AP-bastion Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Synes ikke det er riktig med forbud. Mange jenter jeg kjenner til bruker dette plagget utifra eget initiativ for å vise hvilken kultur de kommer fra og hvilken religion de tilhører, ser ikke noe galt i det. Jeg syns ikke det er riktig at staten blander seg bort i hvilke kulturelle plagg eller for den del hvilke plagg noen går med, det er dems eget valg. Ikke noe staten har noe med. Endret 31. juli 2008 av PureJoy Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Jeg kan til nød være for et forbud mot all åpen bruk av religiøse symboler i skoler. hva tror du om det, robert? Lenke til kommentar
Kombat-Kaare Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Det er en del av religionen deres. Så lenge de selv vil bruke det kan de få lov til det. Hvis noen føler seg støtt av det er det deres eget problem. En del av religionen dems, hvor står det? I Koranen. Husker ikke verset. Står at kvinner må dekke seg til. Det står at kvinner skal kle seg sømmelig. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Hvis de vil tolke det som at de skal g med hijab vedrører vel ikke det noen annen, andre bør ikke en gang ha noen formening om det. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Jeg synes egentlig at det er idiotisk å ikke forby det i Norge. Religionsfrihet er viktig, men det skal ikke gå på bekostning av ytringsfriheten (spesielt ikke mtp. at det er en del av ytringsfriheten). Om en nordmann hadde reist til et land i midtøsten og våre jenter ikke hadde dekt seg til hadde ikke det gått upåaktet hen. Jeg sier ikke at vi skal synke til deres nivå og gå rett på tvang, men ved å la religion og ektemenn påtvinge disse kvinnene diverse plagg for å dekke seg til lærer du dem og kommende generasjoner som vil interagere med dem at a) Kvinner er noe skittent som skal være tildekt (dette lærer norske jenter og!) b) Middelaldersk syn på kvinner er helt greit. og c) Friheten de trodde de rømte til gjaldt egentlig bare dem av hannkjønn. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Ingen skal tvinges til å bruke hijab, men man kan da velge å bruke det selv. Eller er det slik at alle som uttrykker religion med klær er tvunget til det? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Grunnen til at de skal dekke seg, er ikke at de er skitne, men at de ikke skal gå rundt og gjøre menn opphisset. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Jeg synes egentlig at det er idiotisk å ikke forby det i Norge. Religionsfrihet er viktig, men det skal ikke gå på bekostning av ytringsfriheten (spesielt ikke mtp. at det er en del av ytringsfriheten). Om en nordmann hadde reist til et land i midtøsten og våre jenter ikke hadde dekt seg til hadde ikke det gått upåaktet hen. Jeg sier ikke at vi skal synke til deres nivå og gå rett på tvang, Men det er jo det du gjør. I noen land som SKAL folk gå med det, og kommer denne loven på plass i Norge kan INGEN gå med det. Du ser jo at dette er tvang? Det finnes faktisk også jenter som vil gå med plagget fordi de vil uttrykke hvilken religion og kultur de representerer, skal vi frata dem sin rett til å gjøre det? Kunne vi likesågodt forbudt all annen form for kulturelt og religiøst plagg også da. Må si det hadde blitt litt av et ekkelt ensformet samfunn. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Jeg synes egentlig at det er idiotisk å ikke forby det i Norge. Jeg sier ikke at vi skal synke til deres nivå og gå rett på tvang Joa. Kanskje vi skal spørre de muslimske jentene hva de syns om det? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Dette har vært oppe til debatt før også, men for å gjenta Feks. i de yrker der man må yte service i butikk eller næring, finner mange mennesker det støtende og måtte forholde seg til en med hijab eller burka, det har vært en rekke saker der mennesker har blitt sagt opp fra deres stillinger fordi, de nekter og ta av hijab'en. Les sken! Undertegnede mener at dette er på sin plass, som nevt tidligere føler mange mennesker dette støtende... Alternativt kan man forby det å bli støtt av noe så triviellt. Det er jo like idiotisk. Men samtidig synes jeg det er greit å ha kleskoder på arbeidsplasser og å kreve at de følges. Innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) En del av religionen dems, hvor står det?I Koranen. Husker ikke verset. Står at kvinner må dekke seg til.Det står at kvinner skal kle seg sømmelig. Det står i koranen 24:31 at de skal dekke brystet...og ikke "trampe" slik at brystene synes gjennom klærne. Om noen mener det står i koranen at de skal dekke hår eller ansikt ønsker jeg å vite hvor. Dette er noe som feilaktig har blitt beskrevet som en del av religionen. Endret 31. juli 2008 av robertaas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå