Gå til innhold

Lager rå grafikk til Iphone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan bli velidg stilig! Lurer på åssen kontroll de velger på spillet. FPS kan være litt klønete om du må holde en finger på siktet for å skyte f.eks..

Noen som har testet noen FPS spill på iphone? Åssen fungerer kontrollene?

Lenke til kommentar

Jeg har spillt ett FPS spill på iPhone. Der kan man velge om man vil styre med "knapper" på skjermen. Disse knappene er nesten gjennomsiktig, slik at det ikke fortyrrer spillbarheten og grafikken. En annen måte å styre på er å bruke acceleratoren. Altså tilt iPhonen frem for å gå frem, tilt til høyre for å gå til høyre osv. For å skyte, så trykker man på en knapp på skjermen.

 

Det fungerer. Men det tar litt tid før man er vant til kontrollene, men ellers virker dette svært lovende!

Lenke til kommentar
Helt sikkert ikke et tolket språk. Må være c++ og as

 

Arbeidsspråket på iPhone (og andre osx/nextstep-baserte plattformer, les mac) er i utgangspunktet Objective C, men om id har egen toolchain veit vi jo ikke. Objective C er en c-dialekt som etter min (begrensede) erfaring er mer ryddig enn c++.

 

Det som gjør iPhone forholdsvis kraftig når det gjelder grafikk, er 3d-akselleratoren og OpenGL ES støtte. Det finnes jo andre telefoner med disse mulighetene også, men med iPhone har man en stor kundemasse rundt en spesifikk plattform - og dermed muligheten til å utvikle software uten å måtte ta hensyn til store variasjoner i hardwaren (f.eks. Windows Mobile).

 

Dessuten kan hvem som helst registrere seg som utvikler hos Apple, og laste ned utviklingsverktøyene. Forutsatt at man har en maskin som kjører OSX da.... (sleipe Apple :p )

 

Bare litt info :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...