... men etter de gjerningene som han gjorde fullkomment. Er ikke helt sikker her, men er ikke dette ganske likt slik muslimer ser på Mohammed ? Mohammed som person er vel ansett som ganske fullkommen, lever du etter hans lære så gjøre du mye riktig. Tror det er noe i den duren. Endret 31. juli 2008 av Crowly Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Vil si at dette forumet har påvirket livssynet mitt en god del. Har blitt utfordret på mange måter, og blitt tvunget til å finne bedre ut av hva jeg egentlig tror på og på den måten blitt mer grunnfestet i de tingene som er viktig. Har hatt som mål og har enda som mål å prøve å vise at kristendom ikke er slik det noen ganger ser ut til å være, og forsøke å vise at det stereotypiske bildet de fleste har av kristne ikke har mye med virkeligheten å gjøre. Men føler dog at jeg ikke har kommet noen vei i å få folk til å skjønne at det er noe positivt. Som L4r5 sier: "Jeg ante faktisk ikke hvor ille det stod til med enkelte nordmenn.", og her må jeg si ditto, det er bekymringsverdig hvor stort fotfeste selvguderiet har fått hos nordmenn og hvor stor tillit folk har til sin egen fornuft eller tilfeldige lærde. Jeg finner det svært betenktelig at når folk får presentert en lære som skal føre til evig liv, så vifter man dette bort som noe sludder, uansett hva man sier. Det er ikke engang noen som forsøker, men har bestemt seg på forhånd at dette er noe tull. Det er uhyre fortvilende å være en religiøs og prøve å forklare noe uendelig verdifullt og bare bli oppfattet som en skrulling, selv om man er både saklig og vennlig. I det minste lar jeg meg ikke vippe av pinnen lenger. Har blitt immun mot argumenter mot kristendom. Har sett alle disse i alle varienter nå og ser bare at det er det samme som gjentar seg og at det er ikke er gode argumenter i det hele tatt. Alt sammen er basert på at "Siden vi vet det vi vet, så kan det ikke være noe annet enn det vi vet, og det vi vet er alt vi kan vite, derfor kan det ikke være noe annet å vite". Slenger meg på denne. Rart hvordan noen ateister nesten virker redd for noen former for gudstro. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Det jeg har lært etter min korte visitt på religionsforumet her er at man ikke trenger å være religiøs for å være fundamentalistisk og fanatisk. Jeg har nok vært litt naiv når det gjelder dette og er glad for denne lærdommen. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Rart hvordan noen ateister nesten virker redd for noen former for gudstro. Hva er det å være redd for ? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Rart hvordan noen ateister nesten virker redd for noen former for gudstro.Kom ikke her å påstå at enkelte former gudstro ikke er skremmende. Nå snakker jeg ikke om den normale "norske kristne tro", men en del av de mer ekstreme utgavene vi kan finne der ute. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Ikke vet jeg, det er vel ingen som dør av å tro på sin Gud? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Ikke vet jeg, det er vel ingen som dør av å tro på sin Gud?Det er utførelsen av enkelte trosretninger som er skadelig. MEN det blir offtopic i denne tråden. Lenke til kommentar
ColdMiner Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Tror kjetil02 treffer spikeren på hodet. Det skal mye til før man endrer livssyn. Men påvirkes tror jeg helt klart at de fleste blir på et eller annet nivå. Når man endrer livssyn skjer det utelukkende på grunn av selvopplevd erkjennelse, man kan ikke fortelles/forklares/overbevises med argumenter. Mine opplevelser med mennesker er at de beste resultatene får man ved å styre ting på en slik måte at mottakeren selv tror at det er han/hun som selv har kommet frem til svaret - som du hadde tenkt ut på forhånd - og at han/hun gjerne startet "under" deg men fikk følelsen av å kommer "over" til slutt. Men slikt er umulig/vanskelig på et forum, da man behøver mer enn ord og større fleksibilitet. Et forum som dette kan gjøre den enkelte sikrere på seg selv og sine egne argumenter, og man kan få større dybde/perspektiv i sine meninger/tanker. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Jeg har oppdaget at det stemmer, det psykologene sier, om at man hele tiden støtter sin egen sak uten å være seg det bevisst. Ateistene blir mer ateistiske, de religiøse blir mer religiøse - og ingen av oss kan noe for det. Vi gjør alt for å unngå kognitiv dissonans. Ikke undervurder den vestlige delen av internett sin egenskap til å heve kunnskap og å fjerne teisme. Jeg er sikker på at flere teister har forrandret standpunkt, enn motsatt pga the www. Jeg finner det svært betenktelig at når folk får presentert en lære som skal føre til evig liv, så vifter man dette bort som noe sludder, uansett hva man sier. Det er ikke engang noen som forsøker, men har bestemt seg på forhånd at dette er noe tull. Det er uhyre fortvilende å være en religiøs og prøve å forklare noe uendelig verdifullt og bare bli oppfattet som en skrulling, selv om man er både saklig og vennlig. Det er ca. 150 religioner med flere enn 1 million tilhengere i verden. Og rundt 10 000 religioner totalt. Det er ca. 0,01% sjangse for at kristendommen er den korrekte, hvis noen av dem i hele tatt er det korrekt. Det finnes forresten også rundt 34 000 forskjellige typer kristendom (0,002%). Så å forkaste kristendommen som den absolutt riktige veien er ganske enkelt i mine øyne. Og hva mener du med på forrhånd? Jeg tror alle oss her i Norge har fått ganske mye informasjon om kristendommen. Og jeg forstår fremdeles ikke hva dere mener med "bare prøv". Jeg kan ikke bare prøve. Det er ikke en musikkgruppe man tar et valg om å følge/like. Det er et verdenssyn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå