Gå til innhold

Er nikon 55-200mm et bra objektiv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Planen var å få kjøpt to nye linser i USA via en venninne, men nå gikk ikke det helt som planlagt, og jeg må da gå litt ned i pris på mine objektiver.

Ser at nikon sitt 55-200mm er relativt greit priset, og lurer derfor på om dette er ett bra objektiv eller om jeg heller bør gå for noe annet?

Den er veldig bra..har den selv (min datter fikk den av meg sammen med D80en da)

Dette bildet er tatt med den

Lenke til kommentar

55-200mm VR gjør det gjennomgående bra på tester og får vanligvis skussmålet "meget bra for prisen". Problemet er selvsagt at det er en forbrukerzoom med relativt liten maks blender (f/4-5,6), og trenger dermed relativt mye lys. Jeg har selv dette objektivet og bruker det mye utendørs nå om sommeren. Det er (i mine uerfarne øyne) et flott objektiv å håndtere, ihvertfall på min D40. Autofokus er rimelig rask og er presis. Objektivet er også skarpt, særlig litt nedblendet (f/8 og rundt der). VR gir ikke allverdens, men noe er det da.

Et par bilder med dette objektivet (heller ikke allverdens, men men...):

2108466995_c515c6a819.jpg

1842334150_3e5ccc5e98.jpg

2359372982_249e402d79.jpg

Endret av sverrelerre
Lenke til kommentar

Sigma har en pen 50-150mm f/2,8 som ikke koster fullt så mye som de typiske 70-200 f/2,8 beistene, men som samtidig sikkert er vesentlig dyrere enn 55-200VR.

Hvis du skal ha 55-200, sørg for å få VR versjonen.

Ellers er det jo 70-300VR som skal være bedre enn 55-200VR optisk, men igjen, like lyssvak.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hvordan blir det med leveranse til Norge? Hvor mye ekstra utgifter må jeg påberegne?

Ser jeg ender på litt over 1300 fra siden du linker til for objektiv og frakt, så kommer vel avgifter her hjemme i tillegg?

Kjøpte det hos netonnet til 1800, men kanskje det lønner seg med hensyn til dyrere objektiver å kjøpe fra B&H

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Hvordan blir det med leveranse til Norge? Hvor mye ekstra utgifter må jeg påberegne?

Det blir 25% MVA på prisen inkl. frakt. (Altså (pris + frakt) * 1,25) Et tollgebyr på 100-200,- må du også betale. Fraktutgift har jeg ikke erfaring med, men det ser du nok om du legger linsa i handlekurven.

På Ebay finnes det nok mange luringer, men pass på at vedkommende har mange tilbakemeldinger og lite negative. Men det er nok mulig å gjøre en god deal der også.

Lenke til kommentar
Kjøpte det hos netonnet til 1800, men kanskje det lønner seg med hensyn til dyrere objektiver å kjøpe fra B&H

Du får gjerne komme med tilbakemeldinger. Er på jakt etter det samme som deg. Av bekvemelighet har jeg lyst på 18-200, men siden 18-70 linsa jeg har er helt kurant er det vel smartere med 55-200 eller 70-300. Regner meg som evig nybegynner :roll:

Regner med det blir kjøp i USA i slutten av september, så jeg har fortsatt litt tid til å gruble. (Rart det skal være så vanskelig å bestemme seg :cool: )

Lenke til kommentar

Jeg har da bestemt meg, blir nok to objektiver for min del.

55-200mm er nå på vei i posten, i tillegg må jeg bytte ut mitt 18-70mm objektiv pga skade, og da tyder alt på at jeg går for ett 16-85mm fra Nikon.

Har utrolig lyst å gå for ett 70-300mm framfor 55-200mm, men blir dessverre for dyrt i denne omgang siden jeg må ha to stk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...