Gå til innhold

Den store StatoilHydro navnedebatten!

Anbefalte innlegg

Hvorfor i huleste julenisse, kan de bare ikke stå for navnet "Statoil"???

De blir jo bare skuffet under teppet, for å være noe useriøse greier, når det byttes navn annethvert år.

Iallefall for meg.

Men for å spørre litt rundt her. Generelt hele konseptet eller bare stasjonene som skal byttes navn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://no.wikipedia.org/wiki/Norol

"Våren 1991 faset Statoil ut navnet Norol. Samtlige av selskapets bensinstasjoner skiftet navn til Statoil, i sin tid norges mest kostbare navneskifte."

Kanskje noen burde ta lærdom av dette, og bare bestemme at "STATOIL" blir navnet videre?

Det er kortfattet, enkelt, og en sterk merkevare. De bør komme opp med et heidundrandes godt navneforslag hvis Statoil skal fases ut..!

Stadig flere støtter nå dette:

http://e24.no/makro-og-politikk/article2572266.ece

"Ledende samfunnsdebattanter vil at Staten skal skjære gjennom i navnedebatten."

Lenke til kommentar

Ola Oil klinger bra, selv bidrar jeg med MoneyMachine.

Hvorfor i huleste julenisse, kan de bare ikke stå for navnet "Statoil"???

For å trøste såre Hydrofolk. Komplett idioti.

Jeg er generelt ikke særlig positiv til statlig innblanding, men her håper jeg regjeringen setter foten ned.

Lenke til kommentar
Er det ikke vanlig at det største firmaet beholder navnet i fusjoner?

Tror ikke nødvendigvis det. I farta kommer jeg på ABN Amro, PricewaterhouseCoopers, ExxonMobil og TeliaSonera hvor de har slått sammen navnene slik som StatoilHydro er nå. I tilfellet TeliaSonera vil jeg tro Telia var endel større enn Sonera.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Det bør helst bli et skikkelig akronym eller i det minste en groovy forkortelse:

Norsk olje og gass - NOOG - Noen som husker brettspillet?

Norwegian Petroleum Enterprise - NPE

Norwegian Combustibles - NC

Arctic Fuel Contractors- AFC

Norwegian Exploiters Of Non-Renewable Arctic Resources Petroleum Energy - NEONRAPE

Eller hva med en forkortelse som fungerer både på engelsk og norsk?

Slik som kongsberg sin NSM som blir "Norsk SjømålsMissil" på norsk og "Naval Strike Missile" på engelsk.

Hakke peiling på hva en slik forkortelse skulle være for noe da :ermm:

Forrøverig syns jeg det er idioti og kaste yteligere 200 millioner kroner ut av vinduet for å gå tilbake igjen til statoil fra StatoilHydro (Som også kostet flere millioner å implimentere). Hvorfor ikke bare beholde navnet og bruke pengene på noe bedre?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Her er Statoils nye logo

StatoilHydro, som snart går over til å hete Statoil, har fått ny logo.

Ny_Statoillogo_280447m.jpg

I en pressemelding sier selskapet at den nye logoen, ei stjerne, kan tolkes på mange vis; en turbin, en borekrone, en vindmølle.

Den nye logoen skal pryde konsernets installasjoner og bygninger etter det planlagte navneskiftet fra StatoilHydro til Statoil 1. november 2009.

I meldingen fra selskapet heter det at symbolet er blitt til gjennom å ta utgangspunkt i den nordiske stjernehimmelen, som i generasjoner har fungert som guide for mennesker som søker å krysse nye grenser.

Rødt og lilla

Videre heter det at stjernen symboliserer ambisjonen om fortsatt pionerarbeid på norsk sokkel og internasjonalt, og om å finne og skape mer effektiv energi.

Logoen er i fargen magenta, i grenselandet mellom rødt og lilla.

Med den nye logoen mener selskapet at det skiller seg sterkt ut fra sine konkurrenter.

Logoen er utarbeidet i samarbeid med Scandinavian Design Group (SDG).

Navnet skal besluttes på selskapets generalforsamling 19. mai. Nytt navn tas i bruk 1. november i år.

Beholder dråpen

Dråpen, som brukes på bensinstasjonene skal fortsatt brukes. Det er først og fremst i Norge at begge symbolene vil være synlig.

Kostnaden ved å omprofilere bensinstasjonene er beregnet til nær to milliarder kroner, en utgift det uansett ikke hadde vært aktuelt å ta i dagens situasjon.

Skiftet av profil vil medføre nye skilt og flagg og endringer av mye materiell i 42 land hvor konsernet har virksomhet. Dessuten skal 26 installasjoner til havs merkes om.

Lenke til kommentar
Fysjda, synes ikke det der var noen innertier.

Er det et slags forsøk på selvironi at et oljeselskap velger en logo som til forveksling likner en blomst?

Man kan jammen begynne å lure. For en stygg og ubalansert konstruksjon med den og navnet. Er det om og gjøre at det skal se mest mulig tilfeldig og henslengt ut? Dette er for dårlig. Det kan bare skyldes et designbyrå som er dyktigere på å selge seg enn på faget sitt.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...