Gå til innhold

3G + Linux (Telenor Mobilt Bredbånd/Koble til mobilen)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Eee å vei, og tenkte jeg skulle prøve ut Linux. Men tingen er at det kanskje hadde vært praktisk om jeg hadde fått bruke f. eks 3G som følger med på mobilen, da koble til via bluetooth. Det jeg lurte på var da om dette i det hele tatt var mulig.

PC: Asus Eee 901 20G

Mobil: Sony Ericsson C702 (bluetooth, 3G, mulighet for å koble opp mot hva jeg er vandt til på Windows, nemlig workgroup/MSHOME o.l.)

Og lurte også på hvordan støtten er for ting som dette: Telenor Mobilt Bredbånd. Jeg ser at det ikke er lagt ut noen drivere til Linux, men kun til Windows og OS X. Men kan slikt tweakes, kjøres i noen alternative Linux programmer og slikt?

Takker for all eventuell hjelp :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en finfin nyhet for en ny bruker :-)

En ting til om dere kunne hjelpe meg med det også når vi er innpå Eee:

Hvordan fungerer Xubuntu til vanlig bruk (film, pidgin, opera, musikk og småspill (emulatorer og eldre spill)? Har også hørt om Kubuntu men aner ikke forskjellen :)

Lenke til kommentar

Xubuntu, Ubuntu og Kubuntu er like, med unntak av skrivebordsmiljøet.

I Xubuntu er det XFCE, i Ubuntu er det Gnome, og i Kubuntu er det KDE.

XFCE går for å være det "letteste" av disse mtp. minnebruk. Xubuntu har akkurat de samme mulighetene som de andre *buntuene, mtp. installasjon av software etc.

Hvilket skrivebordsmiljø man liker best er egentlig en smakssak, og Eee'en vil kunne kjøre alle uten problemer. Mitt tips: Prøv litt forskjellig og se hva du liker. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke ledig plass på din PC til å installere ubuntu, så kan du gjøre deg litt kjent med linux. Det er utrolig lett å installere nye programmer og desktopmiljøer på en og samme installasjon, så du får fort testet ut litt av hvert. Se gjerne i signaturen min.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har en Eee å vei, og tenkte jeg skulle prøve ut Linux. Men tingen er at det kanskje hadde vært praktisk om jeg hadde fått bruke f. eks 3G som følger med på mobilen, da koble til via bluetooth. Det jeg lurte på var da om dette i det hele tatt var mulig.

PC: Asus Eee 901 20G

Mobil: Sony Ericsson C702 (bluetooth, 3G, mulighet for å koble opp mot hva jeg er vandt til på Windows, nemlig workgroup/MSHOME o.l.)

Og lurte også på hvordan støtten er for ting som dette: Telenor Mobilt Bredbånd. Jeg ser at det ikke er lagt ut noen drivere til Linux, men kun til Windows og OS X. Men kan slikt tweakes, kjøres i noen alternative Linux programmer og slikt?

Takker for all eventuell hjelp :-)t

Har brukt mobil (Sony Ericsson) som eneste form for nett i et halvår, fungerer helt problemfritt (USB/Bluetooth).

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har akkurat laget en liten side som forklarer hvordan jeg fikk mitt Telenor Mobilt Bredbånd opp å gå på min nye Asus EEE. Den tar for seg det gamle "såpestykket" Icon 7.2, og ikke den lille nye Icon 225, men jeg regner med at det ikke skulle by på så altfor store problemer å gjøre de endringene som skal til for å få også den opp å gå.

Siden kan sees her: http://geir.validalo.net/eee/icon72.html

Håper det kan hjelpe noen!

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei!

Jeg har akkurat laget en liten side som forklarer hvordan jeg fikk mitt Telenor Mobilt Bredbånd opp å gå på min nye Asus EEE. Den tar for seg det gamle "såpestykket" Icon 7.2, og ikke den lille nye Icon 225, men jeg regner med at det ikke skulle by på så altfor store problemer å gjøre de endringene som skal til for å få også den opp å gå.

Mvh

Geir

Hei Geir og takk for utmerket veiviser!

Jeg har samme utstyret som deg, men med en helt ny USB dongle. Vet ikke om dette er Icon 225..

Uansett, jeg gjør lsusb og som du foreskriver står det da Option i listen (når den er plugget inn).

Allikevel får jeg ikke opp noe hardware i Tilkoblingsveiviseren. Sukk...

Så nære men akk så langt unna..

Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Hei!

Mvh

Geir

Hei Geir og takk for utmerket veiviser!

Jeg har samme utstyret som deg, men med en helt ny USB dongle. Vet ikke om dette er Icon 225..

Uansett, jeg gjør lsusb og som du foreskriver står det da Option i listen (når den er plugget inn).

Allikevel får jeg ikke opp noe hardware i Tilkoblingsveiviseren. Sukk...

Så nære men akk så langt unna..

Hilsen Geir

Jeg leste akkurat en mail fra telenor hvor de sa at man ikke måtte selge telenor mobilt bredbånd til pcer med Linux. De mente Linux kunne sammenliknes med ett puslespill i forhold til windows som er ett helt bilde. For meg virker telenor naive og inkompetente etter denne mailen. De kom ikke til å lage noe program for linux for mobilt bredbånd, dette måtte man knote med selv hevdet de. Men nå som en har laget en guide burde det jo ikke by på problemer for oss på linux heller:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg leste akkurat en mail fra telenor hvor de sa at man ikke måtte selge telenor mobilt bredbånd til pcer med Linux. De mente Linux kunne sammenliknes med ett puslespill i forhold til windows som er ett helt bilde. For meg virker telenor naive og inkompetente etter denne mailen. De kom ikke til å lage noe program for linux for mobilt bredbånd, dette måtte man knote med selv hevdet de. Men nå som en har laget en guide burde det jo ikke by på problemer for oss på linux heller:)

Veldig irriterende dette da! :mad:

Jeg installerte Ubuntu eee i håp om at det skulle bli enklere å installere mobilt bredbånd. (Er blitt kjempefan av Ubuntu!)

Har igjen forsøkt http://geir.validalo.net/eee/icon72.html. Noen som kan hjelpe meg med å finne "regelfilen" for Ubuntu og hva jeg skal skrive inn der?

Det må da være mulig for en eee 900 med Ubuntu å komme på mobilnett..?

-geir

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+oiasdf79

Da får jeg bumpe denne da. Jeg er ny Ubuntu bruker og trenger å få dette nye modemet til telenor til å fungere på ubuntu.

Jeg har plugget det inn, og de første sekundene blinker det fort for så å sakke ned å blinke i rolig og jevn takt.

Jeg har siste versjon av ubuntu.

Jeg trenger nok en steg for steg guide..:)

På forhånd takk!..:)

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Kanskje du burde fortelle hva du har prøvd?

Har du feks åpnet gnome-network-manager (applet øverst i hjørnet som har med alt av nettverkt å gjøre) og sett om det finnes noe der? Mye mulig at det bare er å stappe inn infoen sin der, 3G støtte gjennom network-manager var en av nyhetene i 8.10. Dersom ikke det fungerer må du gi oss output fra kommandoene: lsusb og dmesg

De skriver du inn i en terminal (finner det i menyene eller ved å trykke alt+f2 og kjøre gnome-terminal) :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg har plottet inn infoen i Network Manager, men det skjer jo ingenting? Jeg finner ingen plass der jeg kan velge koble til elns.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Høyreklikk ikonet til network manager, velg Edit Connections -> Mobile Broadband -> Add. Du blir da guidet gjennom oppsett, bare velg Norway og Telenor.

Dette har jeg forsøkt med min Nokia E66 uten hell. Hva skal jeg velge når jeg plugger telefonen til: Nokia PC-Suite, PC to WEB, Mass storage?

Bruker Ubuntu 8.10 med Network manager 0.7 som jeg trodde skulle støtte dette..?

Lenke til kommentar

Har ikke din telefon, så det er umulig for meg å teste. Likevel, punkt en er å koble telefonen til maskinen på et eller annet vis (USB, Bluetooth etc.). Mulig du må aktivere modemfunksjonaliteten i den, men den vil da hvis den er godt støttet bli oppdaget i Ubuntu 8.10, og kan da settes opp akkurat slik jeg beskrev i quoten din. Hvis ikke, så spørs det om din telefon må settes opp manuelt ennå en stund.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Har ikke din telefon, så det er umulig for meg å teste. Likevel, punkt en er å koble telefonen til maskinen på et eller annet vis (USB, Bluetooth etc.). Mulig du må aktivere modemfunksjonaliteten i den, men den vil da hvis den er godt støttet bli oppdaget i Ubuntu 8.10, og kan da settes opp akkurat slik jeg beskrev i quoten din. Hvis ikke, så spørs det om din telefon må settes opp manuelt ennå en stund.

Takk for svar.

Kom nå over denne siden: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/h...nfo/+bug/294070

Skal forsøke dette senere i dag. Men hva betyr "Committed upstream"? Betyr det at endringene vil komme som en oppdatering av 8.10 eller vil de ikke se dagens lys før 9.04?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...