zeltex Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Hei Elsker følelsen av rene tenner, og har alltid brukt god tid på tannpussen. For noen dager siden så jeg en reklame for Colgate total munnskyll og tenkte: "Det er sikkert noe som er verdt å prøve ut." Så sto jeg der i går kveld og skulle pusse tennene. Først med børste og tannkrem, så 30 sekunder med Colgate total munnskyll, for å avslutte med 60 sekunders vanlig fluorskylling. Etter at jeg var ferdig tenkte jeg plutselig på om alt dette faktisk var nyttig for tennene, eller om det blir litt overkill. Hva mener dere? Ble forresten herlig friskt i munnen etter Colgate total skyllingen. Endret 31. juli 2008 av zeltex Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) 20 sekunder på hver side av tannen og ikke for hardt, har jeg lært av tannleggen. Har også fått beskjed at fluorskylling ikke er nødvendig hvis det er fluor i tannkremmen. Fluor er også et stoff som kan være helseskadelig. Men ”overkill”, tror ikke det. Muligens være litt mer forsiktig med fluor (fluoren gir jo heller ikke god pust). Edit: Og glem ikke tanntråd. Det fjerner rester som vil gi dårlig ånde og hull i tenner. Endret 31. juli 2008 av SirEmanon Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Fluor kan være skadelig, ja. Det anbefales ikke å bruke tilskudd av dette hvis ikke tannlegen din har anbefalt det. De fleste får i seg nok fluor gjennom drikkevannet og tannkremen de bruker. For mye fluor kan blant annet gjøre skjelletet og tennene porøse og ødelagte. EDIT: Feil tegnsetting. Endret 29. januar 2009 av Mimir Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Tror ikke du får for mye, dette er jo ikke noe som skal svelges. btw kjører selv tanntråd + sensodyne + munneskyllevæske med fluor (den hvite litersflasken fra apoteket) colgate har fått noe pepper for stoffer i produktene sine så jeg er ikke så happy for det, men det er jo ditt valg. [...] – Nei, absolutt ikke. Jeg vet at den inneholder et stoff som kan gjøre bakterier resistente. Jeg vil heller ikke at mine pasienter skal få drept alle bakteriene sine i munnhulen fordi det er faktisk noen vi trenger som er gode, sier Hajdu. http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.3898623 [...] Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Tror ikke du får for mye, dette er jo ikke noe som skal svelges. Man vil alltid få i seg litt selv om man ikke bevisst svelger store mengder, og det er ikke mye fluor kroppen trenger så grensen kan være hårfin. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Søstera mi tok overdose på fluortabletter da hun var liten. Ikke lurt med banansmak, nei. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) jeesus http://www.shdir.no/giftinfo/legemidler/fl...g_tannkrem_5443 Ved inntak av under 25 mg fluorid vil det ikke være nødvendig med noen spesielle tiltak. Små inntak av fluorpreparater er lite giftig Vis stort bilde Små inntak av fluorpreparater er lite giftig Situasjoner hvor forgiftning kan oppstå Fluoridforgiftning kan oppstå dersom det er spist mer enn; * ca. 100 fluortabletter à styrke 0,25 mg fluorid * ca. 50 fluortabletter à styrke 0,50 mg fluorid * ca. 30 fluortabletter à styrke 0,75 mg fluorid * ca. 25 fluortabletter à styrke 1,00 mg fluorid * ca. 33 g tannkrem med styrke 0,075% fluorid * ca. 25 g tannkrem med styrke 0,1% fluorid * ca. 17 g tannkrem med styrke 0,15% fluorid ser ut som om søsteren din har spist hele boksen, men dette er jo forenklet versjon som kan være gal (men antar det er worst case uansett) Men iallefall, da er det bare å regne på hvor mye fluor du får med deg, og du får ikke i deg all fluoren hvis du ikke svelger selv om noe blir absorbert i munnen. Som du ser så står det spist... (sensodyne fluor kan jeg spise 17g av på brødskiva uten at jeg trenger behandling. dvs ca 23% av tannkremtuben) Endret 1. august 2008 av Admin'c Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Ved inntak av under 25 mg fluorid vil det ikke være nødvendig med noen spesielle tiltak. (sensodyne fluor kan jeg spise 17g av på brødskiva uten at jeg trenger behandling. dvs ca 23% av tannkremtuben) Dette gjelder forgiftning (akutt) og ikke langtidspåvirkning. Over lengre tid vil fluor bryte ned kroppen. Se HER. Dansk artikkel, men danskene er ikke født i går........ Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Tannlegen min sa for to år siden at jeg burde bruke fluorskylling etter tannpuss, så den er grei. Skal vel til henne igjen denne måneden, så kan jo spørre litt da og. Men da satser jeg på at jeg kan fortsette med puss, skyll og en skyll til. Har litt dårlig vane med tanntråd, bruker det bare når jeg faktisk føler at det sitter fast ting mellom tennene. (og det er jo ikke alltid kun da jeg får nytte av det) Takker for alle svar. Se hva jeg gjør med Colgate skyllen også, følelses etter å ha brukt den er jo så behagelig, men hvis den også dreper snille bakterier så vet jeg ikke helt. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 jeg mener fortsattat tanntråd puss skyll er best om kvelden, men tar innlegget til siremanon til etteretning og leter etter dokumentasjon på min påstand så får vi se. Synes bla at linken din siremanon ikke var helt objektiv, men det motbeviser så klart ingen ting jeg trenger fortsatt noe å slå i bordet med Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 leter etter dokumentasjon på min påstand så får vi se. Synes bla at linken din siremanon ikke var helt objektiv, Haaa.... ikke helt objektiv Leste du kun de to første linjene (av dansken)? Ta først å les gjennom alle artiklene som jeg linket til før du tar en konklusjon. Les også de av norske spesialister (på samme siden). Lurer på hva som er objektivt for deg, når det vises til så mye forskningsmateriale. Står til og med at i store doser er fluor en sterk gift og brukes f.eks. som rottegift. Dette behøver ikke bety at den er giftig i mindre doser. Dette gjelder da akutt forgiftning. Kroppen skal ha noe fluor og viser til samme artikkel at det kan være greit nok med fluor gjennom ulike drikkevarer: Røde viner Vin de Pays d'Oc (3 l): 0,18 Gran Feudo 1992: 0,15 Hvite viner Blanc de Blanc - le Cep: 0,29 Chablis 1996: 0,19 Ch Septy 1993 (dessertvin): 0,15 Mineralvann Farris - blå: 0,32 Vann fra springen: 0,096 (Maridalsvannet) Fluorkonsentrasjonen er angitt i ppm, målt ved Klinisk laboratorium ved Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 vi snakker om to forskjellige ting. Du snakker om konsumert fluor og at det er skadelig og unødvendig, på dette punktet er jeg enig. Mens jeg snakker om å skylle tennene med fluor, på dette punktet er jeg enda ikke enig, men jeg er usikker på om mitt standpunkt er riktig etter å ha lest igjennom dokumentasjonen din. Når det kommer til kommentaren min om objektivitet, så er det min subjektive mening etter å ha lest dokumentet at mye av ordlyden ikke er slik som den vanligvis er i studier. Det er for mange påstander uten dokumenterte tall som jeg selv kan trekke de samme konklusjoner ut fra samt at det er en del konspirasjonsteorier. Men jeg avviser ikke materialet ettersom det kan stemme for alt jeg vet. Håper dette oppklarte mitt syn på saken, så får vi la det være med det til noen av oss har noen nye reelle bidrag som kan diskuteres. For nå får du si det er farlig, og jeg si det er ufarlig å bruke fluortannkrem + fluorskyll hver dag. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hei! [...] Fluor-diskusjonen har vært fraværende i mange år, men på 50- og 60-tallet var det større media interesse. Det vitenskaplige grunnlaget for bruk av fluor i de angitte mengder er vel dokumentert, men det vil alltid være enkeltindivider og grupperinger som stiller kritiske spørsmål. Spesielt den linken som du viser til er svært skeptiske til det meste som angår tenner, de siste års engasjement angående fyllingsmaterialer har imidlertid vært et mer aktuelt tema. Det finnes et utall av studier som beskriver fluors virkemåter, jeg er litt usikker på hvor avansert søk du ønsker å gjøre, men på Pub Med som er en søkemotor vil du også finne oversiktsartikler ved å bruke søkeord Fluoride og teeth. Tannlegeforeningens syn i forhold til faglige spørsmål vil være basert på det vitenskaplige miljø ved våre fakulteter, og hvis du går inn på helsenett.no finner du en enkel redegjørelse for anbefalt bruk av fluor skrevet av Prof Ivar Espelid. Men som du vet når det er åpent for ”vitnesbyrd” fra enkeltindivider som blir lagt ut på nettet i form av kommentarer dukker det opp mye rart og dette ville jeg ikke tillagt særlig vekt! Med vennlig hilsen [...] Rådgiver/Tannlege Den norske tannlegeforening Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Resultat av for mye fluor. Men du trenger ikke være redd. Dette skjer for barn. Endret 24. oktober 2008 av _Julenissen_ Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Sorry, some required files are missing, if you intended to view a topic, it's possible that it's been moved or deleted. Please go back and try again. men uansett stoler på kilden min, og har ikke merket problemer med fluor selv om jeg har brukt det i mange år. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 kan du henvise til et fagelig sted at det trådstarter gjør kan være helseskadelig? Lenke til kommentar
mop100 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Fluor kan være skadelig ja. Det anbefales ikke å bruke tilskudd av dette hvis ikke tannlegen din har anbefalt det. De fleste får i seg nok fluor gjennom drikkevannet og tannkremen de bruker. For mye fluor kan blant annet gjøre skjelletet og tennene porøse og ødelagte. Hvor mye fluor svelger man når man: 1: Pusser tennene med fluortannkrem - svar: ingenting 2: Skyller med skyllevann - svar: ingenting og hvor mye fluor inneholder drikkevannet i Norge? Knapt noenting. Så din påstand Mimir er ubegrunnet og feil. Lenke til kommentar
Carloz89 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Kan liksom ikke si at det er noen vits i og bruke så mange midler for og få rene tenner... - Saken er vel den at de all inneholder omtrent det samme.. men tannbørte/tann-krem og tann tråd burde holde lenge for deg liksom :!: Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 ikke puss tenner din ska over kill så bra går det bra ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå